مواد لازم برای تهیه کاپ کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و نیم پیمانه (188 گرم)
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک چهارم قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
دارچین آسیاب شده یک قاشق چای خوری
جوز هندی آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، ذوب شده و کمی خنک شده یک چهارم قاشق چای خوری
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده دو سوم پیمانه (135 گرم)
شکر گرانول سفید یک سوم پیمانه (65 گرم)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
شیر،  به دمای اتاق رسیده یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
سیب بزرگ، پوست کنده و ریز خرد شده یک عدد (حدود یک و نیم پیمانه یا 180 گرم)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ کارامل نمکی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، به 4 قسمت مساوی برش خورده شود یک دوم پیمانه (1 چوب یا 115 گرم)
شکر قهوه ای روشن یا تیره بسته بندی شده (پیشنهاد می کنم از هر کدام به اندازه نصف پیمانه استفاده کنید) یک پیمانه (200 گرم)
خامه غلیظ پنج قاشق غذا خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
شکر قنادی دو پیمانه (240 گرم)


مواد لازم برای تهیه سس کارامل نمکی (اختیاری)

مواد غذایی مقدار
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
کره نمک زده، به دمای اتاق رسیده باشد و به 6 تکه برش دهید شش قاشق غذا خوری (90 گرم)
خامه غلیظ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
نمک یک قاشق چای خوری


مواد لازم برای تزئین (اختیاری)

مواد غذایی مقدار
سس کارامل نمکی به مقدار لازم
برش های سیب تازه به مقدار لازم


طرز تهیه کاپ کیک سیب با فراستینگ کارامل نمکی

کاپ کیک سیب یکی از انواع کیک های خوشمزه و بین المللی است که مناسب پذیرایی می باشد و شما می توانید آن ها را در مجالس و دورهمی های دستانه خود درست کنید و مهمانانتان را شگفت زده کنید. تهیه این کاپ کیک ها نسبتا آسان و سریع است و فقط آماده کردن فراستینگ کارامل نمکی آن طول می کشد که ارزشش را دارد. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با دستور تهیه این کاپ کیک های خوشمزه و لذیذ آشنا شوید.

برای تهیه این کاپ کیک ها در کل به چهار ساعت زمان نیاز داریم که سی دققه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست و دو دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تهیه فراستینگ صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم چهارده الی پانزده عدد کاپ کیک تهیه کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب مافین دوازده فنجانی را با کپسول کاپ کیک می پوشانیم، همچنین قالب دوم را با 2 تا 3 کپسول می پوشانیم و کنار می گذاریم.
نکته: با این دستور حدود چهارده عدد کاپ کیک خواهیم داشت.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک و نیم پیمانه (188 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک چهارم قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک دوم قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری دارچین و یک چهارم قاشق چای خوری جوز هندی را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
یک چهارم قاشق چای خوری کره ذوب شده، دو سوم پیمانه (135 گرم) شکر قهوه ای و یک سوم پیمانه (65 گرم) شکر گرانول سفید را در یک کاسه متوسط می ریزیم و ​​با استفاده از همزن ترکیب می کنیم تا مخلوط شوند.
سپس دو عدد تخم مرغ و دو قاشق چای خوری عصاره وانیل را به آن اضافه کرده و هم می زنیم. در آخر هم یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) شیر را به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کیک)
مواد تر را کم کم به مواد خشک الک شده اضافه می کنیم و به آرامی هم می زنیم تا ترکیب شوند.
نکته: مایه کیک باید یکدست باشد و نباید آرد گلوله شده ای در آن باقی بماند.
در نهایت یک عدد (حدود یک و نیم پیمانه یا 180 گرم) سیب خرد شده را به مایه کیک اضافه می کنیم و در حد مخلوط شده می زنیم.

مرحله پنجم: ریختن مایه کیک در قالب
کپسول های کاپ کیک را به اندازه سه چهارم ظرفیتشان از مایه کیک پر می کنیم تا بعد از پختن سر ریز نشوند.

مرحله ششم: پختن کاپ کیک ها
قالب را داخل فر می گذاریم و کاپ کیک ها را به مدت 21 تا 23 دقیقه می پزیم و قالب ها را بعد از گذشت نیمی از زمان پخت می چرخانیم تا همه جای کاپ کیک ها به یک اندازه بپزد.
نکته: برای تست پخت از خلال دندان استفاده کند به این صورت که خلال دندن را در مرکز کاپ کیک ها فرو کنید اگر تمیز بیرون آمد، کاپ کیک ها پخته اند.


مرحله هفتم: خنک کردن کاپ کیک ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کاپ کیک ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم تا کمی در قالبشان بمانند و خنک شوند سپس آن ها را از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی می چینیم تا کاملا خنک شوند.
نکته: کاپ کیک ها باید قبل از اینکه مایه فراستینگ را روی آن ها بریزیم خنک شوند.

مرحله هشتم: آماده کردن فراستینگ کارامل نمکی
برای تهیه این فراستینگ پرطرفدار یک دوم پیمانه (1 چوب یا 115 گرم) کره و یک پیمانه (200 گرم) شکر قهوه ای را در قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت متوسط ​​قرار می دهیم و شروع می کنیم به مخلوط کردن، با یک کاردک پلاستیکی یا قاشق چوبی، مدام هم می زنیم تا کره آب شود. وقتی کره ذوب شد، قاشق یا کاردک پلاستیکی را کنار می گذاریم و با همزن هم می زنیم تا مطمئن شویم که این دو واقعا با هم ترکیب شده اند. (اگر کره و شکر قهوه ای باهم مخلوط نشوند، یک لایه روغنی در اطراف قابلمه قابل مشاهده است، که ما این را نمی‌خواهیم.) وقتی کره ی ذوب شده و شکر قهوه‌ای باهم ترکیب شدند، سه قاشق غذا خوری خامه غلیظ و یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند، سپس هم زدن را متوقف می کنیم و یک دماسنج آب نباتی را داخل قابلمه قرار می دهیم طوری که با کف آن تماس نداشته باشد.
اجازه می دهیم کارامل بجوشد و هر 30 ثانیه یک بار هم می زنیم تا دمای آن به 230 درجه فارنهایت (110 درجه سانتی گراد) برسد.
نکته: این پروسه روی اجاق گاز من کمتر از 2 دقیقه طول می کشد.

حالا قابلمه را از روی حرارت برمی داریم، دوباره سریع هم می زنیم و می گذاریم یک دقیقه خنک شود. سپس کارامل نمکی را با احتیاط به یک کاسه شیشه ای مقاوم در برابر حرارت که روی یک توری سیمی خنک کننده قرار دارد، انتقال می دهیم و قبل از ادامه فرایند، اجازه می دهیم  15 تا 20 دقیقه بماند و خنک کنید. سس کارامل در این مدت غلیظ می شود.
در این مرحله  دو پیمانه (240 گرم) شکر قنادی را الک می کنیم و به همراه دو قاشق غذا خوری خامه غلیظ باقی مانده به آن اضافه می کنیم. با همزن دستی یا برقی، با سرعت متوسط ​​رو به پایین می زنیم تا مواد باهم مخلوط شوند. سپس سرعت همزن را بالا می بریم و یک دقیقه هم می زنیم.
نکته: از مخلوط کردن بیش از حد فراستینگ خودداری کنید، چون در غیر این صورت فراستینگ شروع به سفت شدن و شکستن می کند.
حالا اجازه می دهیم به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند و به غلظت مورد نظر برای پر کردن داخل قیف و پایپ کردن برسد.
نکته: این مقدار فراستینگ برای 12 تا 16 عدد کاپ کیک یا یک کیک 9×13 ربعی کافی است. برای کیک دو لایه کافی است مقدار مواد را یک و نیم برابر کنید.




مرحله نهم: درست کردن سس کارامل نمکی
یک پیمانه (200 گرم) شکر گرانول سفید را در یک قابلمه متوسط ​​ گرانیتی ریخته و روی حرارت متوسط ​​گرم می کنیم و مرتباً با کاردک پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت بالا یا قاشق چوبی آن هم می زنیم. شکر به شکل توده‌هایی در می‌آید و در نهایت با ادامه هم زدن، به مایع قهوه‌ای غلیظ و کهربایی رنگ تبدیل می‌شود، باید مواظب باشیم که نسوزد.

بعد از اینکه شکر کاملا ذوب شد، بلافاصله شش قاشق غذا خوری (90 گرم) کره نرم شده و برش داده شده را به آن اضافه می کنیم تا آب شده  و با شکر ترکیب شود. در این مرحله مراقب باشید زیرا با اضافه کردن کره، کارامل به سرعت شروع به گلوله شدن می کند اگر متوجه جدا شدن کره شدید یا اگر شکر گلوله شد، آن را از روی حرارت بردارید و به شدت هم بزنید تا دوباره باهم مخلوط شوند. (حتما دستکش آشپزخانه بپوشید تا روی دستتان نپاشد، به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که دوباره مواد با هم مخلوط شوند، حتی اگر 3 تا 4 دقیقه طول بکشد. وقتی دوباره باهم ترکیب شدند قابلمه را حرارت بگذارید.)

بعد از اینکه کره ذوب شد و با شکر کاراملیزه ترکیب شد، یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) خامه غلیظ را داخل مخلوط شکر و کره می ریزیم. از آنجایی که خامه غلیظ سردتر از کارامل داغ است، پس از افزودن خامه، مخلوط شروع به حباب زدن می کند. بعد از اینکه همه خامه غلیظ را اضافه کردیم، هم زدن را متوقف می کنیم و اجازه می دهیم مخلوط یک دقیقه بجوشد.
بعد آن را از روی حرارت برمی داریم و نصف قاشق چای خوری نمک اضافه می کنیم. قبل از استفاده حتما اجازه دهید کارامل کمی خنک شود، کارامل با سرد شدن غلیظ می شود.
نکته: برای نگهداری روی آن را محکم بپوشانید و تا 1 ماه در یخچال نگهداری کنید. کارامل در یخچال سفت می شود. برای گرم کردن مجدد، آن را در مایکروویو یا روی اجاق گاز قرار دهید و به غلظت دلخواه برسانید.


مرحله دهم: فراست کردن کاپ کیک ها
فراستینگ آماده شده را داخل قیف با ماسوره ویلتون 2A  می ریزیم و روی کاپ کیک های خنک شده پایپ می کنیم و با کارامل نمکی و برش هایی از سیب آن ها را تزئین می کنیم.
مرحله آخر: سرو و نگهداری کاپ کیک ها
کاپ کیک های تزئین شده را در یک ظرف مناسب می چینیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن ها را می پوشانیم و می توانیم تا یک روز در دمای اتاق و تا پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل‌های آماده کردن و انجماد: کیک‌های کوچک را می ‌توانید از یک روز قبل درست کنید، روی آن ها را بپوشانید و در دمای اتاق نگهداری کنید. حتی می توانید فراستینگ کارامل نمکی را از 3 تا 4 روز قبل آماده کنید و در ظرف در بسته بریزید و داخل یخچال نگهدارید و روزی که می خواهید از آن استفاده کنید، آن را داخل یک کاسه ماوم در برابر حرارت بریزید و روی کتری آب جوش قرار دهید سپس هم بزنید تا یکدست شود، بعد به دمای تاق برسانید و داخل قیف بریزید. همچنین می توانید کاپ کیک های روکش شده یا بدون فراست را تا 3 ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی هم کافی است آن ها را یک شب در یخچال قرار دهید و در صورت تمایل قبل از سرو به دمای اتاق برسانید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: قالب کاپ کیک ایالات متحده آمریکا یا قالب کاپ کیک ویلتون | کپسول کاپ کیک | دماسنج آب نباتی | الک | میکسر دستی یا برقی | همزن سیلیکونی (لیسک) | قیف یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد | ماسوره ویلتون 2A

شیر: برای تهیه این دستور پخت شما می توانید از هر شیری، لبنی یا غیر لبنی استفاده کنید. حتی می توانید به جای آن از آب سیب هم استفاده کنید!

سیب: من سیب گرنی اسمیت را به دلیل طعم ترش و بافت تردش پیشنهاد می کنم.