نگاه روشن (2)

تهیه کننده : سید امیرحسین کامرانی راد
منبع : راسخون



کار براي توسعه ي کشور عبادت است

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
من به کارگران سفارش مي کنم که در هر بخشي و در هر جايي مشغول کار هستند - کارگاههاي بزرگ، کارگاههاي کوچک، کارهاي دستي، کارهاي ماشيني عظيم، کارهاي کشاورزي و روستايي - اين روزها را روز کار بدانند، اين دوران را دوران کار جدي تلقي کنند وکار را هم عبادت بدانند. اين کاري که شما براي توسعه و پيشرفت کشور مي کنيد، يک عبادت قطعي است . به مسؤولان هم سفارش مي کنم که پاس طبقات کارگر و محروم و مستضعف و اين مردم مؤمن را بدارند؛ آنها را در قوانين، در مراجعات اداري و در ساير مراجعات گوناگوني که با دستگاههاي دولتي دارند، مورد توجه قرار بدهند.
سياست اداره ي کشور، بايد در جهت سود طبقات محروم و رفع محروميت از آنها باشد؛ کما اين که همين طور هم هست. (1)
*******

مراقبت از زبان فارسي در صدا و سيما

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
نکته ي خيلي مهم ديگر، راجع به زبان فارسي است. يك بار ديگر هم چند سال قبل از اين در همان محل خودتان كه آمده بودم اين بحث را كردم. از غلط گويي واقعاً انسان خيلي جوش مي خورد. وقتي که غلطي گفته مي شود- بخصوص در بخشهاي پر شنونده، مثل خبر و امثال آن- واقعاً مثل اين است که کسي يک سيلي به من مي زند! غلطهايي که گفته مي شود، ممکن است غلط عبارتي، غلط ناشي از بي توجهي، يا ناشي از اين که از کتاب درست منتقل نشده است، باشد. فرض کنيد در برنامه ي خوبي که راديو پيش از ساعت 2 بعدازظهر دارد و چيز پر جاذبه يي هم است، يک دفعه يک غلط گفته شود. من يک روز بعدازظهر مي خواستم اين برنامه را گوش کنم و بعد هم اخبار را بشنوم و قدري بخوابم. گوينده چيزي را غلط خواند- غلط ادبي و عبارتي- و من هم در آن روز واقعاً چند ساعت خواب از سرم رفت! اين که مي گويم مثل آن است که يک سيلي مي زنند، مبالغه نيست. تازه اين کم است؛ گاهي بعضي از غلطها، مثل يک سيلي و يک مشت است! بعضي از غلطها هم مثل يک سيلي و يک مشت و يک لگد است!
اتفاقاً يادم است که او مي خواست راجع به « جاحظ» صحبت کند. اسم جاحظ، « عمر و بن بحربن محبوب» است؛ ولي او «عمر بن بحرين محبوب» خواند! وقتي آدم جاحظ به اين معروفي را اين طوري بشنود، واقعاً خيلي جوش مي خورد. اي کاش آن وقتي که غلطي گفته مي شود، کسي غير از من شنونده نباشد. ممکن است شنونده تان، يک اديب، يا فاضل، يک منتقد نظام، يا يک دشمن شما باشد. من خوفم از دشمنان شماست که نگويند ببينيد اينها با زبان فارسي چه مي کنند. بنابراين، زبان فارسي واقعاً خيلي مهم است. بايد مراقبت و دقت گردد و براي کساني که خوبند، جايزه گذاشته بشود.
*******

هوشياري در مقابل نقشه هاي آمريکا

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
آنچه من مي خواهم عرض کنم، خطاب به مردم و مسؤولان خودمان است: توجه کنيد امروز آمريکا چه نقشه و سياستي را در اين منطقه و در کشور ما دارد دنبال مي کند. البته موضع و حرف زدنشان غرور آميز است، اما کاملاً واضح است تو دهني يي که از مردم عراق و افغانستان خورده اند، مؤثر بوده است. الآن روزانه آمريکايي ها از مردم عراق تودهني مي خوردند. اينها به اين عنوان که مي خواهند مردم عراق را آزاد کنند، وارد کشور عراق شده اند و اين وضعيت سياه و رقت بار را براي مردم عراق به وجود آوردند. ديکتاتور وطني را برکنار کردند، ديکتاتور خارجي را به جاي او گذاشتند؛ ديکتاتوري جاي خودش را با ديکتاتور ديگري عوض کرد! الآن هم همان طور است؛ همان گونه که صدام نفسها را قطع کرده بود، اينها هم اگر بتوانند، همان طور قطع مي کنند؛ هر جا هم توانسته اند، اين کار را کرده اند؛ اما بيش از اين براي آنها ممکن نيست به وسيله ي عناصر نظامي خود با آن مردم دربيفتند. آنچه براي مردم ما مهم است، اين است: آمريکا در موضع يک چهره ي مهاجم، در باطن فهميده است نقشه هاي قبلي او در اين منطقه فايده يي ندارد. نقشه ي قبلي، تهاجم نظامي بود؛ اما قضيه ي افغانستان و عراق نشان داد که در اين منطقه با تهاجم نظامي نمي شود طرفي بست و کاري کرد؛ مشکلات فراواني به وجود مي آيد؛ بخصوص وقتي طرف مقابل، کشوري باشد مثل ايران بزرگ؛ ملتي باشند مثل ملت شجاع و مؤمن ما؛ منطقه يي باشد با اين همه عمق فرهنگي،با احساسات سرشار برخاسته ي از ايمان در ميان مردم، و با دولتي که متکي به آراء مردم است؛ اين جا کار براي آنها بمراتب مشکل تر است.
هنرمند بايد قادر بر ارتباط گيري با مخاطبش باشد
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
شما شاعراني که شعر مي خوانيد، بايد من بفهمم. الان شما شعر مي خوانيد؛ ولي من نمي فهمم که چه مي گوييد. اين، يک ايراد است. يا فارسي من بايد ضعيف باشد که نفهمم، يا بايد مطلبي فراتر از گنجايش ذهن من باشد، يا من بايد به زبان شعر آشنا نباشم . اما اگر من فارسي بلدم، به زبان شعر آشنايم، فنون گوناگون ترصيع و مصنوعات شعر را هم کم و بيش مي دانم، اين مطلب هم مطلب خيلي غيرقابل فهمي نيست و در عين حال شما مي خوانيد و من نمي فهمم، اين يک عيب است.
مخاطب شما، فارسي زبان است. بالاخره شما بايد با مخاطبتان ارتباط بگيريد هنرمند بايد قادر بر ارتباط گيري با مخاطب خودش باشد؛ والا هنرمندي که نتواند مخاطبش را به خودش وصل کند، اين چه هنرمندي است؟ شما که نمي خواهيد با يک قشر خاص، يا با چند نفر معدود حرف بزنيد؛ شما مي خواهيد با يک ملت حرف بزنيد؛ زيرا مايليد شعرتان ماندگار بماند . به نظر من، اينها جزو قواعد حتمي شعر و جلوتر از قواعد عروض و قافيه است؛ چون قاعده ي عروض و قافيه را شکستند، اما اين قابل شکستن نيست؛ اينها قواعد محاوره است. (2)
*******

ويژگي هاي مورد نياز يک مسئول در نظام جمهوري اسلامي

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
آن کسي که به مجلس مي رود، يا به هر مسئوليت ديگري در نظام جمهوري اسلامي مي رسد، اگر فاسد، بيگانه پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، ديگر نمي تواند نقشي را که ملت و طبقات محروم مي خواهند، ايفا کند. اگر آن شخص انسان معامله گر، رشوه و توصيه پذير و مرعوبي بود، در مقابل تشر تبليغات و سياست هاي خارجي جا زد، ديگر نمي تواند مورد اعتماد مردم قرار بگيرد و برود آن جا بنشيند و تکليف ملک و ملت را معين کند. اين شخص غيراز کفايت ذاتي و دانايي ذاتي، به شجاعت اخلاقي، تقواي ديني و سياسي و عقيده ي درست هم احتياج دارد.(3)
*******

وظيفه هنرمندان در قبال فعاليتها ي بخش هنري سازمان سيا (CIA) عليه انقلاب

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
سازمان سيا بخش هنري دارد و فيلم هايي که بعد از انقلاب عليه ما و عليه شيعه و اسلام درست کردند، بسيار زياد است. شما که يک فيلمساز وسينماگر و بازيگر سينما و تئاتر و موسيقيدان و آهنگساز ايراني هستيد و اين واقعيت و مظلوميت را اداک مي کنيد، تکليفتان چيست؟ آيا هيچ تکليف مردمي وجود ندارد؟ من شنيده ام که در قضاياي جنگ جهاني درروسيه، شور علي اف -آهنگ معروفي است که البته من نه آهنگش را شنيده ام، نه درست مي دانم چيست؛ آقايان مي دانند- در تهييج مردم براي وارد شدن به ميدان جنگ، بيشترين تأثير را داشت؛ يعني در خدمت اهداف مردمي قرار گرفت. به طور طبيعي اين توقع از هنرمند هر کشوري وجود دارد؛ بنابراين چه طور مي تواند نسبت به اين قضيه بي تافوت بماند؛ در حالي که دشمن دارد از ابزار هنر استفاده مي کند؟ (4)
*******

وحدت اسلامی

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
امروز اختلافات را نباید زنده کرد، نباید برجسته کرد، نباید فرق اسلامی مقدسات یکدیگر را- که نقطه ی حساسیّت زای هر فرقه ای همان بخش مقدساتش است- مورد اهانت قرار بدهند. روی نقاط حسّاس یکدیگر انگشت گذاشتن و فشار آوردن، معلوم است تحریک کننده است؛ این به اختلاف دنیای اسلام منتهی می شود؛ این اختلاف نباید باشد؛ حرف ما این است. (5)
*******

نتيجه ي قدر ناشناسي سياستمداران کشور هاي اسلامي نسبت به نيروهاي عظيم ملتهاي خود

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) می فرمایند:
افسوس که غالب سياستمداران کشورهاي اسلامي، قدر ناشناسي نسبت به نيروهاي عظيم ملت هاي خود را با خود باختگي در برابر قدرت هاي بيگانه توأم ساخته و به جاي بهره گيري از فرصت بزرگي که پيروزي انقلاب اسلامي براي آنان فراهم ساخته بود و تجديد نظر در روابط ناسالم و حقارت آميز با امريکا و اروپا، ناشيانه در برابر اين انقلاب نجاتبخش و پر برکت که ملت هايشان شيفته ي آن بودند، موضع خصمانه گرفتند و در نتيجه، بيش از پيش در منجلاب ضديت با ملت هاي خود و اسارت در دام تحميل و زورگويي قدرت هاي شيطاني گرفتار شدند. آنان بر خلاف گفته ي قرآن که مي فرمايد: «فان العزه لله جميعا» (6) ، عزت را نزد امريکا طلب کردند. سزاي اين کج فهمي و بد کرداري، جز اين نيست که ذيلانه نگران سرنوشت خود و حکومت هايشان- که به هيچ نقطه ي اطمينان بخشي متکي نيست- بمانند و به تجربه و عيان حس کنند که در هنگام خطر، امريکا و ديگر سردمداران قدرت استکباري، قادر به نجات آنان نيستند و دروغ بودن اين پندار را که امريکا بر هر چه اراده کند، قادر است، با همه ي وجود دريابند.

پي نوشت ها :

1-يوسف: 21
1. حديث ولايت، مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، ص 165.
2. حديث ولايت مجموعه رهنمودهاي مقام معظم رهبري، جلد چهارم، ص 125-124.
3. بيانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ديدار استادان و دانشجويان قزوين، 26/9/1382
4. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اصحاب فرهنگ و هنر و انديشه کشور، 1380/5/1
5. دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید غدیر، 8/10/1386
6. سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 139