مواد لازم برای تهیه کیک کدو حلوایی

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره دو و سه چهارم پیمانه (344 گرم)
جوش شیرین دو قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده دو قاشق چای خوری
زنجبیل آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
میخک آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
جوز هندی آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
فلفل دلمه آسیاب شده یک دوم قاشق چای خوری
شکلات چیپسی تیره یا نیمه شیرین یک و یک دوم پیمانه
روغن گیاهی یک پیمانه (240 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ چهار عدد
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده یک پیمانه (200 گرم)
شکر گرانول سه چهارم پیمانه (150 گرم)
پوره کدو تنبل یک قوطی (15 اونس)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری


مواد لازم برای سس کارامل نمکی

مواد غذایی مقدار
شکر قهوه‌ای فشرده شده یک پیمانه (۲۰۰ گرم)
کره چهار قاشق غذا خوری
نمک دریا یا مقدار کمی برای طعم دهی یک قاشق چای خوری
شیر تغلیظ شده سنگین (یا از مقدار برابر خامه سنگین و شیر استفاده کنید) یک دوم پیمانه
اسانس وانیل یک قاشق غذا خوری

نکته:  رویه اختیاری است و می توانیم از کارامل نمکی یا مایه کره کاراملی یا آیسینگ افرا استفاده کنید.


طرز تهیه کیک کدو حلوایی

در این مطلب قصد داریم شما همراهان گرانقدر را با طرز تهیه یک نوع کیک کلاسیک و البته پرطرفدار آشنا کنیم بله کیک کدو حلوایی خوشمزه و خوش طعم و خوش بو و البته خوش رنگ که مناسب فصل پاییز هم هست، پس حتما در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
البته در این دستور تکه های شکلات به این کیک فوق العاده اضافه کرده که اگر شما دستور کلاسیک را ترجیح می دهید می توانید تکه های شکلات را حذف کنید.
برای تهیه این کیک در کل به پنج ساعت و سی دقیقه زمان نیاز داریم که پانزده دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه و شصت و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای سرد کردن و تزئین صرف می شود.
با مواد اولیه اشاره شده در این دستور پخت می توانید حدود دوازده تکه کیک آماد کنید.

مرحله اول: گرم کردن فر آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن کرده و گرم می کنیم و قالب 9.5 یا 10 اینچی Bundt را چرب می کنیم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
سیصد و چهل و چهار گرم آرد، دو قاشق چای خوری جوش شیرین، یک دوم قاشق چای خوری نمک، دو قاشق چای خوری دارچین، یک دوم قاشق چای خوری زنجبیل، یک دوم قاشق چای خوری میخک، یک دوم قاشق چای خوری جوز هندی، یک دوم قاشق چای خوری فلفل دلمه ای و یک و یک دوم پیمانه چیپس های شکلات را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
دویست و چهل میلی لیتر روغن، چهار عدد تخم مرغ، دویست گرم شکر قهوه ای، صد و پنجاه گرم شکر گرانول، یک قوطی پانزده اونسی پوره کدو تنبل و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را با همزن مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر
 مواد خیس را داخل مواد خشک می ریزیم و با همزن مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. خمیر غلیظ خواهد بود. مایه کیک را داخل قالب آماده شده می ریزیم و روی سطح کار می کوبیم تا هوای اضافی آن خارج شود.


مرحله پنجم: پخت کیک
قالب را داخل فر گذاشته و کیک را به مدت پنجاه و پنج تا هفتاد دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی را داخل کیک فرو کرده و تمیز بیرون بیاید می پزیم. این یک کیک بزرگ و سنگین است، بنابراین اگر کمی بیشتر پخت آن در فر شما طول کشید، نگران نباشید.


مرحله ششم: خنک کردن کیک
پس از اتمام کار، آن را از فر خارج می کنیم و به مدت دو ساعت داخل قالب می گذاریم بماند تا خنک شود. سپس، کیک Bundt را که کمی خنک شده است، روی توری سیمی یا ظرف سرو بر می گردانیم  تا بماند و کاملا خنک شود.

مرحله هفتم: آماده کردن کارامل نمکی
همه مواد را با هم در یک تابه با ارتفاع زیاد ریخته، ترکیب می کنیم و روی حرارت کم می گذاریم. مرتبا آن را هم می زنیم یا تا موقعی که غلیظ شود و دیگر آب چندانی نداشته باشد (حدود شش  تا نه دقیقه). این مخلوط با سرد شدن غلیظ ‌تر خواهد شد، بنابراین آن را نباید خیلی روی گاز بگذاریم.

مرحله هفتم: سرو و نگهداری کیک
بعد از اینکه کیک سرد شد و کارامل نمکی آماده شد آن را روی کیک می ریزیم و بعد در ظرف مناسب قرار می دهیم و با یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم. باقیمانده کیک را هم محکم می پوشانیم و می توانیم تا سه روز در دمای اتاق و تا پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن کیک
دستور تهیه از قبل: می توانید کیک را زودتر از موعد درست کنید ( قبل از اینکه روی آن را با کارامل نمکی یا سس بپوشانید ). روی کیک خنک شده را بپوشانید و تا 2 روز در یخچال قرار دهید و قبل از سرو به دمای اتاق برسانید. کیک پخته شده را هم می توان تا 3 ماه منجمد کرد. برای یخ زدایی هم اجازه دهید یک شب در یخچال بماند و قبل از برش زدن و سرو به دمای اتاق (در صورت تمایل) برسانید.
ابزار مورد نیاز برای تهیه کیک: همزن | کاسه مخلوط کن شیشه ای | قالب باندت
ادویه جات ترشی جات: به جای هر نصف قاشق چای خوری زنجبیل، میخک، جوز هندی و فلفل دلمه ای، می توانید از دو قاشق چای خوری ادویه پای کدو تنبل استفاده کنید. (شما همچنان باید دو قاشق چای خوری دارچین آسیاب شده را اضافه کنید.)
روغن: به جای یک پیمانه روغن، نصف پیمانه (90 گرم) سس سیب شیرین نشده و نصف پیمانه (120 میلی لیتر) روغن را امتحان کنید. کیک به همان اندازه مرطوب است.
کدو تنبل: اکیداً توصیه می‌کنم از پوره کدو تنبل کنسرو شده در این دستور غذا استفاده کنید، پوره کدو تنبل کنسرو شده طعم بهتری دارد.