فریدون آو نقاش و مجسمه ساز ایرانی است که او را به عنوان یک مجموعه دار و نمایشگاه گردان هم می‌شناسند. او یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار هنر معاص ایرانی است. آثار فریدون آو نقاشی، عکس و کلاژ را شامل می‌شود. او به عنوان یک مجموعه دار توانست هنرمندان معاصر را به مردم معرفی کرده و آثارشان را به نمایش بگذارد.

درباره فریدون آو

فریدون آو در سال 1324 در تهران به دنیا آمد. در هشت سالگی او را برای ادامه تحصیل به انگلستان فرستادند. او از دانشگاه ایالتی آریزونا مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. سپس در مدرسه فیلم دانشگاه نیویورک تحصیل کرد. او فعالیت هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و در زمینه طراحی پوستر، طراحی صحنه و لباس و نورپردازی فعالیت داشت.

آثار این هنرمند در شهرهای مختلف ایران و جهان به نمایش درآمد. در سال 1349 به ایران بازگشت و در تلویزیون ملی و تئاتر شهر تهران فعالیت کرد. در سال 1353 در کنار هما زند به عنوان مدیر گالری زند تهران و گالری هایدن زند واشنگتن فعالیت داشت.

پس از انقلاب دوباره به فرانسه مهاجرت کرد. با این وجود چند سال به ایران برگشت. در سال 1363 در حیاط خانه خود یک فضای هنری آلترنانیو به نام «شماره 13 خیابان ونک» تأسیس کرد. این فضا تا اواسط دهه هشتاد شمسی مکانی برای نمایش آثار خود فریدون آو و هنرمندان معاصر دیگر بود.

نقاشی‌های فریدون آو

فریدون آو هم از سبک هنری هنرمندان معاصر غربی الهام می‌گرفت و در آثار خود آن‌ها را به کار می‌بست. فریدون آو در نقاشی‌های خود مواد، رنگ‌ها، خط و خطوط و تصاویر را با هم ترکیب می‌کند و اثری متفاوت ایجاد می‌کند.

هدف او برای استفاده از عکس‌ها متفاوت است. گاهی اوقات عکس‌ها به نوبه خود اهمیت دارند و هسته مرکزی اثر محسوب می‌شوند. گاهی اوقات هم با رویکردی فرمالیستی قصد دارد اثری منحصر به فرد و آوانگارد خلق کند و به همین دلیل عکس و رنگ و مواد مختلف را با هم ترکیب می‌کند.

فریدون آو معتقد است که زندگی در گوشه و کنار دنیا باعث شده از تکنیک کلاژ استقبال کند. او با همین ذهنیت در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت داشت و خود را به یک حوزه محدود نمی‌کرد. برای مثال، در زمینه طراحی پوستر و در حوزه گرافیک از پیشگامان دوره خود بود.

یکی از مهم‌ترین آثار فریدون آو (fereydoun ave) مجموعه «رستم» است. این آثار در دهه هفتاد و هشتاد خلق شدند. این آثار با نام مجموعه‌های «رستم در آخر تابستان»، «رستم در سرمای کشنده زمستان» و «رستم رادیواکتیوی» در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در گالری هنری باربیکن لندن در سال 1379 به نمایش گذاشته شدند.

در سال 1392 هم نمایشگاهی شامل آثار و کتاب فریدون آو برپا شد و آثار مربوط به حوزه گرافیک، طراحی  داخلی و طراحی اثاثیه منزل به نمایش درآمد. این آثار از دهه چهل تا آن روز را شامل می‌شد.

آثار فریدون آو در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند و در حراج‌های مهم دنیا به فروش رفته‌اند. اثر «رستم در سرمای کشنده زمستان» در سال 1393 وسط موزه متروپولیتن نیویورک و موزه هنر معاصر لس آنجلس خریداری شد. در حال حاضر هم موزه‌های مهمی مثل موزه بریتانیا، موزه هنرهای معاصر تهران، موزه متروپلیتن نیویورک و مرکز ژرژ پمپیدو پاریس آثار او را نمایش می‌دهند.

 


یکی از جدیدترین نمایش آثار فریدون آو در سال 1400 بود که در آرت فرهای آرت دبی و آرتیسیما به وسیله پلاس 2 انجام شد. نمایش انفرادی «فریدون آو: آثار اخیر 1397-1399» در زیرزمین دستان هم آثار تازه او را به نمایش گذاشت.

کتاب‌های فریدون آو

در زمینه نشر کتاب هم آثاری وجود دارد که به این هنرمند می‌پردازد. کتاب گفتگوی شهروز نظری با فریدون آو به نام «فریدون فرشته نبود» توسط گالری‌های زیرزمین دستان، هما و امروز منتشر شد. «فریدون طراح» هم کتاب دیگری است که به چاپ درآمد.

در این مقاله به تحلیل و بررسی آثار فریدون آو پرداختیم. در صورتی که دوست دارید زندگی نامه این هنرمند را مطالعه کنید به بخش هنرمندان وبسایت darz مراجعه کنید.