جنگ هشت ساله جنگ مردم عراق نبود


 






 

گفت و گو با سلمان الحسيني، سردبير نشريه العداله عراقي
 

يکي از بخشهاي نمايشگاه مطبوعات سال 1387 را روزنامه هاي خارجي تشکيل مي داد که البته از هر کشور، تنها يک روزنامه حاضر شده بود. کشورهايي چون عراق، سوريه، لبنان، آمريکا، اندونزي، عربستان، فلسطين، مراکش، تايلند و... هر کدام يک نماينده در اين بخش داشتند. سردبير نشريه عراقي العداله است و در زمان جنگ تحميلي هشت ساله در عراق بوده است.
سؤال: به عنوان يک روز نامه نگار، در يک عبارت کوتاه، علت آغاز جنگ عراق عليه ايران را چه مي دانيد؟
الحسيني: صدام خوي درندگي و دشمني داشت و اين زمينه حمله او را مهيا کرد. او با شيعيان دشمني جدي داشت. لذا عليه آنان اقدامات زيادي انجام داد، «علاءبشير» دکتر مخصوص صدام در خاطراتش گفته است که صدام قبل از حمله به ايران نيز دشمني جدي اي با شيعيان داشته و نوعي مريضي عصبي نيز داشته است.
سؤال: نظرتان درباره نقش دولت هاي غرب و شرق در کمک به صدام چيست؟
الحسيني: کتاب هايي در اين زمينه منتشر شده که نشان دهنده اين مسئله اند، از جمله آن ها کتاب آقاي «رائد حمداني»، از فرماندهان نظامي عراق، در خاطرات منتشر شده است ذکر مي کند که صدام جمعي از مسئولين را جمع کرد و جنگ با ايران را اعلام کرد. سپس اطلاعات ماهواره هاي جاسوسي غرب و همچنين جنگنده ها و انواع تجهيزات نظامي ابر قدرت ها به کمک صدام آمد. تبعاً اين کمک ها به خاطر علاقه به صدام نبود و فقط براي تضعيف انقلاب ايران صورت گرفت و نتيجه اي جز تخريب جنگ هم نداشت. به نظرم علت کمک دول غربي به صدام به خاطر ترس از انقلاب ايران بود، چرا که آن را به عنوان يک تهديد معرفي کرده بودند. در هر صورت بسياري از کشورهاي منطقه تحت تأثير اين ايران هراسي تلقين شده در کنار صدام قرار گرفتند تا جلوي گسترش انقلاب ايران گرفته بشود.
سؤال: آيا درست است که صدام بسياري از شيعيان عراق را نيز به جنگ عليه برادران شيعه در ايران وادار کرد؟
الحسيني: کاملاً، اين کار از طريق ارتش ملي و دعوت هاي اجباري به جنگ صورت مي گرفت و بسياري از کساني که سن شان براي حضور در جنگ مناسب بود به اين کار وادار شدند. هر کس هم که حاضر به اين کار نمي شد او را مي کشتند يا مثلاً او را از کوه به پايين پرتاب مي کردند.
سؤال: نگاه فعلي مردم عراق به آن جنگ چيست؟
الحسيني: جنگي تحميلي که به خاطر صدام، مسبب اصلي آن ايجاد و تمام شد و حالا اين مسبب نيز از بين رفته است،آثاري بر افراد و کشورها داشته، اما چون اين جنگ، جنگ مردم عراق نبود، لذا به ياد آورده نمي شود. البته ممکن است برخي به خاطر مسائل فرقه اي و قومي، مشکلاتي با ايران داشته باشند که مسئله اي جداگانه است.
سؤال: آينده عراق اشغال شده توسط نيروهاي بيگانه را چگونه مي بينيد؟
الحسيني: ان شاءالله آينده عراق روشن خواهد بود، خصوصاً وقتي که نيروهاي آمريکايي از عراق خارج شوند. وقتي خوم مردم عراق بر همه امور مسلط شوند، اوضاع بهبود خواهد يافت. عراق تنوع قومي دارد و به صورت مردمي اداره خواهد شد بر اساس جدول خروج، آمريکايي ها بايد عراق را ترک کنند تا فرآيند تثبيت کامل شود.
منبع:ماهنامه امتداد- ش 46و47