مواد لازم برای تهیه کاپ کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و نیم پیمانه (188 گرم)
بیکینگ پودر دو قاشق چای خوری
نمک یک دوم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک دوم پیمانه (115 گرم)
شکر گرانول سفید یک پیمانه (200 گرم)
پوست لیمو یک قاشق غذا خوری (حدود سه عدد لیمو)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
عصاره وانیل خالص یک و نیم قاشق چای خوری
شیر کامل یا دوغ، به دمای اتاق رسیده یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر)
آب لیمو یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) (حدود دو عدد لیمو)
بلوبری تازه یا منجمد، با یک قاشق غذا خوری آرد مخلوط شود یک پیمانه (115 گرم)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ پنیر خامه ای

مواد غذایی مقدار
پنیر خامه ای پر چرب، نرم شده در دمای اتاق هشت اونس (224 گرم)
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک چهارم پیمانه (60 گرم)
شکر قنادی دو پیمانه (240 گرم)
عصاره وانیل خالص یک قاشق چای خوری
نمک به مقدار لازم
اختیاری: برش های لیمو و بلوبری برای تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه کاپ کیک لیمو و بلوبری

کاپ کیک یکی از انواع کیک های خوشمزه بین المللی است که معمولا برای عصرانه تهیه می شود. کاپ کیک هایی که در اینجا آموزش داده می شود با لیمو، بلوبری و فراستینگ پنیر خامه ای همراه است. تا انتها همراه ما باشید تا با دستور پخت این کیک های کوچک آشنا شوید.

برای تهیه این کاپ کیک ها در کل به دو ساعت و چهل دقیقه زمان نیاز داریم که بیست دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، بیست دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن  و تزئین کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم پانزده عدد کاپ کیک تهیه کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود.
در ادامه یک قالب مافین 12 فنجانی را با کپسول کاپ کیک می پوشانیم.
نکته: این دستور پخت حدود 15 عدد کاپ کیک تولید می کند، بنابراین از یک قالب دیگر برای تسریع در پخت استفاده کنید به این ترتیب که در قالب دوم سه عدد از فنجان ها را با کپسول بپوشانید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
در این مرحله یک و نیم پیمانه (188 گرم) آرد، دو قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک دوم قاشق چای خوری نمک را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، یک دوم پیمانه (115 گرم) کره، یک پیمانه (200 گرم) شکر و یک قاشق غذا خوری پوست لیمو را با سرعت متوسط حدود دو دقیقه ​​در یک کاسه بزرگ باهم مخلوط می کنیم تا کرم رنگ شوند. در صورت نیاز کناره ها و ته کاسه را می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم.
در ادامه دو عدد تخم مرغ و یک و نیم قاشق چای خوری عصاره وانیل را اضافه می کنیم و با سرعت متوسط رو ​​به بالا حدود یک دقیقه هم می زنیم تا مخلوط شوند. مجددا کناره ها و ته کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و در حد نیاز هم می زنیم.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد تر و مواد خشک (درست کردن مایه کیک)
مواد خشک الک شده را به مواد تر اضافه می کنیم و سپس همزن را با سرعت کم روشن می کنیم و به آرامی یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) شیر و یک چهارم پیمانه (60 میلی لیتر) آبلیمو را داخل آن می ریزیم و تا جایی هم می زنیم که کاملا باهم ترکیب شوند.
در آخر یک پیمانه (115 گرم) بلوبری آردپاشی شده را داخل آن می ریزیم و فقط در حد هم خوردن مخلوط می کنیم.
نکته: توجه کنید که مواد را بیش از حد مخلوط نکنید.

مرحله پنجم: ریختن مایه کاپ کیک در قالب
مایه کیک به دست آمده را با استفاده از یک قاشق داخل قالب هایی که از قبل با کپسول پوشانده ایم می ریزیم و فقط دو سوم ظرفیت آن ها را پر می کنیم تا هنگام پخت سر ریز نشوند.


مرحله ششم: پخت کاپ کیک ها
قالب ها را داخل فر می گذاریم و کاپ کیک ها را به مدت 18 تا 21 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید می پزیم.

مرحله هفتم: خنک کردن کاپ کی ها
بعد از سپری شدن مدت زمان پخت کاپ کیک ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم کمی در قالبشان بمانند و خنک شوند سپس از قالب بیرون می آوریم و روی توری سیمی قرار می دهیم تا قبل از فراست کردن کاملا خنک شوند.


مرحله هشتم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، هشت اونس (224 گرم) پنیر خامه ای و یک چهارم پیمانه (60 گرم) کره را با سرعت متوسط حدود دو دقیقه ​​باهم مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.
در ادامه دو پیمانه (240 گرم) شکر، یک قاشق چای خوری عصاره وانیل و کمی نمک را اضافه کرده  و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، سپس سرعت همزن را به متوسط ​​رو به بالا تغییر می دهیم و دو دقیقه کامل هم می زنیم.
نکته: فراستینگ را بچشید و در صورت تمایل کمی نمک اضافه کنید.
نکته: اگر قصد دارید طرح های پیچیده با فراستینگ انجام دهید، ابتدا آن را حداقل 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا قوام یابد و برای پایپ کردن غلظت مناسب را داشته باشد.


مرحله نهم: تزئین کردن کاپ کیک ها
ابتدا فراستینگ را داخل قیف با ماسوره Ateco #808  می ریزیو و روی کاپ کیک های خنک شده پایپ می کنیم و با برش هایی از لیمو و بلوبری تازه تزئین می کنیم.
کاپ کیک های تزئین شده را بدون درپوش به مدت حداقل 20 دقیقه در یخچال قرار می دهیم تا به سفت شدن فراست قبل از سرو کمک کند.

مرحله آخر: نگهداری کاپ کیک ها
کاپ کیک های تزئین شده را در یک ظرف مناسب می چینیم و با یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم و باقی مانده آن ها را می پوشانیم و تا 5 روز در یخچال نگهداری می کنیم.


در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل تهیه از قبل: کاپ کیک های ساده را می توانید از یک روز قبل تهیه کنید، روی آن ها را بپوشانید و در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید. همچنین فراستینگ را می توانید از یک روز قبل تهیه کنید و روی آن را بپوشانید و در یخچال نگهداری کنید. اگر بعد از گذاشتن در یخچال، فراستینگ غلیظ یا سفت شد، آن را به دمای اتاق برسانید و یک دقیقه آن را با همزن بزنید تا شل شود.

دستورالعمل انجماد: کاپ کیک های روکش شده یا بدون فراست را می توانید 2 تا 3 ماه منجمد کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال قرار دهید.

ابزارهای مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: همزن برقی، آبمیوه گیری مرکبات، کپسول کاپ کیک، قیف یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد، ماسوره Ateco #808

شیر کامل یا دوغ: من معمولا برای این دستور از دوغ استفاده می کنم. دوغ به تولید کیک های لیمویی بسیار مرطوب کمک می کند. اگر دوغ ندارید، به جای آن می توانید از شیر کامل استفاده کنید. می‌توانید از شیرهای کم‌ چرب یا بدون لبنیات نیز استفاده کنید، اما کیک‌ها به همان اندازه غلیظ و مرطوب نخواهند شد.

چرا باید مواد تشکیل دهنده به دمای اتاق برسند: همه اقلام یخچالی باید به دمای اتاق برسند تا مواد به راحتی باهم مخلوط شوند و مایه کیک یکنواخت را به وجود آورند.

تهیه کیک 6 اینچی: این دستور پخت بین 3 تا 4 پیمانه مایه کیک به دست می دهد که با این مقدار می توانید یک کیک لایه ای 6 اینچی درست کنید.

استفاده از فیلینگ لیمویی: در صورت تمایل می توانید این کیک های خنک شده را با فیلینگ لیمویی پر کنید. در ادامه دستور تهیه آن را بیان می کنیم.

مواد لازم برای تهیه فیلینگ لیمویی
چهار عدد زرده تخم مرغ بزرگ
دو سوم پیمانه (134 گرم) شکر گرانول سفید
یک قاشق غذا خوری پوست لیمو (حدود 1 عدد لیمو)
یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) آب لیموی تازه (حدود 2 تا 3 عدد لیمو)
یک هشتم قاشق چای خوری نمک
شش قاشق غذا خوری (86 گرم) کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق و برش به 6 قطعه

دستور تهیه فیلینگ لیمویی
یک قابلمه متوسط را به اندازه 1 تا 2 اینچ از ارتفاع آن با آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید تا آب روی حرارت بماند.
چهار عدد زرده تخم مرغ، دو سوم پیمانه (134 گرم) شکر گرانول، یک قاشق غذا خوری پوست لیمو، یک سوم پیمانه (80 میلی لیتر) آبلیمو و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را در یک قابلمه متوسط دیگر می ریزیم و با استفاده از همزن سیلیکونی، هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند، سپس به هم زدن ادامه می دهیم تا فیلینگ بپزد.
نکته: هم زدن مداوم از سفت شدن زرده تخم مرغ جلوگیری می کند.
نکته: حدود 10 دقیقه هم می زنیم و می پزیم تا مخلوط غلیظ شود و شبیه بافت سس هلندیز شود. اگر مخلوط غلیظ نشد، حرارت را زیاد کنید و مدام هم بزنید.

در این مرحله قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و شش قاشق غذا خوری (86 گرم) کره ورقه شده را داخل آن می ریزیم و هم می زنیم تا کره آب شود. حالا مایه آماده شده را در یک ظرف شیشه ای یا یک کاسه می ریزیم و یک تکه پلاستیک را مستقیماً روی آن قرار می دهیم تا با قسمت روی آن تماس داشته باشد. (این کار از تشکیل پوست روی آن جلوگیری می کند.) مایه همچنان که سرد می شود به غلیظ شدن ادامه می دهد. پس از خنک شدن، پوشش پلاستیکی را می توانیم جدا کنیم.
نکته: مایه لیموی خنک شده را تا حدود 10 روز در یخچال می توانید نگهدارید.