6 توصيه به والدين برای تحصیل کودکان


 





 
براي هر کاري بستر مناسبي لازم است و براي خوب درس خواندن در خانه نيز بايد محيط خانه، مناسب باشد. براي آماده کردن محيط خانه‌تان به اين 6 نکته توجه کنيد:

1 فضاي فيزيکي:
 

از لحاظ فيزيکي درس خواندن بايد در مکان‌ و جاي مخصوصي انجام شود. اگر امکان اينکه يک اتاق مخصوص دانش‌آموز در نظر گرفته شود، وجود داشته باشد، بايد فضايي را در خانه مهيا کرد که محل رفت و آمد زياد نباشد. مادر يک خانواده با مديريت صحيح خود بايد فضاي کوچکي را براي انجام تکاليف فرزند در نظر بگيرد.

2 نظارت:
 

نظارت سهم مهمي در تحصيل کودک دارد که اين نقش متعلق به مادر خانواده است. مادر مخصوصا براي کودکان دبستاني موظف است که بر انجام تکاليف فرزند خود نظارت داشته باشد.

3 رفتارهاي والدين:
 

محيط خانه بايد خالي از تشنج و درگيري و کشمش باشد تا بچه‌ها بتوانند به راحتي درس بخوانند. محيطي که مدام در آن مشاجره والدين وجود دارد، سبب‌ آسيب روان کودکان شده و مانع از پيشرفت تحصيلي فرزندان مي‌شود.

4 تفريحات برنامه‌ريزي‌شده:
 

والدين بايد با برنامه‌ريزي مناسب، تفريحات و مهماني‌ها را محدود کرده و ساعت خواب کودکان را تنظيم کنند. بازي‌ها و سرگرمي‌هاي کودکان نيز بايد با برنامه‌ريزي باشد. اين طور نباشد که کودک تا هر وقت و هر اندازه که خواست به انواع بازي‌ها و ديدن برنامه‌هاي تلويزيوني بپردازد. تفريح و بازي کودک بايد پس از انجام تکاليف مدرسه باشد و پرداختن به بازي‌هاي مورد علاقه او بايد در آخر هفته انجام شود.

5 شام سروقت:
 

در برخي خانواده‌ها پدر دير وقت به منزل مي‌آيد و بچه‌ها تا پاسي از شب سرگردان و بي‌برنامه غذا مي‌خورند. بهتر است در سال تحصيلي مادر طوري برنامه بچيند که بچه‌ها سر ساعت مشخصي شام بخورند و سر وقت معيني بخوابند؛ چون خوردن ديروقت شام سنگين سبب اختلال خواب شده و اين موجب کاهش دقت و تمرکز دانش‌آموزان در روز بعد مي‌شود.

6 حمايت عاطفي:
 

حمايت عاطفي والدين و حفظ آرامش خانواده در روحيه کودک و تحصيل او بسيار تاثيرگذار است.
منبع:http://www.salamatiran.com