تاثیر متاورس در حوزه بانکداری و امور مالی


اگر تابه‌حال در رابطه با ارزهای دیجیتال یا جهان بلاک‌چین تحقیقاتی را انجام داده باشید، یقیناً نام متاورس به گوشتان خورده است. این فناوری را می‌توان به‌عنوان یکی از جدیدترین و البته نوآورانه‌ترین دستاوردهای بشر دانست که در طی چند سال گذشته، نفوذ بسیاری را کسب کرده و اثرگذاری بالایی را بر حوزه‌های مختلف داشته است. یکی از حوزه‌هایی که این پلتفرم توانسته تاثیر مثبتی را بر روی آن بگذارد، حوزه بانکداری و امور مالی است.
دنیای متاورس می‌تواند باتکیه‌بر مزایا و البته ویژگی‌های منحصر به فرد خود، انجام امور مالی و بانکی را به شیوه‌ای معجزه‌آسا تسهیل کند. برای مثال، کاربران دیگر نیازی به حضور طولانی‌مدت در صف‌های بانک نخواهند داشت. این موضوع نه‌تنها برای مشتریان مفید خواهد بود، بلکه می‌تواند به نفع بانک‌ها نیز تمام شود؛ چراکه در هزینه و زمان آنها صرفه‌جویی کرده و نرخ مشتریان وفادارشان را افزایش می‌دهد.
همین عامل باعث شده که تا به این لحظه تعداد زیادی از بانک‌های معروف و مطرح دنیا به این حوزه ورود کنند. با این حال هنوز بخش قابل توجهی از مردم تاثیر متاورس در حوزه بانکداری و امور مالی را نمی‌دانند. همین عامل هم سبب می‌شود تا در پروسه انتخاب یک بنگاه مالی یا درک وسعت این حوزه دچار مشکل شوند. ما در ادامه این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی این موضوع داشته و جنبه‌های مختلف آن را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. لذا اگر جزو طرف‌داران این فناوری هستید، حتماً ما را تا انتهای این مقاله همراهی فرمایید.
 

معرفی جهان متاورس 


قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی بپردازیم، بهتر است ابتدا ماهیت متاورس را بررسی کنیم؛ چرا که اغلب افراد شناخت دقیقی از آن نداشته و همین عامل باعث می‌شود تا در فهم اثرگذاری آن دچار اشتباه شده و قادر به تصمیم‌گیری صحیح نباشند.
در حقیقت متاورس از دو واژه متا به معنی ماورا و ورس به معنای جهان تشکیل شده است. به عبارتی می‌توان گفت که متاورس به معنای فراجهان است. این عبارت به تکنولوژی‌هایی اطلاق می‌شود که سعی دارند تا خدمات و اقدامات موجود در جهان واقعی را به‌صورت واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) ارائه دهند. نحوه ارائه این جهان می‌تواند در کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند، تبلت یا عینک‌های واقعیت مجازی باشد. 
نکته قابل توجه در رابطه با جهان متاورس، عرضه آن به کمک فناوری بلاک‌چین است. این موضوع باعث شده تا زیرساختی بسیار ایمن برای انجام اقدامات مختلف صورت گیرد. از طرفی دیگر بلاک‌چین به دلیل ساختار غیرمتمرکز خود، اجازه می‌دهد تا حریم خصوصی افراد حفظ شده و بتوانند به نحوی بهینه‌تر از آن استفاده کنند. افزون بر این موارد، زیرساخت مناسب به پروژه‌های مختلف اجازه می‌دهد تا طرح‌ها و ایده‌های متنوعی را در این جهان پیاده کنند.
برای مثال آن‌ها می‌توانند جهان‌های مختلفی را ساخته و افراد هم بر این مبنا نسبت به خرید زمین در داخل این جهان، ساخت خانه، راه‌اندازی کسب‌وکار، ارتباط با دیگران، انجام معاملات مختلف و… اقدام کنند.  کاربران می‌توانند به کمک این فناوری تجربه زندگی در یک جهان دیگر را داشته باشند که اغلب ویژگی‌ها و قسمت‌های آن متناسب با تخیلات و خواسته‌های آنها چیده شده است.
برای مثال فضاها، نوع خدمات، نوع کاراکتر، چهره و … همگی جزو مواردی است که کاربران آن‌ها را تعیین می‌کنند. این آزادی عمل باعث شده تا تعداد قابل توجهی از افراد مشتاق فعالیت در آن باشند. افزایش حضور مردم در این محیط‌ها سبب شده تا شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی فعالیت خود را بر بستر آن عرضه کنند.
آنها می‌توانند در این پلتفرم‌ها، با طیف مختلفی از جامعه جوان و به‌روز تعامل داشته و خدمات خود را به شیوه‌ای بهتر بدان‌ها عرضه کنند. یکی از شاخص‌ترین گروه‌هایی که به سمت فعالیت در متاورس جذب شده‌اند، بانک‌ها هستند. آن‌ها با حضور در این بستر می‌توانند خدمت خود را به شیوه‌ای بهینه‌تر به مشتریان عرضه کنند. 
 

نحوه انجام بانکداری در دنیای متاورس


یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن اغلب افراد را به خود درگیر می‌کند، نحوه انجام بانکداری در دنیای متاورس است. در حقیقت خدمات بانکداری فرایندها و البته حساسیت‌های بالایی دارد. همین عامل هم سبب شده افراد نتوانند درک صحیحی از آن داشته باشند. در این رابطه باید عنوان کنیم که می‌توان تمام خدمات بانکداری را در دنیای متاورس پیاده کرد.
برای مثال کاربران می‌توانند تنها با استفاده از یک عینک واقعیت مجازی و درحالی‌که در تخت خواب خانه‌شان یا در حال صرف غذا هستند، نسبت به انجام امور بانکی اقدام کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این عینک، خود را در یک باجه بانکی بیابند و با استفاده از کد مخصوص احراز هویتشان، نسبت به انجام امورات مختلفی نظیر دریافت وام، انتقال وجه، افتتاح حساب سرمایه‌گذاری و... اقدام کنند.
از طرفی بانک‌ها نیز می‌توانند کارمندان خود را برای پاسخگویی و خدمات‌رسانی به مشتریان در این فضا آماده کنند. بر همین مبنا مشتریان به‌صورت مجازی با یک کارمند بانک در ارتباط بوده و می‌توانند طیف بسیار زیادی از اقدامات مختلف بانکی را به کمک آن‌ها انجام دهند. این عامل باعث می‌شود تا از صرف زمان زیاد در صف بانک‌ها جلوگیری شود. در طرف مقابل بانک‌ها نیز می‌توانند بخش قابل توجهی از هزینه‌هایشان را حذف کرده و سودهای بیشتری را به دست بیاورند.
 

مزایا و تأثیرات متاورس در حوزه بانکداری و امور مالی


اگرچه متاورس برای بسیاری از افراد جذابیت بالایی دارد، اما تا به این لحظه بیشتر برای انجام بازی‌های مختلف شناخته شده و خدمات مربوط به امور بانکی آن به‌صورت قابل توجهی در میان مردم نفوذ پیدا نکرده است. در مقابل ورود به این حیطه هم نیازمند زیرساخت‌ها و البته هزینه‌های مختلفی است که گاهی برای فعالان بانکی گران تمام می‌شود. برای مثال هزینه خرید زمین در متاورس، آموزش کارکنان، ترغیب مشتریان و…. همگی جزو مواردی است که مشمول هزینه‌های مختلف خواهد بود.
یقیناً باید این هزینه‌ها، تأثیرات و البته مزیت‌های قابل قبولی را داشته باشد تا بانک‌ها و فعالان حوزه مالی به آن ورود کنند. متأسفانه اغلب آن‌ها شناخت دقیقی از این مزیت‌ها ندارند. همین عامل باعث می‌شود تا نتوانند در پروسه ورود به این حیطه، تصمیم‌گیری‌های دقیقی داشته باشند. ما در ادامه برخی از این مزیت‌ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده‌ایم. بدون شک این موضوع می‌تواند دیدگاه شما نسبت به آن را تغییر داده و دلیل ورود بزرگ‌ترین بانک‌های جهان را هم برایتان تفهیم کند. 
 

کاهش چشمگیر هزینه‌های مالی 


شاید بتوان گفت که نخستین تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی، کاهش هزینه‌های مربوطه است. در حقیقت ورود به دنیای متاورس باعث می‌شود تا بانک‌ها هزینه‌های گزاف خود برای ایجاد شعبه‌های فیزیکی را حذف کنند. این مدل هزینه به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین محل مصارف بانک‌ها شناخته می‌شود که ارقام بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.
برای درک این موضوع کافی است بدانید که بانک جی پی مورگان با هزینه‌ای کمتر از ایجاد یک شعبه حضوری، توانسته بود هزاران مشتری وفادار را از دنیای متاورس به دست آورد که این موضوع از لحاظ مالی برای بانک‌ها اهمیت زیادی دارد.
کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری شعبه فیزیکی، تأمین امنیت و موارد مشابه هم جزو مولفه‌های منحصر به فرد دیگری است که باعث می‌شود تا ورود بانک‌ها به حوزه متاورس، بیش‌ازپیش از لحاظ مالی برای آنها به‌صرفه باشد. کاهش تعداد نیروی انسانی موضوع دیگری است که از لحاظ مالی به سود بانک‌ها تمام می‌شود. در متاورس نیازی به کارمندان زیاد و گوناگون نیست بلکه می‌توان بسیاری از خدمات را به کمکت ربات‌ها و سیستم هوش مصنوعی، مکانیزه کرد.
مازاد بر این جهت پشتیبانی و انجام خدمات دیگر هم به تعداد بسیار کمتری از کارمندان نیاز است. مجموع این عوامل در کنار هم دیگر باعث می‌شود تا هزینه‌های بانک‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. آنها می‌توانند از این هزینه ذخیره شده برای تبلیغات بیشتر و جذب مشتریان وفادار استفاده کنند.
 

ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان


خلق تجربه بهتر برای مشتریان را می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین تأثیرات متاورس در بانکداری و امور مالی دانست. در واقع مشتریان می‌توانند از شر صف‌های طولانی بانک، انجام امورات اداری روتین، مراجعه پیوسته به بانک‌ها و… خلاص شوند. افزون بر این موارد آنها می‌توانند تنها با انجام چند کلیک در خانه خود، طیف بسیار زیادی از امورات بانکی را انجام دهند.
این عامل به آنها کمک می‌کند تا تجربه بسیار بهتری را از انجام خدمات بانکداری داشته باشند. این امر به نوبه خود باعث می‌شود تا مشتریان بیشتری به سمت بانک‌هایی با چنین خدماتی روی بیاورند. مازاد بر این تجربه بی‌نظیری که برای آنها خلق می‌شود، به نوبه خود در افزایش وفاداری‌شان مؤثر خواهد بود. این موضوع از لحاظ تجاری به‌عنوان یک امتیاز بزرگ برای بانک‌ها قلمداد می‌شود.
 

امنیت بیشتر


امنیت بیشتر را می‌توان جزو شاخصه‌های بسیار منحصر به فردی دانست که دنیای متاورس به حوزه بانکداری ارائه می‌دهد. اغلب پروژه‌های متاورس بر مبنای بلاک‌چین پیاده شده است. سیستم بلاک‌چین در حالت کلی دارای امنیت بسیار زیادی برای تأیید بلاک‌ها جهت انجام تراکنش است. بر همین مبنا می‌توان گفت که داده‌های کاربران در بستر آن به طور کامل حفظ شده و عملیات آن از شر سرقت اطلاعات و موارد این‌چنینی به‌دور خواهد بود. لذا کاربران به شیوه‌ای بهتر جذب پلتفرم‌هایی می‌شوند که از چنین فناوری تبعیت می‌کنند. 
داشتن ویژگی تمرکززدایی هم از دیگر مواردی بود که اعتماد بیشتری را در کاربران ایجاد می‌کند؛ چرا که آنها بر این باورند که جهان متاورس می‌تواند حریم خصوصی آنها را به شیوه‌ای بهتر حفظ کند. این قابلیت امکان نظارت شخص سوم بر حساب‌ها را کاهش می‌دهد. 
 

سرعت بیشتر


سرعت را می‌توان یکی از موضوعات بسیار حائز اهمیتی دانست که در مردم امروزی اهمیت بالایی برای آن قائل هستند. اغلب افرادی که از مراجعه به بانک‌ها بیزار هستند، بابت زمان ارزشمند خود نگران‌اند. در واقع آنها تمایلی به اتلاف وقت در صف‌های طولانی بانک‌ها برای انجام امور روتین را ندارند. ورود بانکداری به حوزه متاورس باعث می‌شود تا این مشکل به شیوه‌ای مناسب برطرف شود. به عبارت ساده‌تر آنها می‌توانند در زمان‌های مرده هم امور بانکی‌شان را انجام دهند.
مازاد بر این دیگر نیازی به پیمودن مسافت‌های طولانی و منتظر ماندن در صف‌های بانکی ندارند؛ بلکه می‌توانند در اتاق‌خواب خود یا حتی در حین صرف غذا، نسبت به انجام امورات بانکی‌شان اقدام کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در هزینه و زمان آنها نیز صرفه‌جویی شود. بانک‌ها نیز با این اقدام، بخش قابل توجهی از زمان کارمندان و نیروهای خود را ذخیره خواهند کرد. بر همین مبنا می‌توان گفت که ورود بانکداری به جهان متاورس، می‌تواند به‌عنوان یک امتیاز مثبت برای هر دو طرف تلقی شود.
 

امکان پیاده‌سازی طرح‌های مختلف


صنعت بانکداری، تنوع بسیار زیادی دارد. به نحوی که هرساله مفاهیم و طرح‌های جدیدی در بستر آن عرضه می‌شود. برای مثال در سال‌های اخیر مفهومی به نام بانکداری باز (Open Banking) ایجاد شده است. بر مبنای این مفهوم مشتریان خدمات مورد نیازشان را سفارشی‌سازی کرده و بانک نیز بر مبنای آن عمل می‌کند. نکته قابل توجه این است که متاورس می‌تواند بهترین بستر ممکن برای پیاده‌سازی چنین مفاهیمی باشد.
افزون بر این موارد، می‌توان از فناوری‌های مختلفی نظیر هوش مصنوعی برای بهبود خدمات در بستر متاورس استفاده کرد. حال اینکه پیاده‌سازی چنین امکاناتی به‌صورت فیزیکی و در ابعاد بزرگ، نه‌تنها هزینه‌های زیادی دارد، مشکلات مختلفی را هم به دنبال خواهد داشت. با این حال اجرای آنها در جهان مجازی، می‌تواند تجربه بهتر و البته دقت بسیار بیشتری را به همراه داشته باشد. این موضوع به نوبه خود عاملی بوده که بیش‌ازپیش بانک‌های معروف به سمت جهان متاورس سوق داده است.
 

ابزارهای مهم متاورس برای اثرگذاری بیشتر بر روی متاورس


همان گونه که اشاره کردیم، تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی بسیار متنوع است. به‌گونه‌ای که این اقدام می‌تواند مزایای بسیار قابل توجهی را برای بانک‌های مختلف به همراه داشته و آنها را نسبت به رقبایشان پیشتاز کند. دلیل این موضوع را می‌توان ابزارهای منحصر به فردی دانست که جهان متاورس در اختیار کسب‌وکارها و بانک‌های مختلف قرار می‌دهد. آنها به لطف این بازارها قادرند تا خدمات خود را به شیوه‌ای بسیار بهینه‌تر انجام دهند. ما در ادامه برخی از این مزیت‌ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده‌ایم.
 

قراردادهای هوشمند


یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در جهان متاورس به چشم می‌خورد، قراردادهای هوشمند است. این فناوری نخستین‌بار توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم عرضه شد. بر مبنای آن هر دو طرف معادله، قرارداد مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را فعال می‌کنند. این قرارداد تنها در زمانی بسته خواهد شد که هر دو طرف تعهد خود را به طور کامل انجام داده باشند. برای اینکه کاربرد قرارداد هوشمند را در حوزه بانکداری درک کنید، یک متقاضی وام را در نظر بگیرید که از بستر متاورس نسبت به دریافت وام اقدام می‌کند. در این حالت بانک می‌تواند وام موردنظر او را در قالب یک قرارداد هوشمند عرضه کند.
بر همین مبنا کاربر وثیقه‌ای را برای بانک ارائه داده و در ازای آن هم مبلغ مشخصی را دریافت  می‌کند. در این میان هم قواعد مشخصی مانند تاریخ بازپرداخت‌ها، مبلغ اقساط و… هم تعیین می‌شود. پس از آن کاربر ملزم است تا این مبلغ را پرداخت کند. درصورتی‌که این موضوع صورت نگیرد، بر مبنای قرارداد و هوشمند و به‌صورت کاملاً اتوماتیک، مبلغ موردنظر از وثیقه او کسر یا کل وثیقه ضبط می‌شود. این سازوکار مطمئن باعث می‌شود تا هر دو طرف با خیالی آسوده در این بستر فعالیت کنند. 
 

ارزهای دیجیتال


اگرچه هنوز هم‌ارزهای دیجیتال توسط بسیاری از بانک‌ها چندان مقبول نیست، اما این ابزار می‌تواند یک مزیت بسیار بی‌نظیر را به هر دو طرف ارائه دهد. بانک‌ها می‌توانند ارز دیجیتال اختصاصی خود را منتشر کرده و بر مبنای آن به مشتریانشان پاداش دهند. همچنین بازپرداخت وام‌ها، سپرده‌گذاری و... را هم می‌توان بر مبنای این ارزها انجام داد. نکته قابل توجه این است که ارزهای دیجیتال می‌توانند شفافیت بسیار مناسبی را داشته باشند. به همین جهت رویه نظارت و بررسی برای مشتریان و البته بانک هم ساده‌تر خواهد شد. 
افزون بر این موارد، سرعت انتقال در ارزهای دیجیتال به لطف پلتفرم‌هایی مثل سولانا می‌تواند بسیار بهینه و مناسب باشد. رویه شفاف در تأیید تراکنش‌های آنان، کارمزدهای کمتر از بانک‌های فعلی و... از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری است که باعث می‌شود تا ارزها یک فرصت بی‌نظیر و جذاب برای بانک‌های وارد شده به حوزه متاورس باشند. 
البته باید این مورد را خاطرنشان کنیم که ارزهای دیجیتال تنها محدود به کوین‌های مثلی نخواهند بود. بلکه تعداد زیادی توکن غیرمثلی یا همان NFT هم وجود دارد که می‌تواند در پروسه بانکداری جهان متاورس هم نقش پررنگی داشته باشند. برای مثال جهت ایجاد یک شعبه بانکی در جهان متاورس، باید حتماً یک زمین که همان توکن NFT است را خریداری کنید.
این مدل توکن‌ها می‌توانند برای امورات دیگری نظیر پروسه پرداخت، وثیقه‌گذاری و... هم استفاده شوند. البته هنوز راه درازی تا این مرحله در پیش است. اما همین که بدانید برخی از زمین‌های دسنترالند به ارزش 900 هزار دلار به فروش رفته‌اند، بهتر دلیل اهمیت آن‌ها را از دیدگاه جامعه بلاک‌چین درک می‌کنید. 
 

احراز هویت ساده‌تر


یکی از ویژگی‌های بارزی که در بانکداری حوزه متاورس به چشم می‌خورد، امکان احراز هویت بسیار ایمن است. فناوری بلاک‌چین با ارائه مفاهیم امنیتی همچون کلیدهای عمومی، کلیدهای خصوصی، کلید یکبار مصرف و... می‌تواند پروسه شناسایی مشتریان واقعی را بسیار ساده‌تر کند. آن‌ها به لطف این فناوری‌ها می‌توانند از اشتباهات ناشی از خطای انسانی جلوگیری کنند.
افزون بر این موارد بلاک‌چین‌ها به کمک نودهای تأییدکننده‌شان، هر تراکنش را از فیلترهای مختلفی عبور می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا تمام اطلاعات و کلیدهای ارائه شده توسط کاربر، به طور کامل اعتبارسنجی شده و در نتیجه از هرگونه اقدامات متقلبانه توسط آنان جلوگیری شود. البته باید عنوان کنیم که به دلیل آشکار بودن بخش اعظمی از پروسه، عملاً مسیر تقلب هم برای بانک‌ها بسته می‌شود. این به نوبه خود یک اعتماد دوطرفه را ایجاد می‌کند. 
 

لازمه ورود بانکداری به متاورس چیست؟


صنعت بانکداری را می‌توان جزو حوزه‌های سنتی دانست که به‌سختی تغییر را می‌پذیرد. دلیل این موضوع را می‌توان حساسیت بالا و البته وجود قوانین نظارتی بسیاری دانست که عرصه فعالیت را دشوار می‌کند. اگرچه در حال حاضر بسیاری از بانک‌های معروف وارد این حوزه شده‌اند، اما هنوز هم برخی از بانک‌های بزرگ و به‌ویژه نمونه‌های ایرانی، لازمه این امر را درک نکرده‌اند.
در این رابطه باید عنوان کنیم که فعالیت در این حوزه نه یک انتخاب، بلکه یک الزام اساسی برای بقا بانک‌ها تلقی می‌شود. در حقیقت متاورس آینده بسیاری از کسب‌وکار و به‌ویژه خدمات مربوط به امور مالی است. این موضوع هم مانند اینترنت به‌عنوان یک سرنوشت حتمی تلقی شده و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. 
متاورس به‌تنهایی می‌تواند بخش اعظمی از تجربه بانکداری سنتی را تغییر دهد. این موضوع نه‌تنها برای مشتریان هیجان‌انگیز است، بلکه باعث می‌شود تا در هزینه و زمان آن‌ها نیز صرفه‌جویی شود. این دو مورد به‌تنهایی کافی است تا هر بانک معتبری به این حوزه ورود کند.
اما مزیت‌های متاورس تنها به مشتریان ختم نمی‌شود؛ بلکه بانک‌ها هم می‌توانند بخش اعظمی از هزینه‌های عملیاتی خود را به لطف آن کاهش دهند. افزون بر این موارد فناوری موردنظر می‌تواند شفافیت و امکانات مختلفی داشته باشد که به نوبه خود کیفیت خدمات‌رسانی در این حوزه را افزایش می‌دهد.
لذا بر مبنای این مولفه‌ها باید عنوان کنیم که هر بانکی که به این حوزه ورود نکند، به نحوی فرم ورشکستگی خود را امضا کرده است؛ چرا که بدون شک در آینده بخش زیادی از خدمات مالی بر بستر آن انجام می‌شود. این موضوع همان چیزی است که بسیاری از متخصصان بزرگ این حوزه نظیر پروفسور رضا حمزه‌ای بر روی آن تأکید دارند.
او که رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ایالتی میسوری غربی بوده، بر این باور است که به‌زودی رقابت در جهان متاورس، سرعت بسیار بیشتری به خود می‌گیرد. لذا هر بانکی که نتواند به‌خوبی جای پای خود را در آن محکم کند، یقیناً آینده دشوارتری را در پیش خواهد داشت. 
 

چه بانک‌هایی به حوزه متاورس ورود کرده‌اند؟


تا به این لحظه در مورد تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی صحبت کرده‌ایم. در حقیقت ما سعی داشتیم تا اهمیت این موضوع را به شیوه‌ای مناسب برای شما عزیزان بیان کنیم. با این حال ورود بسیاری از بانک‌های معتبر به این حوزه می‌تواند اهمیت آن را به شیوه‌ای مناسب نمایش دهد.
به عبارتی بسیاری از بانک‌های معتبر، سریع‌تر اهمیت این موضوع را درک کرده‌اند. به همین جهت هم بوده که از همان ابتدا بدان ورود کرده‌اند. ما در ادامه اسامی برخی از این بانک‌ها و اقدامات آن‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم تا بهتر دلیل این ادعا را درک فرمایید. 

بانک جی پی مورگان (JPMorgan)


محال است در حیطه بانکداری فعالیت کرده باشید و اسم بزرگ‌ترین بانک آمریکا یعنی جی پی مورگان (JPMorgan) به گوشتان نخورده باشد. این بانک به‌عنوان پیشرو ترین بانک جهان شناخته می‌شود که قبل از همتایان خود، متاورس و بلاک‌چین را شناخت و به سمت آن قدم برداشت.
بر همین مبنا، آن‌ها یک سالن اختصاصی را در مرکز خرید Metajuku  دسنترالند خریداری کردند. کاربران به‌محض ورود به این سالن، با استقبال مدیرعامل این بانک مواجه می‌شوند که یک پرتره دیجیتالی را در دست دارد. در طبقه بالایی این سالن هم یک مرکز همایش قرار دارد که یکی از مدیران اجرایی جی پی مورگان خدمات این بانک را برای بازدیدکنندگان شرح می‌دهد.
اقدام دیگری که این بانک در حوزه متاورس انجام داده، ایجاد یک سالن دیگر به نام onyx است . نام این غرفه از بلاک‌چین اختصاصی این بانک گرفته شده که تلاش زیادی برای آن صورت‌گرفته است. کاربران می‌توانند با مراجعه به این بخش، فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در حوزه متاورس برای کسب‌وکار آن‌ها وجود دارد را بررسی کنند. این اقدام جی پی مورگان باعث شده تا بتوانند بیش‌ازپیش خود را به کاربران جوان و طرف‌دار این حوزه معرفی کنند. این موضوع از لحاظ برندسازی نتایج مثبتی را به همراه داشته است. 
 

بانک کیومین کره جنوبی


شاید بتوان گفت که کیومین بانک، به شیوه‌ای بسیار پیشرفته‌تر در جهان متاورس ورود کرده است. آن‌ها قبل از رقبای خود تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی را فهمیدند و بر همین مبنا یک شهر مجازی کامل را در این جهان خلق کرده‌اند. این شهر سه قسمت اصلی دارد که شامل فضای باز، مرکز ارتباط از راه دور و مرکز مالی و تجاری است. 
مهم‌ترین بخش این شهر، مرکز مالی و تجاری است که بخش قابل توجهی از خدمات بانک نظیر سالن‌های سخنرانی، روابط‌عمومی، امکان ارتباط ویدئویی با کارمندان، جذب نیرو و… را شامل می‌شود. 
در بخش ارتباط از راه دور هم بستر لازم برای ارتباط بین کارمندان و افرادی که به‌صورت دورکاری فعالیت دارند، فراهم شده است. بخش فضای باز هم امکانات رفاهی مختلفی مثل پارک و… دارد که به‌منظور گذراندن اوقات فراغت، سرگرم‌شدن کاربران، بازی‌کردن، آشنایی بیشتر با افراد جدید و... طراحی شده است. مجموع این موارد سبب شده تا بانک موردنظر بستر مناسبی برای فعالان این حوزه باشد. 
 

بانک سیام

بانک تایلندی سیام را می‌توان از دیگر فعالان این حوزه دانست که علاقه زیادی را برای ورود به این حوزه نشان داده و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی را هم انجام داده است. آن‌ها در جهان متاورس یک شعبه ایجاد کرده‌اند که مشتمل به سه بخش فضای کار اشتراکی، ارتباط تعاملی و نمایش خدمات بانک است. مشتریان می‌توانند از این روش‌ها نسبت به ارتباط با کارمندان بانک اقدام کنند. 
 

بانک HSBC

HSBC را می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های انگلستان دانست که در طی یک دهه اخیر، فعالیت‌های حضوری خود را کاهش داده است. در مقابل سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ورود به حوزه آنلاین انجام داده است. یکی از حوزه‌های آنلاینی که این بانک بدان ورود کرده، جهان متاورس است. این پلتفرم در حال احداث یک شعبه آنلاین در زمین‌های دسنترالند است. 

بانک صنعتی کره (IBK)

این بانک را می‌توان از مهم‌ترین رقبای کیومین دانست که سعی داشته تا برای پیشی‌گرفتن از رقیب خود، اقدامات بهتری را در جهات متاورس انجام دهد. بر همین مبنا هم بوده که یک شعبه از بانک خود به نام IBK Doctor را در جهان متاورس ایجاد کرده است. کاربران می‌توانند در این بانک نسبت به ایجاد حساب اقدام کرده و بر مبنای سپرده‌گذاری‌هایشان هم ارز دیجیتال  Dotori  دریافت کنند. این ارز به‌عنوان توکن رسمی بانک IBK شناخته می‌شود. البته پلتفرم مذکور سعی کرده تا با شبکه اجتماعی Cyworld Z هم قراردادی را امضا کند. بر مبنای این قرار دارد، بانک مذکور خدمات پایه مالی را به کاربران این شبکه اجتماعی بزرگ ارائه خواهد داد.
 

بانک NH Nonghyup

این بانک هم مانند سایر همتایان خود، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را در این حیطه انجام داده است. بر همین مبنا تلاش کرده تا یک کپی از جزیره متاورسی Dokdo را تحت عنوان  NH Dokdo-verse ارائه دهد که تعداد زیادی از خدماتِ این بانک را شامل می‌شود. بر همین مبنا هم بوده که تبلیغات زیادی را برای آن انجام داده است.
 

بانک آمریکا (Bank of America)


این بانک نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند ورودی موفق به جهات متاورس و واقعیت مجازی داشته باشد. بر همین مبنا هم بوده که آموزش کارکنان خود با عینک‌های واقعیت افزوده را آغاز کرده و از هم اکنون هم سرمایه‌گذاری‌های مختلفی برای ورود به این حوزه انجام داده است. 
 

بانک BNP Paribas

این بانک بزرگ فرانسوی جزو نخستین شرکت‌های مالی فرانسه بود که تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی را درک کرد. بر همین مبنا هم یک برنامه مبتنی بر واقعیت مجازی را ارائه داد که می‌تواند طیف مختلفی از خدمات این شرکت مانند ایجاد حساب، پرداخت اقساط و… را شامل شود. 
 

دویچه آلمان 

بانک دویچه آلمان هم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بانک‌های اروپایی شناخته می‌شود که در طی دو سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه بانکداری متاورس انجام داده است. از جمله آنها می‌توان به ایجاد شعبات مجازی و به‌کارگیری فناوری‌های واقعیت افزوده اشاره کرد. 
 
سخن آخر
متاورس را می‌توان به‌عنوان یکی از جدیدترین و البته ایده‌آل‌ترین نوآوری‌های عصر جدید دانست که در طی این چند سال توانسته تحولات زیادی را بر روی حوزه‌های مختلف بگذارد. یکی از این حوزه‌ها، بانکداری و امور مالی است. این فناوری می‌تواند به شیوه‌ای منحصر به فرد باعث تحول در این حیطه شود. با این حال اغلب افراد از این موضوع و جزئیات آن اطلاعی ندارند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا تاثیر متاورس در بانکداری و امور مالی را به شیوه‌ای مناسب خدمت شما عزیزان شرح دهیم. با این حال اگر هنوز در این زمینه سؤال یا ابهامی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید.