تربيت را دشوار نكنيم


 






 
در اينجا به مواردي كه موجب استرس والدين براي تربيت فرزندان مي‌شود مي‌پردازيم، تا نشان دهيم چگونه تربيت فرزندان براي والدين دشوارتر مي‌شود.

« پدر و مادر ایده آل »
 

منظور اینست پدر و مادر می کوشند تا از هر لحاظ ایده آل باشند در حالی که هدف ایده آل بودن نیست و تنها یک پدر و مادر با کفایت و به معنای « خوب » هدف ماست . همه پدر و مادرها انسانند و انسان هم ممکن الخطاست و از آنجا که هیچکس ایده آل نیست لذا کوشش برای یک پدر و مادر ایده آل بودن نتیجه ای جز استرس ف نا امیدی ، سرخوردگی و احساس گناه ندارد.

« فرزند ایده آل »
 

انتظار والدین از اینکه فرزندان شان ایده آل باشند هم ، انتظاری غیر واقعی است و نتیجه آن هم احساس نا امیدی و شکست و جدال دائم با فرزندان است . همه بچه ها گاهی گریه می کنند ، نق می زنند ، غر می زنند و به حرف والدین شان گوش نمی دهند . البته گاهی هم ناراحت و افسرده می شوند. نحوه بر خورد والدین با این مشکلات ، می تواند مشکلات را همان طور حفظ ند یا اوضاع را بدتر کند و یا مشکلات را در طول دوران رشد کودکی افزایش دهد .

« همه‌اش تقصیر من است»
 

گاهی والدین به خاطر اشتباه فرزندان شان خود را سرزنش می‌کنند. می‌توان کودک را راهنمایی کرد و مهارت‌ها و ارزش‌های اجتماعی را به او آموخت اما غیر ممکن است که بتوان تمام رفتارها و شیوه های بر خورد او را کنترل کرد. ممکن است والدین گاهی احساس گناه و افسردگی کنند چرا که فکر می‌کنند دائم فرزندشان را بابت کارهای اشتباهی که می‌کند، سرزنش می‌کنند و همین باعث می‌شود که نتوانند صبور و آرام و منطقی برخورد نمایند.

« همه چیز تقصیر آنها ست»
 

این تفکر، سرزنش در مورد اشتباهات و بد رفتاری‌ها را تماماً متوجه کودک می‌کند مثلاً مادری می‌گوید: « فرزندم بسیار لجباز است، هیچ‌وقت کاری را آن طور که به او گفتم انجام نمی‌دهد». این برخورد باعث می‌شود که والدین دلخور و ناراحت شوند و واکنشی بیشتر از آنچه که باید، از خود نشان دهند و دقت و توجهی هم نسبت به نحوه برخوردشان با رفتار نامناسب کودک نداشته باشند. گفتنی است که بسیاری از مشکلات نتیجه شیوه نا مناسب گفتگو و ارتباط کودکان و والدین با همدیگر است.
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : MAJNIN