اختلالات ارتباطی در هر سن و سالی وجود دارند اما ریشه تمام این اختلالات معمولاً به‌دوران کودکی باز می‌گردد. اختلالات ارتباطی در کودکان، یکی از شایع‌ترین اختلالات تکاملی است که در برخی کودکان بروز کرده و نه‌تنها رشد مهارت‌های ارتباطی کودک از جمله سخن گفتن را مختل می‌کند، باعث بروز یک‌‎سری مشکلات دیگر مانند عدم اعتماد به‌نفس کافی می‌شود.

به‌صورت کلی، می‌توان گفت که اختلالات عصبی می‌توانند باعث مشکلات اجتماعی مختلفی در آینده کودک شوند و متأسفانه چیزی هم نیست که به‌مرور زمان بهبود یافته و برطرف شود؛ بلکه در اکثر مواقع بدتر هم می‌شود.

این اختلالات با جزئیات مختلفی همراه هستند و در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید.

اختلالات رفتاری چیست؟

اطلاعات، مهم‌ترین عناصر در زندگی روزمره همه انسان‌ها هستند و انسان از طریق راه‌های مختلفی به‌پردازش و رد و بدل ارتباط می‌پردازد.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که اختلالات رفتاری بر روی دریافت، تجزیه و تحلیل و انتقال اطلاعات توسط افراد تاثیر منفی گذاشته و باعث مختل شدن ارتباط سالم فرد با محیط بیرون می‌شود. همانطور که در ابتدا گفته شد، ریشه این اختلالات معمولاً در کودکی است و در صورتی و در طول زندگی فرد تشدید می‌شود.

اختلالات رفتاری جزئیات زیادی را در کنار خود دارند و وظیفه والدین کودکان مشکوک به‌این اختلالات، تنها کسب اطلاعات بیشتر برای شناسایی مشکل و ارجاع و پزشک است و به‌هیچ عنوان نباید فعالیت خودسرانه برای درمان انجا شود.

انواع اختلالات ارتباطی

هر نوع اختلالات رفتاری، باعث بروز رفتار‌های متفاوتی در افراد می‌شود و مهم‌ترین گام برای درمان اختلالات ارتباطی، شناخت انواع آن است.

انواع اختلالات ارتباطی عبارت‌اند از:

اختلال در تولید گفتار

در این نوع از اختلالات ارتباطی، گفتار صورت می‌گیرد اما کودک در بیان شفاف و صحیح تقریباً تمامی کلمات مشکل دارد. این نوع از اختلال در واقع یک نوع دسته‌بندی است و موارد بیشتری را به‌تنهایی شامل می‌شود به‌عنوان مثال لکنت زبان نیز از همین نوع اختلال است که در آن بر خلاف مورد قبلی فرد تنها در بیان برخی از کلمات دچار مشکل می‌شود. اختلالات تلفظی نیز از همین نوع است.

اختلال زبان

کودکانی که به‌این اختلال مبتلا هستند، در یادگیری دستور زبان مشکل دارند. جمله‌بندی‌های غلط، جایگذاری نامناسب افعال و سایر موارد اینچنینی از علائم شایع این مشکل است.

اختلال روان بودن

در این اختلال، افراد توانایی تنظیم سرعت صحبت کردن را ندارند. بیش از اندازه سریع یا بیش از اندازه کند صحبت می‌کنند.

اختلالات صدا

کودک مبتلا به‌این اختلال، توانایی تنظیم صوت خود را ندارد. کودک با صوت بسیار بلند یا بسیار آرام صحبت می‌کند.

لالی انتخابی

لالی انتخابی ناشی از سایر اختلالات ارتباطی است. به‌این صورت که کودک مبتلا به‌اختلالات ارتباطی با توجه به‌مشکلات خود در صحبت کردن و بیا کلمات، ترجیح می‌دهد که سکوت کند.

اختلالات اجتماعی

همه موارد گفته شده تا به‌اینجا به‌تنهایی و در کنار هم منجر به‌بروز یک نوع از اختلال به‌نام اختلال اجتماعی می‌شوند. تحت این اختلال، کودک توانایی برقراری ارتباط با اطرافیان خود در اجتماع را به‌درستی ندارد و نمی‌توان به‌خوبی منظور خود را بیان کند.

هر کدام از این موارد، علاوه بر اینکه به‌صورت ذاتی با یکدیگر متفاوت هستند، ممکن است که بر روی افراد نیز به‌شکل‌های مختلف و با شدت متفاوت بروز کنند. بنابراین تصمیم نهایی در باره نوع و شدت اختلالات گفتاری را باید به‌عهده دکتر روانپزشک گذاشت.

 
 

علائم اختلالات اجتماعی

اختلالات اجتماعی بدون شک علائمی را با خود به‌همراه می‌اورند که با شناسایی آن‌ها می‌توان نوع و شدت اختلال را متوجه شد. خوشبختانه این علائم کاملاً واضح و مشخص هستند.

علائم اختلالات ارتباطی عبارت‌اند از:

اصوات تکراری
استفاده نادرست از کلمات
عدم توانایی فهم صحیح کلمات
ناتوانی در درک صحیح مفاهیم
عدم توانایی فهم صحیح منظور طرف مقابل
ناتوانی در برقرار کردن ارتباط به‌صورت صحیح

راه های تشخیص اختلالات ارتباطی کودکان

برخی از علائم اختلالات ارتباطی می‌توانند ریشه‌های مختلف دیگری داشته باشند. به‌عنوان مثال، در طی یک حادثه امکان دارد که کودک از صحبت کردن روی‌گردان شود و این موضوع نیازمند فرایند‌های درمانی مجازی هستند.

به‌همین جهت در صورتی که به‌این مشکل در کودک خود مشکوک شدید، نیاز است تا برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص قطعی، به‌پزشک متخصص مراجعه کنید.

برخی از روش‌های تشخیصی که پزشکان از آن‌ها بهره می‌برند عبارت‌اند از:

معاینات فیزیکی
ارزیابی روانپزشکی
توموگرافی کامپیوتری
تست‌های روان سنجی
تست‌های گفتار و زبان
تصویر برداری رزونانس مغناطیسی
بررسی مهارت‌های استدلال و تفکر

درمان اختلالات ارتباطی کودکان

پس از شناسایی نوع و شدت اختلالات ارتباطی کودکان، بسته به‌برخی از فاکتور‌ها، روش‌های درمانی مختلفی ارائه می‌شود. این روش‌ها در اکثر مواقع مشاوره‌ها و فرایند‌های روانشناسی هستند که می‌توانند در دراز مدت این مشکل را به‌صورت کلی حل کنند.
برخی از این روش ها در ادامه آمده اند.

گفتار درمانی

در این روش درمانی تلاش می‌شود تا اشتباهات گفتاری کودک اصلاً شوند. این روش شامل موارد‌ی همچون اصلاح دستور زبان، آموزش ساماندهی افکار برای صحبت کردن، اصلاح دستور زبان و موارد دیگر است.

رفتار درمانی

برقراری ارتباط درست و سالم یک مهارت است و فردی که خود ناتوان در یادگیری کامل آن باشد، باید از طریق تمرین و آموزش به‌این مهارت‌ها دست پیدا کند. این روش بر روی رشد مهارت‌های بین فردی تمرکز دارد.

درمان از طریق محیط

کودکانی که به‌اختلالات ارتباطی مبتلا‌اند، معمولاً گوشه‌گیر هستند و دایره ارتباطی گسترده‌ای ندارند. در چنین مواقعی، ممکن است که معالج تجویز کند که کودک را به‌محیط‌های جدید مانند کلاس‌های آموزشی برده و یا محیط‌های فعلی را برای او عوض کنید.

درمان دارویی

دارو‌ها معمولاً به‌تنهایی استفاده نمی‌شوند و به‌عنوان مکملی برای درمان‌های دیگر تجویز می‌شوند. برخی دارو‌ها هستند که به‌عنوان محرک می‌توانند روند درمانی را سرعت بخشیده و هم‌چنین توانایی مغز را بالا‌تر ببرند.

 
 

جمع بندی

اختلالات ارتباطی در کودکان، مشکلاتی بسیار مهم هستند که به‌صورت‌های مختلف می‌توانند زندگی کودک را مختل کرده و او را به‌نحوی از اجتماع دور کنند. به‌همین واسطه نیاز است تا حتماً در رابطه با آن‌ها اطلاعات جامعی در اختیار داشت تا بتوان علائم کودک را تشخیص و فرایند‌های درمانی را سریعاً شروع کرد.

با توجه به‌همین موضوع، ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در این باره را با شما در میان بگذاریم.

در صورتی‌که برای پیگیری بیشتر این مشکل قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت دکتر فوق تخصص کودکان اقدام کنید.