هفته بیست و پنجم بارداری یکی از حساس‌ترین بازه‌های زمانی است که نیازمند رعایت برخی نکات مهم می‌باشد. درواقع در این دوران مادر سه ‌ماهه دوم بارداری را به اتمام رسانده و باید آماده شروع سه ماه سوم و نهایی باشد. در این مقاله تصمیم داریم شما را با تغییرات اساسی بدن مادر، وضعیت جنین، عوارض شایع و مراقبت‌های مهم در این دوره آَشنا کنیم.


جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفتۀ ۲۵ بارداری، جنین در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک گریپ ‌فروت بزرگ است که از سر تا پاشنۀ پا در حدود ۳۴ سانتی ‌متر طول و نزدیک به ۶۹۰ گرم وزن خواهد داشت. از آنجا که او در حال حاضر مقداری چربی نوزادی دارد، پوستی صاف ‌تر و چین ‌وچروک کمتری خواهد داشت. مغز، قلب و ریه‌ها اکنون به ‌طور کامل شکل گرفته است، اما در ادامۀ بارداری و جهت آماده شدن برای جهان خارج، به تکامل خود ادامه خواهند داد. ساختارهایی که ستون فقرات را تشکیل می ‌دهند و همچنین مغز هنوز با سرعت در حال رشد هستند. توسعه و رشد حواس پنج‌ گانه همچنان ادامه دارد و کودک نسبت به محرک‌ها واکنش نشان می‌ دهد.

عصب بینایی چشم‌ها ممکن است به اندازه‌ ای رشد یافته باشد که کودک نور را ببیند و به سمت آن بچرخد. هنگامی که رشد رگ‌های خون ریه‌ها همچنان ادامه دارد، سوراخ ‌های بینی که قبلاً شکل گرفته ‌اند شروع به باز شدن می‌کنند. با توسعۀ بیشتر عصب‌ های دهان و ناحیۀ لب، کودک شروع به تمرین رفلکس‌های بلع می‌ کند. استخوان‌‌های گوش سخت ‌تر شده‌اند و حساسیت گوش‌‌ها افزایش یافته است. کودک می ‌تواند صدای مادر خود را تشخیص دهد، البته با توجه به اینکه گوش‌‌ها نسبت به امواج صوتی بم حساس ‌تر است، احتمالاً فرزند شما راحت‌ تر صدای پدرش را می ‌شنود.

ضربان قلب کودک هنوز سریع ‌تر از ضربان قلب شماست، اما باید کم‌ کم آهسته شود و به حدود ۱۴۰ ضربان در دقیقه کاهش یابد. اتصالات عصب دست‌ها نیز در حال بهبود است و مهارت و چابکی بیشتری به کودک می‌دهد. کودک، اعضایی مثل دست دیگر، یکی از پاها، بند ناف و حتی صورتش را برای لمس دارد. اگر شما دوقلو باردارید، کودکانتان می ‌توانند یکدیگر را لمس و بررسی کنند. شما ممکن است متوجه چرخۀ خواب کودک نیز بشوید که در این زمان ممکن است ۱۲ تا ۱۴ ساعت بخوابد.


علائم شایع در هفته بیست و پنجم بارداری

هنگام بارداری، ممکن است با عوارضی در دوره‌های گوناگون مواجه شوید و بدون شک، هفته بیست و پنجم بارداری نیز عوارضی را برای مادر به همراه دارد که از مهم ‌ترین آن‌ها می ‌توان به تنگی نفس، خروپف و عدم تعادل اشاره کرد. از دیگر عوارض شایع در این دوران موارد زیر هستند:
  • یبوست
  • خستگی
  • کمردرد
  • سوزش معده
  • تورم پا
  • انقباضات رحم
  • گرفتگی عضلات پا
در نظر داشته باشید که بروز علائم بارداری در همه مادران یکسان نبوده و می‌ تواند متفاوت باشد.


مراقبت‌های پزشکی هفتهٔ بیست و پنجم بارداری

یکی از مراقبت‌های پزشکی در طول هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، آزمایش غربالگری دیابت بارداری می‌باشد. برای آزمایش چالش گلوکز که به تشخیص پزشک باید انجام شود، نیازی نیست که حتماً ناشتا باشید. دراین آزمایش، میزان قند خون شما یک ساعت پس از مصرف یک مایع شیرین سنجیده می‌شود که این مایع در آزمایشگاه، در اختیارتان قرار می‌گیرد. درصورتی‌ که میزان گلوکز خون مادر از حالت عادی بیشتر باشد، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشد.
اگر پزشک متخصص آزمایش تحمل گلوکز را برای شما تجویز کرده باشد، در نظر داشته باشید که باید حداقل هشت ساعت قبل از این آزمایش ناشتا باشید. درصورتی ‌که به دیابت بارداری مبتلا شوید، اطلاعات مربوط به نظارت بر قند خون در طول دورهٔ باقی ‌مانده از بارداری توسط پزشک متخصص در اختیار شما قرار خواهد گرفت.


خود مراقبتی در هفته بیست و پنجم بارداری

خود مراقبتی‌های مؤثر در هفته بیست و پنجم بارداری شامل موارد زیر می باشد:
  • از خوردن مواد غذایی خطرناک ازجمله پنیرهای نرم، شیر غیرپاستوریزه، گوشت سرد، سوشی و گوشت خام بپرهیزید
  • به اندازه کافی آب بنوشید تا بتوانید از ورم دست ‌وپا جلوگیری کنید
  • از ایستادن‌های طولانی پرهیز کنید و به ‌طور منظم پیاده ‌روی کنید
  • از غذاهای فیبردار، میوه و سبزی‌ها برای جلوگیری از یبوست استفاده کنید
  • برای جلوگیری از سوزش سر دل، از خوردن مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه ‌دار، اسیدی و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید
  • سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید
  • از دود سیگار و قلیان به دور باشید
  • برای کنترل انقباضات بدن به ‌خوبی استراحت کنید و آب بنوشید و در صورت ادامه پیدا کردن و شدیدتر شدن انقباضات حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید
  • ورزش های مناسب بارداری را انجام دهید.


مراجعه به پزشک در هفته بیست و پنجم بارداری

در نظر داشته باشید که برخی از علائم غیرمعمول مانند خون ‌ریزی یا دردهای شدید می‌توانند نشانه زایمان زودرس باشند و باید توسط پزشک بررسی شوند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر هرچه سریع ‌تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید:
  • انقباضات و دردهای شدید در رحم
  • لکه ‌بینی یا خونریزی واژینال
  • احساس فشار غیرطبیعی و شدید در لگن
  • کمردرد
  • دردهای کرامپی مانند درد قاعدگی
  • رقیق‌تر شدن و افزایش حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن
  • تورم و پف کردن صورت و دست‌ها


تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری

تغذیه یکی از مهم ‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. در هفته بیست و پنجم بارداری باید از میان وعده‌هایی مانند میوه‌های خشک ازجمله برگه زردآلو، کشمش، زغال‌اخته و آلبالو خشکه و برگه هلو و همچنین، آجیل کم ‌نمک استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هرقدر تنوع این مواد غذایی بیشتر باشد، می‌توانید مواد موردنیاز بدنتان را بیشتر تأمین کنید. علاوه بر این، مصرف میوه، سالاد و سبزی‌های تازه را فراموش نکنید که سرشار از مواد مغذی هستند.

از خوردن مواد غذایی مضر و مصرف بیش‌ازحد تنقلات نیز به ‌شدت خودداری کنید زیرا برای سلامت جسمی شما و جنین خطرناک خواهد بود. در عوض می‌توانید از ماست طعم دار و بستنی‌های کم ‌چرب به‌عنوان دسر و یک میان وعده لذیذ و مقوی استفاده کنید.
 

درد زیر شکم در بیست و پنجمین هفته بارداری

درد زیر شکم در این هفته کاملاً طبیعی بوده و برای بیشتر مادران رخ می‌دهد. به دلیل اینکه در دوران بارداری رحم مادر خارج از حفره لگن رشد می‌کند، در قسمت بیرونی و درونی آن تغییرات بسیاری صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی عضلات بدن و همچنین رباط‌ ها برای ایجاد فضای کافی جهت رشد جنین، کشیده شده و دردهایی را به وجود می‌آورند.
عواملی ازجمله هورمون‌های بارداری، بزرگ شدن رحم و جابجا شدن اندام‌های داخلی نیز می‌توانند منجر به دردهای زیر شکم، لگن و حتی داخل ران‌ها شوند. درصورتی ‌که این دردها با لکه بینی و خونریزی همراه باشد باید سریع‌ تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.


بایدهای هفته 25 بارداری

در هفته 25 بارداری و انتهای سه ماه دوم بارداری بهتر است راجع به نوع زایمان با ماما یا پزشک خود صحبت کنید و هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرید و اگر قرار بر زایمان طبیعی است، حتما آموزش‌های لازم برای وضعیت خود هنگام زایمان و تکنیک‌های کاهش درد را بیاموزید.
اگر دست‌ها و صورت شما به صورت بیش از حد و غیرطبیعی متورم شده، حتما پزشک خود را مطلع و یا به مطب او مراجعه کنید.
مراقب علائم زایمان زودرس که در بالا به آن ها اشاره شد، در این هفته نیز باشید.
فراموش نکنید که شما باید در دوران بارداری هفته به هفته بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهید، زیرا شما مسئول حفظ سلامتی کودک خود در حال و آینده هستید. پس اگر می‌خواهید به بهترین نحو از جنین خود مراقبت کنید، اول باید به فکر تندرستی خود باشید.


توصیه‌هایی که شما مادر مهربان باید رعایت کنید

کفش‌های طبی مناسب استفاده کنید تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزنتان به ستون فقرات آسیبی نزند؛
در هنگام انجام کار منزل بهتر است اشیای سنگین را از زمین بلند نکنید؛
همیشه یک بالشت کوچک در ماشین داشته باشید تا هنگام نشستن طولانی در پشت کمر خود گذاشته و صاف بنشینید و ستون فقرات خود را حمایت کنید؛
ماساژ در دوران بارداری بهترین راه برای شل کردن ماهیچه ‌هایی است که تحت فشار و کار زیادی قرار دارند، اگر احساس انقباض در بدنتان می‌ کنید این توصیه را انجام دهید، ولی بر روی تخت‌های مخصوص خانم های باردار انجام شود که فشاری به جنین وارد نشود.


نبایدهای هفته 25 بارداری

اگر تمایل به ورزش کردن هفته به هفته دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. زیرا ممکن است شرایط خاصی داشته باشید که پزشک‌ آگاه باشد و توصیه‌های لازم را به شما گوشزد کند. حتی ممکن است شما را از ورزش منع کند؛
 اگر هنگام ورزش احساس درد، خستگی و سرگیجه کردید یا زمانی که نفس کم آوردید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. برای مدت طولانی به پشت دراز نکشید و از انجام حرکت‌های ورزشی که ممکن است تعادل شما را به هم بزند خودداری کنید.


پیشنهاد ما به مادر باردار برای بهبود شرایط در این دوران

دیگر وقت آن رسیده که نامی خوب برای فرزندتان انتخاب کنید. در این امر می ‌توانید از والدین خود و نیز والدین همسرتان کمک بگیرید؛
بهتر است بیشتر با همسرتان وقت بگذرانید تا او نیز حس شیرین پدر شدن را بیشتر تجربه کند؛
توصیه می کنیم باهم برای قدم زدن و پیاده روی به پارک بروید، بازی بچه‌ها را تماشا کنید و از آینده‌ فرزند خود صحبت کنید. این کار باعث می‌شود دلگرمیتان نسبت به زندگی بیشتر شود؛
از علائم رایج هفته 25 بارداری به طور کامل اطلاعات کسب کنید تا بتوانید با خیال راحت این هفته را به دور از دغدغه و استرس سپری کنید؛
بهتر است یک تقویم بارداری برای خود تهیه کنید و با توجه به آن روزها را سپری کنید.