راهنماي خريد دستگاه بخور


 






 
در فصل پاييز با شيوع سرماخوردگي خيلي‏ها به فکر خريد دستگاه بخور مي‏افتند. حتما براي شما هم پيش آمده که بعد از سرماخوردگي دچار احتقان بيني و تنگي نفس شويد. در اين مواقع، بسياري از اطرافيان توصيه مي‌کنند که از بخور استفاده کنيد و با قرار دادن سرتان روي يک ظرف آب گرم و انداختن يک حوله روي سرتان، بخار را استنشاق و احساس راحتي کنيد. اگرچه اين کار ممکن است براي بزرگسالاني که احتياط را رعايت مي‌کنند، خطرناک نباشد اما نبايد براي کودکاني که دچار اين حالت شده‌اند از اين‌گونه روش‌ها براي کاهش احتقان بيني استفاده کرد. دستگاه‌هاي بخور بهترين راه براي رفع اين گرفتگي است اما هنگام استفاده از اين دستگاه‌ها بايد نکات ايمني را مدنظر داشت.
1 قبل از اينکه دستگاه بخوري تهيه کنيد بايد بدانيد که به چه منظور مي‌خواهيد اين دستگاه را خريداري کنيد. بخور گرم مي‌خواهيد يا بخور سرد. بنابراين مشورت با پزشک را فراموش نکنيد.
2 پيش از خريد، حتما دستگاه را امتحان کنيد. بعضي از دستگاه‌‌هاي بخور صداي زيادي از خود توليد مي‌‌کنند و آزاردهنده هستند.
3 دستگاه بخور را حتما از داروخانه‌هاي معتبر خريداري کنيد و از استاندارد بودن آنها مطمئن شويد.
4 دستگاه بخور بايد از مواد مناسب و مرغوب ساخته شده باشد. از خريد دستگاه‌هايي که از پلاستيک‌هاي نامرغوب تهيه شده‌اند، خودداري کنيد.
5 گروهي از رطوبت‌سازها اتوماتيک و کم‌‌مصرف‌‌ترند و قابليت تنظيم ميزان بخار و مواد افزودني را دارند. حتما پيش از خريد، مشخصات دستگاه و چگونگي به کار انداختن آن را از فروشنده بپرسيد.
6 دستگاه بخور معمولا وسيله يک‌بار مصرف نيست. نگهداري دستگاه‌‌هاي بخور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. براي جلوگيري از رشد قارچ، باکتري و ميکروب حتما روزي يک بار، آب مخزن را عوض کنيد و حداقل هفته‌‌اي دو بار، کل دستگاه را با آب و مواد پاک‌‌کننده بشوييد.

7 هرگز از مواد غيرمجاز در داخل مخزن آب دستگاه استفاده نکنيد.
8 پس از مصرف کاملا آب مخزن را خالي کرده و آن را خشک کنيد و در محفظه يا جعبه اصلي قرار دهيد.
9 اگر در خانه فرد سالمند و کودک داريد، هيچ‌گاه دستگاه بخور را در مکاني قرار ندهيد که در دسترس آنها باشد.
10 اگر در خانه بيمار مبتلا به آسم و آلرژي، بيماري‌هاي تنفسي و قلبي داريد، حتما پيش از خريد دستگاه بخور، با يک پزشک متخصص مشورت کنيد. چرا که ميزان رطوبت توليدي براي اين افراد بايد محاسبه شده و دقيق‌تر باشد. معمولا به تمامي‌افرادي که از بيماري‌هاي آسم، آلرژي و سينوزيت رنج مي‌برند، استفاده از دستگاه‌هاي بخور سرد توصيه مي‌‌شود.
11دستگاه‌هاي بخور معمولا دو نوع سرد و گرم دارند. از دستگاه‌هاي بخور گرم معمولا در هواي سرد استفاده مي‌شود. احتمال رشد باكتري، قارچ و كپك در مخزن آنها كم است، در تسكين گرفتگي بيني و عفونت‌هاي مجاري تنفسي و همچنين كاهش شدت و درد سرفه‌هاي خشك مفيد هستند و در عين حال، امكان افزودن مواد ضدعفوني‌کننده گياهي و خوش‌بوکننده در بسياري از آنها وجود دارد. البته معايبي هم دارند؛ مثلاً مصرف انرژي برق در آنها بالا است و احتمال سوختگي با بخار داغ يا آب داخل مخزن وجود دارد.
12 از بخور سرد معمولاً در فصل تابستان استفاده مي‌شود. اين دستگاه‌هاي بخور كم‌صداتر از نوع گرم عمل مي‌كنند و مصرف انرژي برق در آنها كمتر است و از آنجايي كه بخار آن سرد است خطرسوختگي (به‌ويژه براي خردسالان) ايجاد نمي‌كند اما معايبي نيز دارند؛ مثلاً آب سرد محل مناسبي براي تكثير قارچ‌ها و باكتري‌ها است و از آنجا كه در بخور سرد قطرات آب به هوا پراكنده مي‌شوند اين مواد زيان‌آور هم به همراه آب در فضاي اتاق منتشر مي‌شوند بنابراين مخزن آنها بايد هر روز با آب و صابون شسته شود. از طرف ديگر، در بخور سرد مواد معدني موجود در آب در هوا پراكنده مي‌شوند و بهتر است مخزن آنها را با آب مقطر پر كرد.
منبع: http://salamat.com