آنچه باید درباره رابطه میان توکن و متاورس بدانید
 

ارتباط میان توکن و متاورس در دنیای مجازی چیزی شبیه به رابطه بین پول و فعالیت‌های تجاری در دنیای واقعی است. متاورس یا دنیای واقعیت مجازی فناوری نوظهوری است که امکان ورود و فعالیت در دنیایی جدید را برای کاربرانش فراهم می‌کند. دنیایی که کاربران با نماد یک آواتار وارد فضای سه‌بعدی آن می‌شوند، با یکدیگر به گفت‌وگو و تعامل می‌پردازند، بازی می‌کنند، به تماشای کنسرت موسیقی و تئاتر می‌نشینند و پس از آن به دنیای واقعی بازمی‌گردند.
در این دنیای شگفت‌انگیز، بسیاری از فعالیت‌ها، مانند خریدوفروش، نیاز به پول دارد. البته پولی که در این جهان فراواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض یا ان اف تی (NFT) است. پیش از پرداختن به رابطه بین متاورس و توکن، بد نیست نگاهی به چیستی این دنیای فراواقعی داشته باشیم.
با ما در بررسی ارتباط میان متاورس و توکن همراه باشید.
 

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) دنیایی مجازی، شبیه به دنیای اینترنت، اما بسیار برتر و کامل‌تر است. شما با استفاده از عینک‌های مخصوص واقعیت مجازی و هدست‌های مناسب آن وارد این دنیای سه‌بعدی می‌شوید. دنیایی که می‌توانید در آن با دیگران آشنا شوید، دوستان خود را ببینید و به فعالیت‌های شغلی بپردازید. همچنین می‌توانید از آثار تاریخی یا طبیعی دنیا دیدن کنید و به بازی‌هایی که دوست دارید بپردازید. البته این فضای فراواقعی برای بسیاری از فعالیت‌های دیگر شما هم برنامه‌ریزی شده که یکی از آنها خریدوفروش است.
متاورس و توکن های آن نوعی فناوری و ارز دیجیتال در حال پیشرفت هستند. برای سرمایه‌گذاری در دنیای واقعیت مجازی شما نیاز به پولی دارید که در آنجا اعتبار داشته باشد. پول قابل‌استفاده در این دنیا، توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال و NFTها هستند.
 

ارتباط میان توکن و متاورس چیست؟

منظور از توکنِ متاورس، نوعی دارایی دیجیتال است که شما بتوانید با استفاده از آن، در دنیای فراواقعی به فعالیت واقعی و خریدوفروش کالا و خدمات بپردازید. توکن‌های بسیاری در این جهان فراواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه فعالیت‌های تجاری و هرآنچه مربوط به تجارت می‌شود، تنها با بهره بردن از توکن‌ها در این فضا انجام‌شدنی است.
متاورس و توکن کامل‌کننده یکدیگر هستند. بسیاری از کارشناسان درباره ارتباط میان توکن و متاورس عقیده دارند، در آینده‌ای نه‌چندان دور، این توکن‌ها ارزش بسیاری پیدا خواهند کرد. البته هیچ‌گاه نباید ریسک‌پذیر بودن این بازار را از نظر دور داشت. همان‌گونه که خرید توکن‌ها می‌تواند سود زیادی در آینده برای شما به همراه داشته باشد، ممکن است شما را دچار ضرر از دست دادن سرمایه هم بکند.
 

انواع توکن متاورس:

متاورس از دو نوع توکن بهره می‌برد:
 

1- ارزهای دیجیتال از جنس کوین‌ها:

ارزهای دیجیتال مختلفی در متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای فعالیت در دنیای متاورس نیاز به آنها دارید.

2- توکن‌های غیرمثلی یا NFTها:

بیشترین ارز دیجیتالی که در دنیای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توکن‌های غیرمثلی یا NFT‌ها هستند.
 

NFT چیست؟

NFT یا Non-Fungible Token نوعی دارایی در دنیای متاورس و ارزهای دیجیتال است. ان اف تی‌ها شامل دارایی‌های مختلفی مانند آثار هنری، آثار دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای، زمین، ساختمان و موارد بسیار دیگر است. توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFTها از عوامل اصلی توسعه در متاورس به شمار می‌روند. NFT محتوای دیجیتال را به توکن تبدیل می‌کند و نسخه توکن‌شده دارایی‌های دنیای واقعی مانند زمین و ساختمان را نیز در معرض دید می‌گذارد.


ویژگی توکن‌های غیرمثلی یا NFTها:

NFTها بر بستر بلاک چین پدید می‌آیند. بلاک چین در ابتدا برای دادوستد ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. در واقع درباره ارتباط میان توکن و متاورس می‌توان گفت توکن‌های غیرقابل تعویض نقش مهمی در توسعه متاورس بازی می‌کنند.
از طرف دیگر، NFTها تکنولوژی واقعیت مجازی یا VR و واقعیت افزوده یا AR را با یکدیگر درهم‌آمیخته و کنترل کل فضا را در دست می‌گیرند. یعنی شما در متاورس می‌توانید مالکیت هر چیزی را با NFTها داشته باشید و به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید مالک شخصیت‌هایی باشید که در واقعیت افزوده یا AR به این دنیا اضافه کرده‌اید. داشتن مالکیت بر دارایی‌های هر بازی، آواتارها، زمین‌ها و ساختمان‌ها هم با ان اف تی‌ها ممکن می‌شود. به عبارتی، متاورس و توکن های آن جزئی جدانشدنی از این دنیای در حال توسعه هستند.
نکته دیگری که درباره ارتباط میان توکن و متاورس می‌توانیم بگوییم این است که NFT امکان خرید یا فروش را در دنیای واقعیت مجازی برای شما فراهم می‌کند. متاورس و توکن کامل‌کننده یکدیگر هستند و تنها با ان اف تی می‌توانید به سرمایه‌گذاری در متاورس بپردازید.
 

رابطه متاورس و توکن با توجه به کاربردهای توکن‌ها:


ارتباط میان توکن و متاورس با نگاهی به کاربردهای توکن در دنیای متاورس مشخص می‌شود. از نمونه کاربردهای NFTها به موارد مختلفی باید اشاره کنیم:
1- درباره رابطه توکن و متاورس و جدانشدن این دو از یکدیگر کافی است یک نکته گفته شود. بدون وجود توکن‌ها یا NFTها، شما نمی‌توانید بسیاری از فعالیت‌ها را در دنیای واقعیت مجازی انجام دهید. تنها با داشتن شبکه‌ای در متاورس و توکن آن می‌توانید از فعالیت‌های مختلف دنیای فراواقعی بهره ببرید. برای مثال با داشتن این توکن‌ها شما می‌توانید از گالری‌های هنری دیدار کنید، آثار تاریخی را ببینید و در کنسرت‌های خوانندگان شرکت کنید.
2- خریدوفروش در دنیای متاورس با داشتن توکن‌های آن امکان‌پذیر است. ارتباط میان توکن و متاورس در هر پلتفرم آن از پیش تعریف شده است. یعنی شما در هر شبکه‌ای، فقط از توکن‌های مشخص‌شده آن شبکه می‌توانید استفاده کنید.
3- خریدوفروش آثار هنری دیجیتال هم در دنیای واقعیت مجازی با توکن‌های آن صورت می‌گیرد. در واقع در این فضا، یک اثر هنری به NFT تبدیل، و فروخته می‌شود. این اثر هنری باز هم قابل‌خرید یا فروش در متاورس است. البته هر نسخه دیگری که از این اثر هنری به فروش می‌رسد، نسخه کپی‌شده اثر اصلی به شمار می‌رود. نسخه‌های کپی‌شده هم در دنیای واقعیت مجازی اعتبار دارند، اما ارزش آنها به‌اندازه نسخه اصلی اثر هنری نیست.
4- یکی دیگر از کاربردهای توکن‌های متاورس یا NFTها امکان‌پذیر کردن کنترل کاربران بر دارائی‌های آنها است. در این فضا شما در برابر خرید املاک یا آثار هنری، سندی دیجیتال دریافت می‌کنید که مدرک مالکیت شما بر آن دارایی خاص است.
5- توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFTها در متاورس امکان دسترسی شما را به جامعه‌های ثروتمند دنیای دیجیتال و امتیازات آنها فراهم می‌کند. این ان اف تی‌ها با برقراری ارتباط میان توکن و متاورس، امکان دسترسی به جوایز شرط‌بندی و کلکسیون‌های دنیای واقعیت مجازی را نیز برای شما فراهم می‌کنند.
 

معرفی متاورس و توکن های مهم آن:


توکن‌های زیادی در دنیای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بد نیست با برخی از آنها آشنا شوید.

1- توکن مانا:

MANA توکن پلتفرم دیسنترالند است. Decentraland شبکه‌ای در دنیای واقعیت مجازی است که بر بستر بلاک چین اتریوم طراحی شده است. کاربران در این شبکه به بازی با یکدیگر می‌پردازند. همچنین می‌توانند به خریدوفروش زمین، ملک و فعالیت‌های دیگر مشغول شوند. رابطه بین دیسنترالند متاورس و توکن مانا باعث ارزش این ارز دیجیتال شده است. شما با داشتن توکن مانا می‌توانید در این پلتفرم، زمین، ساختمان، پوشاک و موارد دیگری خریدوفروش کنید. همچنین می‌توانید با خرید مانا و نگه داشتن آن، در انتظار پیشرفت ارزش مانا در آینده بمانید.
توجه داشته باشید که این نوع ارز دیجیتال متاورس و توکن مانا امکان خرید توکن لند را هم در این پلتفرم برای شما فراهم کرده است. لند هم از نوع توکن‌های غیرمثلی است و امکان خرید زمین و دارائی‌های دیگر را در این پلتفرم در اختیار شما می‌گذارد. آباد کردن زمین‌هایی که در پروژه دیسنترالند خریداری می‌کنید، امکان فروش آنها و کسب درآمد را برایتان فراهم می‌کند.
 

2- توکن سند:

SAND توکن شبکه سندباکس است. Sanbox شبکه‌ای است که بر بستر اتریوم قرار گرفته است. سندباکس نخستین بار به‌عنوان یک بازی ساده و بر روی موبایل ارائه شد. اما اکنون تبدیل به یکی از پروژه‌های موفق متاورس شده است. از ارتباط میان توکن و متاورس در این شبکه باید بگوییم که شما برای خرید یا فروش در پلتفرم سندباکس متاورس باید از ارز سند استفاده کنید. البته توکن‌های دیگری را هم می‌توانید در این پلتفرم مورد استفاده قرار دهید که یکی از آنها لند (LAND) است.
سندباکس یک بازی واقعیت مجازی است. در این بازی، شما تجربه‌های زیادی به دست می‌آورید. در این پلتفرم، شما می‌توانید به خرید زمین و ساختمان بپردازید. همچنین می‌توانید وسایل دیجیتال مختلفی مانند اشیاء سه‌بعدی، انسان، حیوان، خودرو یا وسایل نقلیه دیگر بسازید و به فروش برسانید.
 

3- توکن اکسی:

AXIE توکن بومی شبکه AXIE Infinity است. در این شبکه، شما می‌توانید به پرورش حیوانات خانگی مجازی بپردازید. پرورش حیوانات نوعی بازی است، و جمع کردن و بزرگ کردن آنها دارایی شما در این بازی به حساب می‌آید. در واقع ارتباط میان توکن و متاورس در این شبکه با پرورش حیوانات خانگی برقرار می‌شود. در این پلتفرم، هرچه شما حیوانات بیشتری داشته باشید، دارایی بیشتری دارید. بسیاری از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای فقط به خاطر لذت بردن از این بازی به انجام آن می‌پردازند.
توکن دیگری هم در این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد که SLP یا Smooth Love Potion نام دارد. این توکن با برنده شدن در بازی‌ها، نبردها، و ماجراجویی‌ها به دست می‌آید. تفاوت این متاورس و توکن آن با دیگر توکن‌ها در آن است که توکن SLP حاکمیتی نیست. از توکن‌های غیرحاکمیتی نمی‌توان در رای دادن استفاده کرد. بیشترین توکن اکسی که عرضه می‌شود، 270 میلیون است.


4- توکن فلوکی:

FLOKI در واقع یک میم کوین (Meme coin) بود. میم کوین‌ها برای شوخی در بازار ارزهای دیجیتال ساخته شدند. این توکن نیز میم کوین، و در آغاز ساخت بیشتر شبیه به یک شوخی بود، اما با رشد سریعی که کرد، وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد. این توکن از نوع ان اف تی است. ارتباط میان توکن و متاورس در این پروژه آغازی برای ساخت یک بازی متاورسی به نام Vahalla شد که ایلان ماسک هم یکی از شخصیت‌های آن است.
 

5- توکن افینیتی:

EFI توکن پلتفرم Efinity است. شبکه افینیتی بر بستر پولکادات طراحی شده و توسعه یافته است. شبکه افینیتی در متاورس و توکن آن EFI شبکه‌ای مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و بین‌زنجیره‌ای است. پدیدآورندگان این شبکه اعتقاد دارند این توکن سه ویژگی خاص دارد:
* ویژگی بین‌زنجیره‌ای این شبکه باعث می‌شود هر توکن NFT بتواند از شبکه‌ای دیگر وارد این پلتفرم شود.
* برتری دیگر این شبکه را نوع ارتباط میان توکن و متاورس افینیتی می‌دانند. این توکن کمک می‌کند تا کسب‌وکارها در این پلتفرم بتوانند به مشتریان مهم و وفادار خود پاداش دهند. نکته جالب شبکه افینیتی این است که هر کسی می‌تواند توکن‌های NFT موجود را اصلاح کند و یک NFT جدید بسازد. البته این کار نیازی به کدنویسی هم ندارد.
* سومین ویژگی برتر این شبکه از متاورس و توکن آن بر اصلاح‌پذیر بودن سیستم شبکه استوار است. توکن EFI به کاربران شبکه اجازه می‌دهد تا تغییراتی را در آن پیشنهاد دهند یا درباره تغییرات پیشنهادی رای دهند.
 

6- توکن TVK:

TVK توکن شبکه Terra Virtua  است. این شبکه در متاورس نوعی پلتفرم سرگرمی است که در ابتدا تنها برای بازی‌های مختلف برنامه‌ریزی شده بود. اما بعدها تبدیل به پروژه‌ای برای NFT شد و موارد مختلفی همچون هنر دیجیتال، محیط‌های بازی، NFT کلکسیونی و توکن Terra Virtua Kolect را در بر گرفت. این توکن اکنون در صرافی بایننس و صرافی‌های مختلف دیگری دادوستد می‌شود.
آنچه توکن TVK را در بین توکن‌های برتر دنیای واقعیت مجازی قرار می‌دهد، نوع ارتباط میان این توکن و متاورس Terra Virtua است. شبکه Terra Virtua تلاش داشته تا با استودیوهای فیلم‌سازی هالیوود ارتباط برقرار کند و با کمپانی‌های بزرگی مانند پارامونت، پیکچرز و لجندری اینترتینمنت قرارداد ببندد.
بازی پلتفرم Terra Virtua تاکنون میلیون‌ها بار دانلود شده است. طراحان این پلتفرم مدعی هستند که دارای تیمی بزرگ از طراحان، مدل‌سازان، مهندسان و هنرمندان فعال در زمینه NFT هستند که کار توسعه این شبکه را بر عهده دارند.
 

7- توکن اپیک:

EPIC توکن شبکه Epic Prime است. این شبکه متاورس در سال 2018 شروع به تولید کالاهای دیجیتال کرد. برنامه آینده این پلتفرم تولید محصولات دیجیتال مصرفی است. شبکه اپیک پرایم در نظر دارد بازی‌های ویدئویی، رویدادها و تجربه‌های مربوط به بازی‌های متاورسی را در آینده گسترش دهد.
همکاری شرکت Huobi Global با این پروژه نشانگر آینده‌دار بودن توکن اپیک است. بیشترین تمرکز متاورس اپیک پرایم روی شرکت‌های بازی‌سازی است تا ان اف تی‌های جدید تولید کند و دارایی‌های کلکسیونی بازی‌ها را افزایش دهد. بنا به نظر کارشناسان، این توکن در حال پیشرفت است.
 

8- توکن های:

HIGH توکن شبکه High Street است. ارتباط میان توکن و متاورس این شبکه در بستر بلاک چین برقرار شده است. این پلتفرم یک بازی به نام MMORPG طراحی کرده و در حال راه‌اندازی نوع جدیدی از توکن برای آن است. پروژه High Street در بایننس معرفی شد و فرصت بازی کردن و دریافت جایزه را در اختیار کاربران خود گذاشت. کاربران این پلتفرم علاوه بر بازی، می‌توانند در فعالیت‌های درون بازی مانند رویدادهای اجتماعی و کوئست‌ها شرکت کنند و با بالاتر رفتن رتبه خود، ارزهای دیجیتال و ان اف تی به دست بیاورند. داشتن ارز دیجیتال برای پیشرفت در این بازی ضروری است. البته از ارزهای دیجیتال این بازی در خرید املاک مجازی هم می‌توانید استفاده کنید.
 

9- توکن انجین:

ENJ توکنی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و با هدف آسان‌سازی استفاده از این توکن‌ها برای افراد مختلف و سازمان‌ها پدید آمده است. استاندارد حاکم بر توکن انجین با استانداردهای معمول حاکم بر متاورس و توکن های آن متفاوت است. پلتفرمی که این توکن در آن استفاده می‌شود هم به نام انجین کوین (Enjin Coin) خوانده می‌شود. کارگزاران این ارز دیجیتال قصد دارند از سرمایه‌ای که تاکنون جذب کرده‌اند، در ساخت بلاک چینی مبتنی بر پولکادات استفاده کنند.
درباره ارتباط میان توکن و متاورس انجین کوین باید بگوییم که این پلتفرم یکی از پرطرفدارترین بازی‌های متاورسی را عرضه کرده است. پلتفرم انجین از محبوب‌ترین بازارهای متاورسی به شمار می‌رود و در نهایت یک میلیارد عرضه خواهد داشت.
 

10- توکن بلاک:

BLOK توکن پلتفرم Bloktopia است. بلاکتوپیا یک آسمان‌خراش در دنیای واقعیت مجازی است که 21 طبقه دارد. بلاکتوپیا روی شبکه بلاک چین پالیگان طراحی شده و از موتور بازی یونیتی تری‌دی (Unity3D) بهره می‌برد. درباره ارتباط میان توکن و متاورس بلاکتوپیا باید گفت این توکن زمینه استفاده از امکانات مختلف را در آسمان‌خراش این پلتفرم برقرار می‌کند. البته کاربران این شبکه می‌توانند با استفاده از توکن‌های خود به خرید زمین و ملک هم بپردازند. توکن‌های این پلتفرم نیز از نوع غیرمثلی یا NFT هستند.
 

آینده متاورس در دنیای واقعی با توجه به ارتباط میان توکن و متاورس:

متاورس و توکن های آن می‌توانند باعث تغییرات مختلفی در آینده زندگی انسان‌ها شوند:
 

1- تغییر در فعالیت‌های اقتصادی با مدد از متاورس و توکن های آن:

از امکاناتی که ارتباط میان توکن و متاورس برای همگان مهیا کرده است، تغییر فرم فعالیت‌های اقتصادی و نوع پول درآوردن یا کسب درآمد است. در دنیای واقعی، شما برای خریدوفروش باید کالایی داشته باشید یا تولیدکننده یک کالا باشید. همچنین ارائه خدمات نیز محلی برای کسب درآمد شما به شمار می‌رود. نکته جالب دنیای مجازی این است که شما می‌توانید بدون سرمایه و با بازی کردن به کسب درآمد بپردازید. در واقع شما می‌توانید با کمترین سرمایه در این بستر به فعالیت بپردازید و به سود دست پیدا کنید.
می‌توان گفت هر شبکه متاورس و توکن آن معنای دیگری برای پول درآوردن در دنیای واقعی بازتولید کرده‌اند. در دنیای واقعی، شما برای ساخت یک زمین نیاز به هزینه بسیار دارید تا آن را تبدیل به سازه‌ای برای فروش کنید. اما در متاورس، شما پس از خرید یک زمین می‌توانید شروع به ساخت آن کنید و پس از آماده شدن سازه، آن را به قیمت مناسب به فروش برسانید. در این زمینه بیشترین چیزی که بین شما و سود فعالیتتان قرار می‌گیرد، استعداد و خلاقیت شما است.
 

2- تبدیل آواتارها به NFT:

برای فعالیت در متاورس، شما باید بدل یا نمادی از وجود خود را در این فضا داشته باشید. این مدل آواتار نامیده می‌شود. آواتارهای هر پلتفرم محدودیت‌هایی در ساخت دارند. اما نکته جالب این است که برخی از افراد در این فضا به ساخت آواتارهای خلاقانه و فروش آنها می‌پردازند. در این فضا حتی می‌توان برای برندهای مختلف آواتاری ساخت و آن را در قالب NFT درآورد.
افراد واقعی هم می‌توانند با تبدیل آواتار خود به NFT با کاربران دیگر این شبکه، با هویت واقعی خود ارتباط برقرار کنند. این کار به شخصی‌سازی آواتار شما در متاورس منتهی می‌شود.
 

3- خریدوفروش محصولات مجازی و تبدیل آنها به پول واقعی:

یکی دیگر از کاربردهای متاورس و توکن های آن، دادوستد محصولات مجازی در دنیای واقعیت مجازی است. محصولات مجازی زیادی در عالم متاورس تولید می‌شوند و بسیاری از افراد علاقه‌مند آنها را با توکن‌های واقعی خریداری می‌کنند. به این ترتیب محصولات مجازی موجود در متاورس تبدیل به پول‌های واقعی می‌شوند که می‌توانند در دنیای ما مورد استفاده قرار گیرند. نکته جالب این است که توئیت‌ها و تصاویری با فرمت png هم در این فضا خریدوفروش می‌شوند.
 

4- فراهم ساختن امکان ارتباط با مخاطبانی از سراسر دنیا با متاورس و توکن های آن:

یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باید درباره ارتباط میان توکن و متاورس بدانید، فراهم کردن امکان ارتباطی جهانی است. با کمک متاورس و توکن های NFT شرایطی فراهم شده تا برندهای مختلف بتوانند فعالیت‌های خود را در این فضا گسترش دهند. در واقع برندها با مدد از NFTها، امکان دسترسی به مخاطبان زیادی را در دنیا پیدا کرده‌اند.
 

5- انتقال مالکیت آسان با متاورس و توکن های آن:

اکنون متاورس و توکن های آن امکان مالکیت داشتن بر دارایی‌های دیجیتال شما را فراهم کرده‌اند. این امکان هم فقط با وجود توکن‌های این پلتفرم امکان‌پذیر شده است.
 

ویژگی‌های متاورس و توکن های غیرمثلی یا ان اف تی‌های آن:


توکن‌های غیرمثلی متاورس ویژگی‌های مختلف دارند:
* از نظر ظاهری زیبا و جذاب هستند. برای نمونه، برخی از توکن‌ها شبیه حیوانات مختلفی هستند که عینک می‌زنند یا حرکات انسانی مختلفی ارائه می‌دهند.
* یکی دیگر از ویژگی‌های متاورس و توکن های غیرمثلی این است که بر بستر هر متاورس، تنها می‌توانید توکن‌های غیرقابل معاوضه را با توکن‌های همانند خود آنها تعویض یا خریدوفروش کنید.
* قیمت بالا ویژگی دیگری است که ارتباط میان توکن و متاورس را برقرار می‌کند. کلکسیون‌های مختلفی در متاورس وجود دارد که تعداد کم، اما قیمت بالا دارند. البته این نکته در راستای بالا ماندن قیمت‌ها در متاورس برنامه‌ریزی شده است.
* از دیگر ویژگی‌هایی که ارتباط میان توکن و متاورس را بر بستر بلاک چین آن نشان می‌دهد، غیرمتمرکز بودن تراکنش‌ها است. همه تراکنش‌های متاورس روی دفتر کل این شبکه بلاک چین توزیع شده و امکان دخالت دولت‌ها و قدرت‌های عالم واقعی در آن وجود ندارد.
 

کاربردهای متاورس و توکن های آن:


توکن‌های متاورس را می‌توان در دنیای واقعیت مجازی به کار گرفت و از آنها برای خریدوفروش استفاده کرد. اما کاربردهای این توکن‌ها به متاورس محدود نمی‌شود. از کاربردهای مهم توکن‌های غیرمثلی متاورس یا NFT در دنیای مجازی و دنیای واقعی به موارد مختلفی باید اشاره کنیم:
 

1- کاربرد متاورس و توکن آن در مالکیت آثار هنری:

یکی از ویژگی‌های دنیای متاورس این است که آثار هنری در آن، برخلاف دنیای واقعی کمیاب نیست. هرچند که نسخه اصلی و اورجینال اثر متعلق به کسی است که آن را خریده، اما نسخه‌های پانک آن هم وجود دارد که دیگران می‌توانند داشته باشند. در این زمینه، ارتباط میان توکن و متاورس زمینه‌ای فراهم می‌کند تا نه‌تنها ارزش مادی یک اثر دیجیتال حفظ شود، بلکه مالکیت آن هم به اثبات برسد.
 

2- کاربرد متاورس و توکن آن در امور مالی:

برخی پلتفرم‌های متاورس و توکن آنها امکانی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند تا بتوانند در امور مالی سرمایه‌گذاری کنند. کاربران این شبکه‌ها می‌توانند با خرید توکن‌های آن پلتفرم، آنها را در استخر استیک شبکه پس‌انداز کنند. این کاربران در برابر پس‌انداز این توکن‌ها، پاداشی از جنس NFT دریافت می‌کنند. در واقع روش ارتباط میان توکن و متاورس در این پلتفرم‌ها، به شکل پرداخت جایزه در برابر ذخیره‌سازی توکن‌های NFT آن پلتفرم است. کاربران نیز می‌توانند این توکن‌ها را نگه دارند، در بازار ثانویه بفروشند یا از آنها برای سهام‌گذاری در استخر دیگری استفاده کنند.
 

3- کاربرد متاورس و توکن آن در صنعت موسیقی:

آثار موسیقی هم می‌توانند در متاورس ارائه شوند. برای برقراری ارتباط میان توکن و متاورس که موسیقی در آن ارائه می‌شود، شما باید آن را تبدیل به NFT کنید. همچنین با ارائه موسیقی ساخته خود در این فضا می‌توانید از نظر دیگران درباره آن آگاه شوید. همچنین برخی پلتفرم‌ها دارای بازار مشارکتی یا بستری برای پخش موسیقی هستند و شما می‌توانید آثار خود را در آنها ارائه کنید.
البته با توجه به ویژگی خاص آثار موسیقی، این ویژگی نتوانسته از نظر مالی به هنرمندان این عرصه کمک کند تا سود مالی فروش آثار خود را به دست بیاورند.
 

4- کاربرد متاورس و توکن آن در فراهم کردن کلکسیون‌های متاورسی:

کلکسیون‌های متاورسی مورد علاقه برخی از فعالان در دنیای واقعیت مجازی هستند. برای مثال توئیت‌های توئیتر را هم می‌توان به NFT تبدیل کرد و به فروش رساند. کلکسیونرهای زیادی در متاورس خریداران این توئیت‌ها هستند. آنها قیمت مورد نظر فروشنده را پرداخت می‌کنند و مالک آن توئیت می‌شوند. این ویژگی در هر شبکه متاورس و توکن آن وجود دارد و کلکسیون‌داران به خرید و جمع‌آوری توئیت‌ها اقدام می‌کنند.
از دیگر نمونه‌هایی که مورد توجه کلکسیون‌داران در این فضا به شمار می‌رود، کارت‌های ورزشی کلکسیونی مانند کارت‌های بسکتبالی است.
 

5- کاربرد متاورس و توکن آن در زنجیره دادوستد کالاها:

از شرایطی که ارتباط بین توکن و متاورس برای تولیدکنندگان کالاهای مختلف فراهم می‌کند، نشانه‌گذاری آنها است. یک کالا را می‌توان با توکن‌های NFT نشانه‌گذاری کرد و از این نشان‌ها برای ردگیری محصول استفاده کرد. برای مثال می‌توان یک NFT بر روی محصولی قرار داد و آن را به مقصد فرستاد. اسکن کردن این NFT در مسیر سفر کالا، می‌تواند مشخص کند کالا در چه مرحله‌ای است و به کجا رسیده است. اصل بودن کالاها را هم با استفاده از همین توکن‌ها می‌توان تعیین کرد.
 

6- کاربرد متاورس و توکن آن در صنعت بازی و گیمینگ:

ارتباط میان توکن و متاورس بدون در نظر گرفتن صنعت بازی و گیمینگ قابل‌تصور نیست. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای متاورس تا این زمان، بازی‌های آن بوده است. بسیاری از بازی‌های پلتفرم‌های مختلف از توکن‌های غیرمثلی پشتیبانی می‌کنند. شما با بازی کردن و برنده شدن می‌توانید توکن‌های NFT را به‌عنوان پاداش دریافت کنید.
از طرف دیگر، در برخی بازی‌ها، شما باید خانه‌ای بسازید یا حیوانات مختلفی را پرورش دهید. هر کدام از این حیوانات با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، مثل قدرت زایش می‌توانند قیمت‌های مختلفی داشته باشند. البته ارتباط میان توکن و متاورس در بسیاری از این بازی‌ها حالت تزئینی دارد. اما برخی از پلتفرم‌ها نیز امکان خریدوفروش توکن‌های بازی را فراهم کرده‌اند.
 

7- کاربرد متاورس و توکن آن در دنیای واقعی:

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده توکن‌های غیرمثلی متاورس در دنیای واقعی هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان برای دارایی‌های واقعی در دنیای فراواقعی توکن‌های غیرمثلی ایجاد کرد و آن را همراه با مالکیت واقعی آن دارایی به فروش رساند. برای نمونه کاربران یک پلتفرم می‌توانند ملک واقعی خود را در آن شبکه به مزایده بگذارند. برنده این مزایده در متاورس می‌تواند مالکیت واقعی خانه و همچنین مالکیت NFT آن را صاحب شود. در اینجا متاورس و توکن آن زمینه معامله را فراهم می‌کنند و قیمت ملک را می‌پردازند.
البته مسائل حقوقی این مورد هنوز در قانون پیش‌بینی نشده، اما احتمالا در آینده به این موضوع هم پرداخته خواهد شد.
 

تغییر روند بازی‌ها با متاورس و توکن های متاورسی:


بازی‌های متاورسی تاثیر زیادی در روند بازی‌های موبایلی و اینترنتی گذاشته است. در بسیاری از این بازی‌ها، شما می‌توانید به کسب درآمد بپردازید. این نکته را از یک طرف می‌توان نقطه قوت این شبکه به حساب آورد. از طرف دیگر بازیگران حرفه‌ای و قدیمی خیلی طرفدار این مسئله نیستند.
اما در هر صورت، این نکته می‌تواند تاثیر زیادی در روند پیشرفت بازی‌های متاورسی داشته باشد.
 

سخن پایانی:

آنچه باید درباره متاورس و توکن های آن بدانید، این نکته است که شما می‌توانید با داشتن وسایل و ابزار ورود به متاورس، وارد این دنیای شگفت‌انگیز شوید. حتی می‌توانید به بازی کردن و برخی فعالیت‌ها نیز در این فضا بپردازید. اما بسیاری از فعالیت‌هایی که در دنیای فراواقعی صورت می‌گیرد، نیاز به پرداخت پول دارد و پول قابل‌استفاده در آن توکن‌هایی است که بیشتر آنها از جنس NFT هستند.
شما با پرداخت توکن‌های هر پلتفرم می‌توانید در آن به تماشای کنسرت بروید و از آثار تاریخی و موزه‌های آن دیدن کنید. حتی می‌توانید با این توکن‌ها زمینی بخرید، به آباد کردن و ساختن آن بپردازید و بعدها آن را با قیمت بالایی به فروش برسانید. البته یک نکته را به خاطر داشته باشید! آینده متاورس را نمی‌توان به روشنی پیش‌بینی کرد. اما شاید در آینده، این دنیای فراواقعی زمان زیادی از افراد واقعی را به خود اختصاص دهد.

منبع
https://cyberscrilla.com/metaverse-pros-and-cons-the-top-benefits-and-drawbacks/