گلي به جمال گل‌ها‌


 






 
پيشرفت روزانه و سريع تکنولوژي و تغييرات سريع شيوه زندگي، در کنار همه خوبي‌هايش،‌ صدماتي هم به زندگي ما زده است. محققان توصيه مي‌کنند براي رفع تنش‌هاي ناشي از اين تغييرات، به تمرينات ورزشي و روش‌هاي خاص تنش‌زدايي‌ رو بياوريم. آنها مي‌گويند طبيعت راهي آسان براي حفظ و ارتقاي سلامت روان، پيش روي ما گذاشته است: گل‌ها. گل‌ها مي‌توانند تاثيراتي سريع‌تر از آنچه فکرش را بکنيد، بر شادي و رضايت‌مندي شما از زندگي و روابط اجتماعي‌تان داشته باشند. هيجان‌انگيزترين نکته درباره اين تحقيق جديد اين است که اين بررسي، باورهاي علمي متداول درباره اينکه چگونه انسان‌ها مي‌توانند حالات روزانه روحي‌شان را به‌گونه‌اي سالم و طبيعي مديريت کنند، به چالش مي‌کشد.
یک تيم پژوهشي ، ارتباط بين گل‌ها و رضايت‌مندي از زندگي را طي 10 ماه مطالعه روي رفتارها و واکنش‌هاي روحي شرکت‌کنندگان در اين تحقيق به هنگام دريافت کردن گل‌ها يافته‌اند. نتيجه‌ها نشان مي‌دهد گل‌ها متعادل‌کننده حالات روحي به سمت حالات طبيعي و سالم هستند. گل‌ها اثر سريعي روي شادماني دارند. همه شرکت‌کنندگان در اين بررسي در هنگام دريافت گل لبخند واقعي و هيجان‌زده‌اي در صورتشان نمايان شد و توضيح دادند که چه اندازه احساس شادي فوق‌العاده و احساس سپاسگزاري در آن هنگام داشته‌اند. اين واکنش روحي در همه جا و مخصوص همه گروه‌هاي سني است و محدوديتي ندارد. گل‌ها اثرات بلندمدت مثبت روي حالات روحي دارند. مخصوصا شرکت‌کنندگان در اين بررسي از کاهش استرس و اضطراب و عصبيت بعد از دريافت گل خبر داده‌اند و توضيح داده‌اند که حد بالاتري از احساس لذت‌بخشي و رضايت‌مندي از زندگي را دارند. گل‌ها مي‌توانند روابط اجتماعي ما را نيز عميق‌تر کنند و باعث افزايش روابط با خانواده و دوستان ‌شوند. احساسات ما به ما مي‌گويند که گل‌ها ما را خوشحال مي‌کنند و حال علم نشان مي‌دهد که نه تنها گل‌ها ما را شادتر از آنچه فکر مي‌کرديم، مي‌کنند؛ بلکه آنها تاثيرات مثبت قوي روي خوب بودن حالات روحي‌مان دارند.

آثار آرام‌بخش گل‌هاي رنگارنگ
 

بشر براي زندگي در طبيعت آفريده شده است. طبيعتي که تنوعي از رنگ‌هاست و او را به حکايت ريشه‌هاي زندگي متوجه مي‌کند. دقيقا به همين دليل است که رنگ‌ها حس‌هاي فيزيولوژيکي را به وجود مي‌آورند. همه رنگ‌هايي که در طبيعت مي‌بينيم چه به صورت نشانه، چه نماد و چه سنبل از نظر رواني اهميت فراواني در زندگي ما دارند. رنگ‌هاي موجود در طبيعت حتي روي عملکرد فيزيولوژيکي و طبيعي بدن ما تاثير مي‌گذارند و به همين خاطر است که شما در يک محيط سرسبز و با تماشاي شاليزار حس متفاوتي از وقتي داريد که به تماشاي يک دشت گل سرخ يا کوه‌هاي پوشيده از برف مي‌نشينيد. ثابت شده رنگ‌ها به خاطر تاثير بر عملکرد فيزيولوژيکي بدن بر روحيه و روان ما هم تاثير دارند. همين رنگ سرخ ضمن اينکه نماد حرکت است، نماد خطر و هيجان نيز هست و در عين حال از منظر فيزيولوژيکي موجب تند شدن ضربان قلب مي‌شود، اشتها را تحريک مي‌کند و بسياري موارد ديگر. در مقابل، رنگ آبي سبب آهسته‌تر شدن کليه کارکردهاي فيزيولوژيکي بدن مي‌شود و با کاهش ضربان قلب، حس آرامش را هميشه تداعي مي‌کند. به کار بردن رنگ‌ها در محيط زندگي و طبيعت اطرافمان با توجه به تاثير آنها بر روان ما مي‌تواند راه موثري در کسب لذت بيشتر در موقعيت‌هاي گوناگون باشد. مثلا جايي که قرار است کار گروهي در آن مکان انجام شود، براي مثال، افراد خانواده دور هم جمع شوند، صحبت کنند و شاد باشند بهتر است از رنگ‌هايي مثل سرخ، نارنجي و زرد استفاده کرد. تا به حال از خود پرسيده‌ايد چرا در همه جاي دنيا اقوام و مليت‌ها و حتي سنين و جنسيت‌هاي مختلف با تماشاي رنگ صورتي حس لطافت، زندگي و نشاط را به دست مي‌آورند؟ چون ما اين رنگ را از نخستين جايگاه زندگي‌مان يعني رحم مادر مي‌شناسيم. محل دلپذيري که همه کودکان آن را دوست دارند و حتي وقتي آنها را از آن محل دوست‌داشتني خارج مي‌کنند واکنش گريه را دارند. جايي تنگ و کوچک (رحم مادر) تنوعي از فام‌هاي صورتي را به او مي‌رساند. در واقع چون عبور نور از پرده‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد در چشم جنين اين احساس رنگ صورتي به چشم مي‌رسد. جنين از چند ماهگي مي‌تواند رنگ‌ها را تشخيص دهد و نخستين رنگ او صورتي است. اين ذهنيت نخستين براي همه ما تداعي‌گر آن محل دلپذير و لطيف در رحم مادر است. فرقي نمي‌کند مرد و زن در هر سن و مليتي که باشند طبق آمار از صورتي به‌عنوان يک رنگ محبوب ياد مي‌کنند. شايد خالي از لطف نباشد دوباره نگاهي به طبيعت و رنگ‌هاي آن بيندازيد و از آن براي تغيير روحيات خود بهره ببريد و با طبيعت آشتي کنيد.

گل‌ها و روابط دوستانه
 

تحقيقات درباره جاهايي از خانه که انسان‌ها در آن گل‌ها را قرار مي‌دهند به نتايجي رسيده ‌است. جاهايي از خانه که براي مهمان تدارک ديده شده است مثل اتاق پذيرايي و حال، محل قرار گرفتن گل‌هاست که سمبلي براي سهيم کردن و ايجاد فضاي مشترک روحي بين افراد است. گل‌ها احساس مثبت روحي را به کساني که وارد آن اتاق مي‌شوند القا مي‌کنند و فضا را صميمانه‌تر مي‌کنند و همچنين جوي دوستانه و اشتراکي را براي افراد حاضر در اتاق ايجاد مي‌کنند.

تاثيرات بصري گل‌ها
 

گياهان فقط تضمين‌کننده خوراک مثل سبزي‌ها و صيفي‌جات نيستند بلکه اثرات ديگري مثل اثرات بصري و بويايي (معطر بودن) دارند. اول از همه، درباره اثرات بصري گياهان ما مي‌توانيم از رنگ‌هاي آنها انتظار اثرات درماني داشته باشيم. اساسا اين حق شماست که رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنيد. رنگ انتخابي شما نشان‌دهنده حالات روحي شماست و از درون شما تاثير مي‌پذيرد و آن رنگ مي‌تواند به شما احساس راحتي ببخشد و يا ذهن‌تان را آرام کند. اساسا هر رنگي تاثيري دارد:
گل قرمز: حرارت بدنتان را افزايش مي‌دهد، فشار خونتان را بالا مي‌برد و اشتهايتان را زياد مي‌کند و به شما شور و حرارت مي‌بخشد.
گل صورتي: شما را جوان‌تر و شاداب‌تر مي‌کند.نارنجي: اشتهايتان را زياد مي‌کند و روحتان را تازه مي‌کند.
گل زرد: باعث سرخوشي‌تان مي‌شود و حس بلندپروازي و رويايي بودن به شما مي‌دهد.
گل سبز: آرام‌کننده چشم‌هاي خسته و آرامش بخش است.
گل آبي: فشار خون‌تان را پايين مي‌آورد و همچنين تپش قلب و اشتهايتان را کنترل مي‌کند.
اگر در رژيم غذايي هستيد به خوابتان نيز کمک مي‌کند.بنفش: آرامش‌بخش است و به بهبود طبيعي کمک مي‌کند.سفيد: ذهن‌تان را نيرو مي‌بخشد و متمرکز مي‌کند.
منبع:www.salamat.com