آیا متاورس فقط محدود به بازی های ویدیویی می‌شود؟


در سالیان گذشته، همواره شاهد گسترش مفاهیم مرتبط با متاورس (Metaverse) بوده‌ایم. به‌طوری که کاربردهای عملی زیادی برای این فناوری مطرح شده است. اما هنوز بسیاری از افراد متاورس و بازی های ویدیویی را دو مفهوم درهم‌تنیده می‌دانند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

بازی متاورسی چیست؟


متاورس یک فضای فراجهانی بوده که در آن سعی می‌شود تا محدودیت‌های موجود در فضای فیزیکی کاهش یابد. یک بازی متاورسی، بازی ویدیویی است که در آن بازیکنان با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تجربۀ درگیرکننده‌ای را در جریان بازی خواهند داشت.
آن‌ها با گذاشتن عینک واقعیت افزوده یا پوشیدن لباس‌های مخصوص دارای حسگر، خود را به‌عنوان یکی از شخصیت‌های بازی مشاهده می‌کنند که روایت و داستان بازی را رقم خواهند زد.

در بازی‌های متاورسی، سیاست اقتصادی خاصی در نظر گرفته شده است که با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند رمزارزهای اختصاصی، انگیزه گیمرها برای بازی کردن افزایش می‌یابد.

بسیاری از فعالان صنعت گیم معتقدند، متاورس و بازی های ویدیویی به‌شدت به یکدیگر گره خورده‌اند، به‌طوری که می‌توان مدعی شد بازی‌های ویدیویی بدون متاورس، آیندۀ درخشانی نخواهند داشت. البته باید توجه کنیم که متاورس جهانی متفاوت را ایجاد می‌کند که تنها محدود به بازی‌های ویدیویی نمی‌شود.

چرا متاورس و بازی های ویدیویی به یکدیگر وابسته هستند؟


شاید زمانی که از متاورس صحبت می‌شود، ملموس‌ترین نمونه‌ای که امکان بیان آن را داریم، بازی‌های ویدیویی باشند. متاورس مجموعه‌ای از جهان‌های دیجیتالی به هم پیوسته است که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در حال حاضر در بازی‌های ویدیویی قابل مشاهده هستند.
متاورس و بازی های ویدیویی یک نقطۀ شروع هستند. در حقیقت، متاورس جانشین عصر اینترنت و تلفن همراه است که همچنان در حال رشد است. فناوری Metaverse کاربردهای مختلفی دارد:

سرگرمی؛
مد و فشن؛
سلامتی و تناسب اندام؛
دفاتر کار مجازی؛
و..

قابلیت تعامل بالا در این فناوری موجب می‌شود تا افراد امکان تولید محتواهای سفارشی‌سازی شده مختص خود را در محیط‌های دیجیتال به‌سادگی داشته باشند. قابلیتی که متاورس و بازی های ویدیویی را در حال حاضر به ابزار سرگرم‌کننده تبدیل کرده است.

برخی از کاربردهای متاورس


مفهوم فناوری متاورس هنوز در حال تکامل است و بسیاری از شرکت‌های فناور دربارۀ آن ایده‌های خلاقانه‌ای را مطرح می‌کنند. آنچه عامۀ مردم از متاورس تصور می‌کنند بیشتر در بازی‌های ویدیویی نمود پیدا می‌کند. اما واقعیت این است که فناوری Metaverse جایگاهی متفاوت در ارتباطات آیندۀ جهان را به‌وجود خواهد آورد:

1-متاورس و بازی های ویدیویی


پلتفرم‌های بازی مانند Roblox از بهترین نمونه‌های متاورس هستند. آن‌ها یک اکوسیستم متشکل از هزاران جهان سه بعدی را تشکیل می‌دهند که امکان جابه‌جایی شخصیت خود در آن‌ها را خواهید داشت.

اکثر بازی‌های متاورس با استفاده از واقعیت افزوده (VR) شکل می‌گیرند. کاربران با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی وارد دنیای متاورسی می‌شوند. امکان پرداخت و زیرساخت‌های ارتباطی قوی متاورس و بازی های ویدیویی را به یک ابزار درآمدزایی برای گیمرها تبدیل کرده است. برخی از بازی‌های مطرح در متاورس عبارت‌اند از:

بازی متاورس دسنترالند؛
بازی متاورس سندباکس؛
بازی متاورس استار اطلس؛
اکسی‌اینفینیتی یک بازی ویدیویی جذاب در محیط متاورس؛
بازی آلیس همسایه من؛
بازی متاورسی لایت‌نایت؛
بازی Metaverse وایلدر وورلد.

ورود غول‌های بازی‌های ویدیویی به متاورس


بازی‌های ویدیویی همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند. شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی با توجه به مزایایی که متاورس برای آن‌ها ایجاد می‌کند وارد این فضا شده‌اند. امکان تجارت NFT درون بازی و همچنین طیف وسیعی از محصولات و خدمات متن مرتبط با وب ۳، شرایط را برای نوآوری‌های جدید در صنعت بازی‌سازی فراهم کرده است.

متاورس آیندۀ بازی‌های ویدیویی را تغییر خواهد داد. امکان ایجاد رفتار اجتماعی در محیط‌های بازی موجب شده تا بسیاری آن را جایگزین شبکه‌های اجتماعی در آینده بدانند. ایجاد مالکیت دیجیتالی ماندگار موجب خواهد شد تا اقتصاد دیجیتال شرکت‌های بازی‌سازی و گیمرها شکل قدرت‌مندتری پیدا کند.

1-سلامتی و تندرستی


متاورس و بازی های ویدیویی جذابیت زیادی دارند ولی Metaverse تنها مختص به بازی و سرگرمی نیست. بسیاری از افراد بعد از پایان همه‌گیری کرونا به فکر افزایش سلامتی خود افتاده‌اند. Peloton یک ابزار مبتنی بر متاورس و بازی های ویدیویی است که با کمک آن امکان انجام هرگونه تمرینی را خواهید داشت.
کلاس‌های آنلاین ارائه شده در این پلتفرم متاورسی شامل انواع تمرینات قدرتی، کششی، تناسب اندام، یوگا، مدیتیشن، تمرینات هوازی، کار با دستگاه تردمیل، دوچرخه ثابت و.. می‌شود.

Peloton درآمدی معادل 1.8 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ داشته است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود دو برابر شده است. این پلتفرم همچنان در تلاش است تا بازی‌های ویدیویی تناسب اندام خود را متناسب با پلتفرم‌های متاورس عرضه کند.

در متاورس و بازی های ویدیویی مرتبط با آن، شما عضو یک باشگاه ورزشی دیجیتال می‌شوید که در آن هر فردی آواتار مختص خود را دارد و در محیط‌های دیجیتالی به ورزش پرداخته یا به رقابت با دیگران می‌پردازد. اخیراً Zwift یک توردو میدانی فرانس ۲۰۲۰ دیجیتال را با استفاده از وب‌کم عرضه کرده است که کاربران امکان حضور در آن و تصور یک رقابت واقعی را خواهند داشت.

متاورس و بازی های ویدیویی در محیط‌های کار مجازی


بله، متاورس تنها برای سرگرمی و سلامتی نیست، بلکه نحوۀ کار و اشتغال ما را هم تغییر خواهد داد. اخیرا مارک زاکربرگ دنیایی را معرفی کرده است که در آن همه در طول روز با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی در محیط‌های کاری قرار می‌گیرند.

فناوری‌های AR و VR پتانسیل بالایی برای بهبود ارتباطات و تعاملات همکاران در محیط‌های کاری دارند و گردش کاری را متحول می‌کنند. برگزاری جلسات کاری از راه دور با آواتارهای همکاران در محیط‌های مشابه فضای واقعی، خستگی استفاده از ابزارهای ویدیویی آنلاین نظیر زوم یا گوگل‌میت را کاهش می‌دهد.

1-رویدادها


متاورس و بازی های ویدیویی تنها یک بخش جذاب از این فناوری نیستند. در حال حاضر شاهد نمونه‌های شگفت‌انگیزی از کنسرت‌های متاورسی هستیم. حدود 12.4 میلیون نفر در آوریل ۲۰۲۰ در اسپاتیفای در مدت 3 روز، یک کنسرت آنلاین را تماشا کردند.

در مدت کمتر از 6 ماه، این اعداد و ارقام با کنسرت Robolox به 33 میلیون بازدیدکننده افزایش یافت. همه‌گیری کرونا بسیاری از عادت‌های ما را تغییر داده است. حال با فناوری‌های متاورس امکان تجربه‌ای متفاوت از رویدادها را خواهیم داشت.

امروزه اکثر افراد به تماشای رویدادهای ورزشی به صورت استریم می‌پردازند و تمایل چندانی برای حضور در ورزشگاه‌ها ندارند. اما اخیرا Oculus اعلام کرده است که در یک همکاری با NBA، قصد دارد تا برای مشترکین خود بازی‌ها را با کمک متاورس به‌گونه‌ای پخش کند که آن‌ها احساس کنند در کنار زمین هستند. تحقق این فناوری با توجه به رشد متاورس به‌زودی امکان‌پذیر خواهد شد.

1-هنر و مُد


همانطور که متاورس و بازی های ویدیویی برای جوانان بسیار جذاب هستند، آثار هنری و صنعت مُد و فشن نیز طرفداران بسیاری دارد. استفاده از فناوری بلاک‌چین در کنار متاورس کمک زیادی به حفظ اصالت آثار هنری خواهد کرد. ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقش مهمی در حفظ امنیت متاورس خواهد داشت.

Louis Vuitton یک شرکت فعال در صنعت مُد در فرانسه است که در آستانه دویست سالگی خود NFTهای مختلفی را در قالب یک بازی ویدیویی در متاورس عرضه کرده است که علاوه بر سرگرمی و توسعه برند باعث جذب مشتریان جدید خواهد شد.

1-تبلیغات در متاورس


همانطور که در روزهای اولیه راه‌اندازی اینترنت، تبلیغات در آن بی‌معنا و حتی خنده‌دار به‌نظر می‌رسید، در حال حاضر تبلیغات در متاورس نیز چنین وضعیتی دارد. اما همانطور که در حال حاضر متاورس و بازی های ویدیویی توسط تعداد زیادی از کاربران مورد توجه قرار گرفته‌اند، تبلیغات متاورسی نیز به زودی مورد استقبال بسیاری از کسب و کارها قرار خواهند گرفت.

نکته قابل توجه این است که تبلیغات در محیط متاورس در بازی‌های ویدیویی نیز رشد زیادی داشته است. قرارگیری نام برندها بر روی بیلبوردهای مجازی در خیابان‌های شهرها در متاورس، زمینه را برای رشد تبلیغات متاورسی فراهم می‌آورد.

تردید نداشته باشید که صنعت تبلیغات متاورسی آینده بازاریابی جهان خواهد بود.

دلایل استقبال از متاورس و بازی‌های ویدیویی


شاید دلیل اینکه افراد بسیاری بر انجام بازی در فضای متاورسی علاقه‌مند هستند برای شما عجیب باشد، اما دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد:
 

آواتار های سفارشی دیجیتال:

در پلتفرم‌های بازی متاورسی، هر فرد می‌تواند آواتار دیجیتال خود را بر مبنای عواطف و احساسات خود ایجاد کند. این آواتارها با فرهنگ، ظاهر و شخصیت هر فردی متناسب خواهند بود. سفارشی‌سازی آواتار متاورس و بازی‌های ویدیویی یک تجربه فراگیر و متفاوت را برای گیمرها رقم خواهد زد؛
 

زیرساخت یکپارچه در متاورس:

دلیل جذابیت متاورس در بازی‌های ویدیویی تنها استفاده از واقعیت مجازی نیست، بلکه اتصال جهان واقعی با جهان مجازی در جریان بازی است که باعث انگیزه‌بخشی به بازیکنان خواهد شد؛
 

اشتراک‌گذاری تجارب:

گیمرهای حرفه‌ای همیشه علاقه‌مند هستند تا تجارب و توانایی‌های خود در بازی‌ها را به دیگران نمایش دهند. متاورس و بازی های ویدیویی این امکان را فراهم می‌کنند تا یک بازیکن تمامی تجربه خود در دنیای واقعی و دنیای مجازی را با دیگران به اشتراک بگذارد.
متاورس یک جهان بی‌پایان را در بازی‌های ویدیویی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. تجربۀ افراد در کنار یکدیگر و امکان ساخت محتواهای سفارشی در جریان بازی‌های متاورسی، تعاملات جدیدی را به‌وجود خواهد آورد؛
 

امنیت:

حفظ امنیت چالشی بوده که همواره در فضای دیجیتال وجود داشته است. اما فناوری متاورس با به‌کارگیری بلاکچین توانسته است تا حدود زیادی از داده‌های شخصی افراد حفاظت کند. بلاکچین در بازی‌های متاورسی که دارای پرداخت درون برنامه‌ای هستند، امنیت بالایی را ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی


متاورس و بازی های ویدیویی، آینده‌ای مرتبط با یکدیگر خواهند داشت. هر چند این فناوری تنها محدود به بازی‌های ویدیویی نیست، اما ایده‌های نوآورانه بسیاری در متاورس در قالب بازی‌های ویدیویی ارائه می‌شود. گسترش روز‌افزون سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و پلتفرم‌های متاورس تا حدود زیادی توسعه بازی‌های ویدیویی در چنین محیطی را گسترش می‌دهد.