نام گل گل ابری
نام انگلیسی Ageratum
نام علمی AGERATUM HOUSTONIANUM
زادگاه امریکای مرکزی و مکزیک

معرفی گیاه گل ابری

گیاه گل ابری از جمله گیاهان زینتی زیبایی است که با تنوع رنگی که دارد نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. زادگاه این گیاه زیبا جنوب غرب آمریکا و مکزیک است. این گیاه بوته ای جزء گیاهان یک ساله محسوب می شود و چون دارای عمر طولانی است به اسمAgeratum یعنی همیشه جوان نیز معروف است. این گل زیبا در بخش هایی از اروپا و بریتانیا به صورت خودرو می روید.

شکل ظاهری برگ های این گیاه بادوام ، دندانه دار و قلبی و یا بیضی شکل است که پرزهای روی آن کم است و رنگ برگ ها سبز تیره می باشد. ارتفاع گیاه گل ابری معمولا به 60 سانتیمتر می رسد ولی ارتفاع انواع پا کوتاه آن به 15-20 سانتیمتر می رسد.

نام علمی گیاه گل ابری  Asteraceae و از خانواده یAgreatum houstonisum  می باشد.

این گیاه دارای گل هایی به رنگ های آبی، ارغوانی، صورتی، بنفش و سفید می باشد که به آن liss flower  نیز می گویند.

زمانی که گل های گیاه گل ابری باز می شوند آنقدر گل های آن زیاد است به طوری که برگ های گیاه دیگر دیده نمی شود و کل بوته غرق گل می شود. گیاه گل ابری از جمله گیاهانی است که دوره ی گلدهی طولانی  مدتی دارد . میتوانیم شاهد گلدهی این گیاه از اوایل فصل تابستان تا اواخر فصل آبان باشیم، و برای اینکه شاهد رشد بهتر این گیاه و گلدهی بیشتر آن باشیم بهتر است بعد از اینکه گل های گیاه پژمرده شدند آن ها را سرزنی کنید تا بوته دارای گل های شاداب و جوان تری شود .

گیاه گل ابری از جمله گل هایی است که در سایه آفتاب به خوبی به رشد خود ادامه می دهد و اگر نور بیشتری دریافت کند گل های بیشتری می دهد و پاکوتاه تر می شود. که نوع پاکوتاه آن بیشتر در پارک ها واطراف باغچه ها کاشته می شود و نوع قد بلند آن بیشتر در تپه ها کاشته می شود. در کل این گیاه جاهای گرم و آفتابی را دوست دارد .
 

انواع گل ابری

گل ابری سفید  Floss Flower     


                                                                                     
گل ابری سفید از جمله گل های زیبا و محبوب است که از شمال امریکا می آید و به خاطر سازگار بودنش با 60 نوع آب و هوای مختلف و طول عمرش در روسیه و امریکا بسیار شناخته شده است. از مزیت های دیگر این گل زیبا این است که حتی بعد از چیده شدن تا مدت ها سالم و سرحال می ماند. برگ های این گل زیبا ، دایره ای شکل و بوته ای هستند و گل های آن به شکل ابری و پف دار دیده می شود و میوه ی اصلی این گل به عنوان بذر گل ابری سفید مورد استفاده قرار می گیرد.
 
گل ابری پاکوتاه آبی رنگ

 نحوه کاشت گل ابری                                                              

کاشت گل ابری به دو روش گلخانه ای و روش مستقیم انجام می شود، به این صورت که در روش گلخانه ای بذر گل ابری را در اواخر فصل زمستان در گلخانه می کاریم و بعد ازاینکه بذرها جوانه زد، که معمولا در اواسط اردیبهشت این اتفاق می افتد، آنها را با فاصله 20 سانتی متری از یکدیگر به محلی که برای کاشت آماده کرده ایم برده و می کاریم. در روش دوم که روش کاشت مستقیم است در فصل بهار یعنی اواسط اردیبهشت ماه بذر را مستقیما در محلی که برای کاشت در نظر گرفته ایم می کاریم.
 

نحوه کاشت بذر گل ابری آبی

بذر گل ابری آبی را نیز میتوان به دو صورت کاشت مستقیم و نشا کردن کشت کرد .

به این صورت که در روش کاشت مستقیم بذر را به صورت مستقیم درون خاک قرار می دهند و این کار معمولا در اوایل فصل بهار انجام می شود . این کار به این صورت است که در ابتدا بستر کاشت را از مخلوط خاک برگ و شن و یا پیت ماس و کوکوپیت و ماسه پر می کنیم و بهتر است در ابتدا سطح خاک را مرطوب کنیم وبعد نشاها را روی سطح خاک می پاشیم و کمی آنها را به سطح خاک فشار می دهیم تا بذرها کاملا به خاک بچسبند و بعد با یک اسپری روی سطح خاک را مرطوب می کنیم و روی آن کمی ورمی کمپوست می ریزیم و روی آن ها را با یک پوشش نایلنی می پوشانیم و تا زمانی که بذرها جوانه بزند باید خاک مرطوب نگه داشته شود و در دمای 10 تا 15 درجه نگهداری شوند.

 در روش نشا کردن بذرها را در سینی نشا می کارند و این کارمعمولا در اواخر بهمن و اسفند ماه انجام می شود و بعد از گذشت  7 الی15 روز که این بذرها جوانه زد و بذرها 4 تا 6 برگی شدند می توان آن ها را به مکان مورد نظر یا گلدان انتقال داد و بهتر است از کود مخصوص گیاهان زینتی برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید.
 

روش تکثیر گل ابری

تکثیر کردن گل ابری معمولا توسط بذر انجام می شود به این صورت که مستقیما  بذرها در اوایل اردیبهشت در بستر اصلی کاشته می شوند و بهتر است که فاصله ی بین آنها ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر باشد تا تحریک گیاه برای گلدهی زیاد شود و گلی با کیفیت داشته باشیم.



از روش دیگری که برای تکثیرگل ابر آبی می توان استفاده کرد روش قلمه زدن از روی پایه مادری است که در این روش قلمه ها باید در جایی گرم مثل گلخانه نگهداری شوند و در ابتدای فصل اردیبهشت به فاصله ی ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند.
 

بیماری ها و آفات گل ابری :

برای اینکه ما گیاهی سالم داشته باشیم بهتراست بیماری هایی را که مانع رشد گیاه یا از بین رفتنشان می شود را نیز بشناسیم. از جمله آفاتی که باعث ازبین رفتن گیاه و آسیب به گیاه می شود کپک پودری و بوتهمیری است که باعث قارچ پیتیوم روی گیاه می شود به این صورت که اگر آبیاری و رطوبت به صورت صحیح انجام نشود گیاه دچار این قارچ می شود.

کپک پودری به شکل قارچ سفید روی برگ ها و یا در محل تماس ریشه و ساقه در نزدیکی سطح خاک دیده می شود که در این صورت باعث از بین رفتن گیاه می شود. بهترین روشی که می توان  برای پیشگیری استفاده کرد تا گیاه دچار قارچ نشود آبیاری قطره ای، ایجاد رطوبت و سایه برای گیاه و حذف گیاهان هرز و استفاده از سموم قارچ کش است.

از آفت های مهم دیگری که باعث تضعیف گیاه گل ابری می شود می توان به مگس سفید، شتهها، کنههای تارتن و تریپس اشاره کرد که برای از بین بردن این آفت ها می توان از سمومی که در بازار موجود است استفاده کرد به عنوان مثال برای از بین بردن شته گیاه از سموم شته کش از جمله ایمیدو کلوپراید، متاسیستوکس و برای از بین بردن مگس سفید، کنهها و تریپس نیز میتوان از سمومی مثل دانیتول و پروپارژیت استفاده کرد.
 

شرایط نگهداری گل ابری :

مکان مناسب
مکان مناسبی که می توان گیاه گل ابری را در آن قرار داد که باعث رشد خوب این گیاه شود مکان های سایه آفتاب است البته ناگفته نماند که این گیاه هر چقدر نور خورشید بیشتری دریافت کند پرگل تر و پا کوتاه تر می شود.
 
خاک مناسب گل ابری
گیاه گل ابری در خاک های سبک با زهکشی بالا رشد خوبی خواهد داشت، برای اینکه این گیاه برای اینکه به خوبی رشد کند باید به خاک آن مواد آلی اضافه کرد زیرا این کار باعث می شود هوای مورد نیاز به ریشه گیاه برسد و از پوسیدگی آن جلوگیری کند ،البته این گیاه در خاک های ضعیف نیز قادر هستند مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند اما در خاک های رسی به دلیل اینکه اکسیژن ریشه به خوبی تامین نمی شود گیاه رشد خوبی نخواهد داشت و حتی گاهی باعث بیماری در ریشه ی گیاه نیز می شود. گیاه گل ابری در خاک هایی که خاصیت اسیدی داشته باشند را بیشتر از خاک های قلیایی ترجیح می دهند زیرا خاک های قلیایی، آهن کمی دارند که البته با اضافه کردن کمی سولفات آهن این مشکل برطرف می شود.
 
آبیاری گل ابری
آبیاری گیاه گل ابری بهتر است به صورت قطرهای، نشتی و جوی‎‎پشتهای انجام شود و ترجیحا از آبیاری به صورت بارانی برای این گیاه اجتناب شود زیرا این روش باعث ایجاد بیماری های قارچی در گیاه می شود. گیاه گل ابری از جمله گیاهانی است که تا حدی در برابر کم آبی از خود مقاومت نشان می دهد اما هر چقدر محیط اطراف ریشه مرطوب باشد این گیاه رشد بهتری خواهد داشت به همین خاطر بهتر است از خاک هایی که دارای مواد آلی هستند و درصدی از رس دارند، استفاده کرد زیرا می توانند آب را در خود حفظ کنند و ریشه مرطوب بماند. البته درروزهای تابستانی که دما بیشتر می شود گیاه ما به آب بیشتری نیاز دارد.

دمای مناسب گل ابری
دمای مناسبی که این گیاه زیبا می تواند به خوبی رشد کند و به  گلدهی برسد دمای ۱۶-۲۱ درجه سانتیگراد است البته تا دمای۳۰ درجه سانتیگراد را نیز می تواند تحمل کند .  برای جوانه زدن بذرهای گیاه گل ابری بهتر است گیاه در دمای ۱۸-۲۱ درجه سانتیگراد قرار بگیرد و اگر بخواهیم گلدهی گیاه ما به تاخیر نیفتد بهتر است مراقب باشیم که دما به زیر۱۶ درجه سانتیگراد نرسد.

کود دهی گل ابری
برای کود دهی گیاه گل ابری بهتر است از کودهای هومیک یا معدنی هر 2 تا 3 هفته یک بار استفاده کرد ، اما از کود دامی برای این گیاه استفاده نکنید زیرا این گیاه تحمل این کود را ندارد و از بین می رود، به این نکته هم توجه داشته باشید که استفاده ی بیش از اندازه در کود فقط باعث رشد زیاد گیاه می شود و گیاه ما به گلدهی نخواهد رسید. 
 
هرس گل ابری
هرس کردن به موقع گیاه باعث میشود سرعت رشد گیاه ما بالا برود به این صورت که گل آذین های خراب به موقع چیده و تنها چند عدد روی ساقه باقی بماند.
 
نور
همانطور که گفته شد اگر گیاه گل ابری را در نور زیاد خورشید قرار دهیم گل های زیادی می دهد و اگر این گیاه در سایه قراربگیرد ارتفاعش بیشتر و ولی تعداد گلش کمتر می شود. پس بهتر است این گیاه در شرایط نوری مناسب رشد کند.


منبع: خانه و خانواده راسخون