روزهای آخر تابستان و اوایل مهرماه بازار پروازهای تهران استانبول داغ است و بسیاری برای گردش و خرید به ترکیه سفر می کنند، عده ای بلیط پرواز رفت و برگشت خریداری نمی کنند و به دنبال بلیط های لحظه آخری استانبول به تهران هستند تا هزینه کمتری برای پرواز بپردازند.

اما پیش از این ها باید فرودگاه های استانبول را بیشتر بشناسیم و بدانیم پرواز تهران استانبول در کدام فرودگاه به زمین می نشیند و چطور باید به مرکز شهر برویم.

فرودگاه های استانبول

استانبول یکی از مقاصد محبوب گردشگری در دنیا است و در سال 2022 به عنوان بهترین مقصد گردشگری در اروپا انتخاب و در مسابقه « برترین‌های اوقات فراغت و سبک زندگی» مجله مسافرت و گردشگری آمریکا با نام «Global Traveler Magazine» جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

استانبول که نیمی از آن در قاره آسیا و نیمی در قاره اروپا قرار دارد سالانه میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا است و برای جابجایی این تعداد مسافر 3 فرودگاه بین المللی دارد. همچنین فرودگاه های استانبول یکی از پرترددترین فرودگاه های ترانزیت دنیا است.

فرودگاه آتاتورک

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول (İstanbul Atatürk Havalimanı) اولین فرودگاه بین المللی استانبول است که در سال 1924 افتتاح شد. پیش از این فرودگاه آتاتورک بزرگترین فرودگاه استانبول، دروازه اصلی فرود گردشگران و قطب اصلی ایرلاین ترکیش ایرلاینز بود.

از سال 2019 اما این فرودگاه تنها میزبان هواپیماهای باری و جت های تجاری است و محلی برای تعمیر و نگهداری هواپیما.

فرودگاه بین المللی آتاتورک به کد ISL شناخته می شود.

فرودگاه صبیحا گوکچن

فرودگاه صبیحا گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport) دومین فرودگاه بین المللی ترکیه است. بعد از افزایش پروازهای بین المللی به استانبول و عدم ظرفیت فرودگاه آتاتورک، فرودگاه صبیحا گوکچن در سال 2001 افتتاح شد. این فرودگاه در سال 2015 با 206 پرواز و جابجایی 28 میلیون مسافر، عنوان سومین فرودگاه پرتردد دنیا را از آن خود کرد.

 


فرودگاه صبیحا گوکچن در جنوبی ترین بخش آسیایی استانبول قرار دارد و تا مرکز شهر 45 دقیقه فاصله است. این فرودگاه امکانات کاملی در اختیار مسافران می گذارد، فروشگاه، رستوران و کافه، سالن استراحت، اطلاع رسانی 24 ساعته و ... تنها بخشی از امکانات این فرودگاه است.

فرودگاه صبیحا گوکچن با علامت اختصاری SAW شناخته می شود، اگر بلیط پرواز تهران استانبول شما برای ایرلاین پگاسوس (Pegasus) یا شرکت هواپیمایی آنادولوجت (AnadoluJet) باشد، در این فرودگاه به زمین می نشیند.

البته پروازهای تهران استانبول فلای دوبی (Flydubai) هم در فرودگاه صبیحا گوکچن فرود می آید اما پیش از آن چندساعتی در فرودگاه دبی توقف دارد و پرواز مستقیم نیست.

فرودگاه بین المللی استانبول

با افزایش پروازها به استانبول و تبدیل فرودگاه های این کشور به فرودگاه ترانزیت، دو فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکچن پاسخگوی نیاز مسافران نبود، سرانجام در سال 2018 فرودگاه بین المللی استانبول (Istanbul Airport) افتتاح شد و از آوریل 2019 تمامی پروازهای فرودگاه آتاتورک به فرودگاه بزرگ استانبول منتقل شد.

این فرودگاه در زبان ترکی با عنوان İstanbul Havalimanı است و نه تنها بزرگترین فرودگاه ترکیه بلکه یکی از مدرن ترین و بزرگترین فرودگاه های بین اللملی است. معماری منحصر به فرود این فرودگاه بسیار چشم نواز است و سازه‌های ساختمان فنی و برج کنترل کیفیت آن جایزه برتر معماری شیکاگو در سال 2015 را بدست آورد.

پیش بینی می شود با اتمام تمامی فازهای پروژه فرودگاه بین المللی استانبول، این فرودگاه با 6 باند و ظرفیت جابجایی 200 میلیون مسافر در سال به بزرگترین فرودگاه قاره اروپا تبدیل شود.

فرودگاه بین المللی استانبول با علامت اختصاری IST شناخته می شود و امروزه تمام پروازهای مستقیم ایرلاین های ایرانی در این فرودگاه به زمین می نشیند پس بهتر است با امکانات فرودگاه جدید استانبول بیشتر آشنا شویم.

فرودگاه جدید استانبول 76 میلیون و 500 هزار متر مربع مساحت دارد و همچنان در حال توسعه است و هم اکنون تنها 3 باند آن با ظرفیت جابجایی 90 میلیون مسافر در سال فعال است.

شگفتی های فرودگاه استانبول بگونه ای است که ممکن است زمان را فراموش کرده و شاید پرواز بازگشت به تهران را از دست بدهید اما نیازی به نگرانی نیست تا خرید بلیط استانبول به تهران می توانید در هتل های این فرودگاه اقامت کنید، امکان اقامت ساعتی هم برای مسافران وجود دارد.

در رستوران ها، کافی شاپ و فست فودهای فرودگاه می توانید انواع غذاهای ترکی، خاورمیانه ای و بین المللی را امتحان کنید، همچنین در فرودگاه جدید استانبول خدمات ویژه معلولان و تکنولوژی هوش مصنوعی به کمک مسافران می آید.

 


فرودگاه بین المللی استانبول نه یک فرودگاه بلکه شهرکی بزرگ است که تمامی امکانات را برای مسافران ایجاد کرده است، شما می توانید در از برندهای مختلف ترکی و بین اللملی خرید کنید یا سری به گالری های هنری بزنید و از آثار آراگولر عکاس ترکیه ای دیدن کنید.

همچنین موزه فرودگاه محلی برای معرفی فرهنگ کشور ترکیه برای مسافران است، گفتنی است فرودگاه استانبول جایزه «بهترین فرودگاه پروازهای ترانزیت» و «بهترین فرودگاه بین المللی دوستدار خانواده» را در سال 2022 بدست آورده است.

از فرودگاه بین المللی استانبول تا مرکز شهر حدود یک ساعت فاصله است، برای رسیدن به مرکز شهر استانبول و هتل محل اقامت خود می توانید از تاکسی های فرودگاه استفاده کرده یا ماشین کرایه کنید.

همچنین می توانید از پایانه اتوبوسرانی فرودگاه استفاده کنید که به 19 مسیر در شهر سرویس دارند، برای این کار ابتدا باید از باجه های باجه‌های HAVAİST یا biletmatik (باجه‌های آبی و زرد رنگ) استانبول کارت بخرید و به طبقه منفی دو بروید و از اتوبوس های هاوا ایست یا IETT استفاده کنید.

این اتوبوس ها در مسیرهای بشیکتاش، کادیکوی، باکرکوی، تکسیم، سلطان احمد و مجیدیه کوی و ... سرویس دارند.

سخن آخر

حال که با فرودگاه های استانبول آشنا شده و می دانید بیشتر پروازهای بین المللی در فرودگاه جدید استانبول به زمین می نشینند، می توانید با خیال راحت بلیط سفر خود را رزرو کنید، یادتان باشد برای پرواز بازگشت به تهران بهتر است حداقل 4 ساعت زودتر در فرودگاه حاضر باشید تا بخاطر بزرگ بودن فرودگاه پرواز خود را از دست ندهید.

اگر قصد گشت و گذار در فرودگاه و خرید دارید بهتر است حداقل 6 ساعت قبل از پروازتان به فرودگاه بین اللملی استانبول بروید. همچنین با خرید بلیط رفت و برگشت از سایت علی بابا می توانید 200 هزار تومان تخفیف رزرو هتل در استانبول هدیه بگیرید.