12 مرداد 1389 / 22 شعبان 1431 / 3 آگوست 2010
12 مرداد 1389 / 22 شعبان 1431 / 3 آگوست 2010
12 مرداد 1389 / 22 شعبان 1431 / 3 آگوست 2010 |
|
|
برگزاري مناسبتها، مراسم عمومي و راهپيماييهاي سراسري كشور، علاوه بر تعظيم شعائر مذهبي، ملي و انقلابي، داراي اثرات بالقوه بالاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي است كه با بازتابهاي گسترده بينالمللي، وجهه مردمي نظام مقدس جمهوري اسلامي را به نمايش ميگذارد. موضوع فعاليت مركزي توانا و پويا براي تقبل مسؤوليت ياد شده و اداره صحيح و سازماندهي در جريان حركت عمومي مردم، در قالب "شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي" رسميت يافت. شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، به عنوان مركز هماهنگي، مشاركت و هم فكري تشكيلات فرهنگي - تبليغي نهادهاي انقلابي در حركتهاي عمومي و فراگير جامعه و اجراي طرحهاي تبليغي مشترك و عمومي، انقلاب اسلامي را ياري ميدهد. اين شورا با تأييد حضرت امام و سرپرستي شهيد حقاني تأسيس شد و در طول اين مدت، همراه با شور و شوق وصفناپذير آحاد ملت به وظيفه پاسداري از حضور امت مسلمان ايران در صحنه انقلاب پرداخته است. در طول هشت سال دفاع مقدس و تا هماكنون، اين شورا، اساسيترين نقش را در تدارك و برگزاري راهپيماييهاي عظيم و سرنوشت ساز و تقويت و تحكيم حضور مؤثر آحاد ملت در مراسمهاي عمومي، بزرگداشت اياماللَّه و مناسبتهاي متعدد انقلاب اسلامي داشته است. اين شورا با استفاده از اين فرصتها توانسته است به مقتضاي شرايط و ضروريات، در خدمت به انقلاب اسلامي و اعتلاي فرهنگ ملي، مستقل از جريانات و جناحهاي سياسي، تنها در خط امام، رهبري و نظام حركت كند. |
|
|
محمد بن علي بن شهرآشوب مازندراني معروف به "ابن شهرآشوب" ملقب به "زينالدين و رشيدالدين" متكلم، واعظ، اديب و قاضي معروف شيعي مذهب، در مازندران متولد شد. بنا به دلايل مذهبي ناچار به ترك ايران در دوره سلجوقيان شد و به حلب رفت. او از دانشمندترين عالمان زمان خود و مورد قبول و احترام پيروان اهل تسنن نيز بود. ابن شهر آشوب از عالماني چون زمخشري، امام محمد غزالي و خطيب خوارزمي اجازه نقل حديث داشت. پارهاي از آثار مهم او عبارتند از: مَعالِم العُلَماء، مناقِب آلابيطالب، مُتَشابِهِ القرآن و الاربعين. مقبرهي او در "جبل الجوشن" در نزديكي مشهد حسيني قرار دارد. |
ابوالثناء شهاب الدين محمود بن سليمان بن فهد حلبي دمشقي معروف به شهاب محمود، شاعر و كاتب مشهور، نزد ابن النجار فقه و از ابن مالك فنون ادبيه آموخت. او در حُسن نظم وكتابت از معاصران خود پيشي گرفت و در معرفت احوال بزرگان، آگاه بوده و داراي آثار قلمي متعددي است. اَهنَي المنائح في اَسفي المدائح و حُسنُ التوسل الي صناعة الترَّسُّل از آن جملهاند. شهاب محمود در 81 سالگي وفات يافت و در دامنهي كوه قاسيون دمشق مدفون گشت. |
ابنحَجر عسقلاني، فقيه، محدث، مورخ و شاعر مسلمان مصري در قاهره به دنيا آمد. در ده سالگي حافظ قرآن شد و از آن پس طي سفرهاي فراوان، دانش زيادي فرا گرفت. ابن حجر عسقلاني چنان در علم حديث مهارت يافت كه از او به نام حافظ بزرگ حديث ياد كردهاند. او از مؤلفان پر كار جهان اسلام به شمار ميرود به گونهاي كه تعداد آثار او بيش از يكصد و پنجاه جلد ميباشد. از تاليفات ابن حجر كه بيشتر در علم حديث و تاريخ است ميتوان به لِسان الميزان و نيز فَتحُ الباري اشاره كرد. وي در سال 852 ق در 79 سالگي درگذشت. |
شاه شجاع در نه سالگي قرآن را حفظ كرد. وي مردي شجاع و ديندار و پادشاهي فاضل، شاعر دوست و اديب پرور بود. خواجه حافظ شيرازي و عماد فقيه كرماني از شعراي عصر اين پادشاه هستند. شاه شجاع در شيراز مدفون است. |
علامه محمد جواد بلاغي فرزند شيخ حسن در سال 1282 ق در نجف اشرف متولد شد. وي در محضر استاداني چون حاج آقارضا همداني، علامه سيدمحمد هندي، شيخ محمد طه نجف، ميرزا محمد تقي شيرازي و ملامحمد كاظم خراساني تلمذ نمود. علامه بلاغي همراه ميرزاي شيرازي در نهضت استقلالطلبي علماء عراق شركت داشت. اين شخصيت برجستهي علمي همچنين پايهگذار علم كلام نوين در حوزهي علميهي نجف بود. برخي از آثار علامّه بلاغي عبارتند از: الُهدي الي دين المصطفي ، آلاءِ الرَّحمن في تَفسيرِ القرآن، التوحيد و التَّثليث، انوارالهديو الرحله المدرسيه. اين عالم رباني در هفتاد سالگي در نجف اشرف درگذشت. |
جنگهاي داخلاي انگلستان در زمان شارل اول اغاز شد.نيروهاي درگير جنگ قواي شارل اول و طرفداران مجلس انگايس بودند.اين جنگها سه سال به طول انجاميد و سرانجام با اعدام شارل اول پايان يافت. |
|
روسيه قرارداد اتحاد با سه كشور اروپايي شرقي امضاء كرد.اين سه كشور تحت نفوذ دولت عثماني بودند. بر اساس مفاد اين قرارداد,تزار الكساندر دوم تعهد كرد كه مردم ؟و روماني مساعدت كند تا از نفوذ عثماني خود را رها سازدند.نتيجه اين اتحادجنگ روسيه تزاري وامپراتوري عثماني بود. |
با عبور نخستين كشتي از كانال پاناما؛ اين تنگه افتتاح شد. احداث كانال پاناما را فرانسوي ها آغاز كردند وآمريكائيان آن را به پايان رساندند با احداث كانال پاناما دو اقيانوس كبير و اطلس به هم متصل شدند. |
كشور آفريقايي نيجر به استقلال رسيد و عضو سازمان ملل متحد شد. نيجر از قرن هجدهم ميلادي تحت سلطه فرانسه بود و در سال 1922 ميلادي با تاسيس پايگاههاي نظامي فرانسه در اين سرزمين؛مستعمره فرانسه شد .اما بتدريج مردم طغيان كردند و سرانجام در چنين روزي مردم نيجر استقلال كامل كشورشان را بازيافتند.نيجر با ليپي ،چاد،بنين،مالي و دلتاي عليا هم مرز است. |
آنيسيس مانيلْيوس سورينوس بوئس سياستمدار و فيلسوف رومي در هفدهم ژانويه 475م در شهر رم كه در آن زمان يكي از مراكز عمده قدرت و ثروت و فرهنگ جهان محسوب ميشد متولد گرديد. او در جريان تحصيلات خود با فلسفه يوناني آشنا شد و قسمتهايى از آثار ارسطو و افلاطون را به لاتين ترجمه نمود. او همچنين سالها به عنوان وزير تئودوريك پادشاه ناحيه گوت ايتاليا خدمت كرد و چون در صدد مبارزه با فساد برآمد، دشمنيِ چند تن از مقامات فاسد را نسبت به خود برانگيخت. آنان سرانجام تئودوريك را متقاعد ساختند كه بوئس در خدمت به امپراتور روم شرقي به او خيانت ميكند. اين اتهامات باعث شد كه بوئس به زندان بيافتد. هنگامي كه بوئس در زندان، در انتظار روز مرگش بود، يكي از مشهورترين كتابهاي جهان به نام "درباره تسليبخشيِ فلسفه" را به رشته تحرير درآورد. در اين كتاب، سخن از آنجا آغاز ميشود كه سقراط، افلاطون و ارسطو معلمين واقعي بشر هستند و چكيده تعليمات آنها آن است كه آدمي بالاتر و برتر از تغييرات سرنوشت است. غايت حيات جز نيكي يعني تشبّه به خداوند نيست، خداوندْ اصلِ نيكي و محبت است و از اين رو، در وجود مرد حكيمْ جايى براي نفرت و رذيلت نيست. بوئس همچنين در اين كتاب كه بهترين اثر اوست ميخواهد ثابت كند كه ثروت و تموّل، ملاك سعادت و خوشبختي نيست. او همچنين در رساله خداشناسي، خدا را خير محض و غايت كمال ميداند. بوئس ميكوشد عظمت و جلال خدا را نيز ثابت كند. او عقيده داشت كه وظيفه اصلي فلسفه، تهذيب اخلاق است. آنيسيس بوئس سرانجام در سوم اوت 524 م به اتهام كفر و جادوگري در 49 سالگي به چوخه دار سپرده شد. |
|
جنگ جهاني اول در واقع با ترور وليعهد اتريش در 28 ژوئن 1914 آغاز شد. اين بهانهاي بود تا كشورهاي اروپايى براي حل اختلافات متعدد خويش و برطرف نمودن سوءظن نسبت به يكديگر و در حقيقت براي فرونشاندن عطش قدرتطلبي خود جنگي را آغاز نمايند كه مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتريش و آلمان كه با يكديگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوكزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914م نيز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان كه موافقتنامه دوستي با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمايت از اين كشور وارد جنگ شد و بدين ترتيب اروپا و بخشي ديگر از ساير نقاط جهان در آتشي فرو رفت كه بيش از 8 ميليون تلفات داشت و ميليونها مجروح بر جاي گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918م به پايان رسيد. |
مادام سيدوني گابريل كلودين كولت معروف به مادام فرانْسْ كولْت نويسنده شهير فرانسوي در 28 ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي تحصيلات ابتدايى را در زادگاهش فرا گرفت و سپس براي يافتن كار رهسپار پاريس شد. كولت در پاريس با يك روزنامهنگار ازدواج كرد و در خانه براي مبارزه با بيكاري و آزمايش ذوق ادبي خود، قلم به دست گرفت. پس از چند ماه محصول كارش را كه شامل شرح ساده و بيپيرايه زندگي وي در دوران كودكي بود براي اظهار نظر به شوهرش داد اما همسرش كه جز خودش كسي را صاحب قريحه نميدانست و تصور نميكرد كه كولت داراي ذوق و استعداد زياد باشد، كتاب او را به دور افكند. كولت هم ديگر به نوشتن نپرداخت. ولي روزي اتفاقاً چشم شوهرش به كتاب او افتاد. صفحه اول را باز كرد و شروع به خواندن نمود ولي تا آن را تمام نكرد به زمين نگذاشت. پس از اين ماجرا، وي كولت را مجبور كرد كه براي روزنامهاش داستان بنويسد. كولت در مدت يك سال داستانهايى نگاشت كه شوهرش همگي را به نام خودش چاپ كرد. اين موضوع باعث اختلاف زيادي ميان آن دو گرديد و چون شوهر قبول نكرد كه كولْتْ مستقلاً داستاني بنگارد كارشان به متاركه انجاميد. كولت از آن پس به روزنامهنويسي پرداخت و شاهكارهاي بديعي چون ولگرد و انزواي پر احساسات به وجود آورد. وقتي كه اين دو اثر براي او موفقيت كسب نمودند ديگر قلم را رها نكرد و آثاري چون گندم در علفزار و سادهلوح آزاد را نگاشت. اين آثار چنان با ارزش بودند كه در سال 1949م، رياست آكادمي گُنكور را كه از مراكز مهم و وزنههاي سنگين ادبيات فرانسه به شمار ميآيد به عهده گرفت. مادام كولْتْ همچنين در هشتاد سالگي طي جشن بزرگي نشان لژيون دونور را كه تا آن زمان به هيچ زني داده نشده بود، دريافت كرد. مادام فرانسكولت سرانجام در سوم اوت 1954م در 81 سالگي درگذشت. زندگي كولت، هماره سوژهاي براي نوشتارهايش بود.تماميآثار او، رمانها، داستانهاي كوتاه و نمايشنامهها، نقدهاي ادبي و وقايعنگاريها، يادآور خاطرات شخصي او از تصاوير مردان و زنان، حيوانات و گلهايى هستند كه درگذار زندگي در ذهن او نشستهاند. صداي او، حالاتش و شيوه بياني كه براي تصويرسازي از مهر، خشم، هيجان، اندوه و شادي ارائه ميكند، همه جا و هميشه پاك و زيبا و دور از زشتي و گناه است، چنان كه گويى آن همه از ذهن فرشتهاي معصوم تراوش كرده است. با اين حال، آثار او از هر نوع رنگ مذهبي عاري بود و كولت بدون كمك از ايمان و اعتقادات مذهبي، به بيان واقعيتهاي دنياي زميني ميپرداخت و تا آخرين لحظه، بينش و كنجكاويش درباره زندگي سستي نيافت. عدهاي از منتقدين، مادام كولت را بزرگترين نويسنده زن دنيا ميدانند. همچنين از هفتاد و پنج كتاب كولت، فيلمهاي فراواني تهيه شده است. |
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}