سوني اريکسون ساتيو


 

نويسنده: هومن کبيري پرويزي




 
در شماره 82 ماهنامه گزارشي از نمونه آزمايشي گوشي ساتيو را ملاحظه کرديد . اکنون و با گذشت حدود چهار ماه از آن زمان، گوشي ساتيو وارد بازار ايران شده است. در نگاه اول تفاوت چنداني بين گوشي فعلي و نمونه قبلي، به غير از نوع باتري نديديم. همچنين نمونه جديد به رنگ نقره اي بود که به نظر نگارنده از گوشي مشکي رنگ قبلي که اکنون هم در بازار موجود است، جذاب تر به نظر مي رسد.
همان گونه که در نوشتار پيشين نيز ذکر شد، ساتيو جزو اولين گروه گوشي هاي سري U سوني اريکسون تحت عنوان Entertainment Unlimited يا سرگرمي نامجدود است که علاوه بر نام ساتيو کد U1 نيز براي آن به کار برده مي شود. اين گوشي نخستين گوشي سيمبين سوني اريکسون است که از پلت فرم UIQ استفاده نمي کند و با پلت فرم جديد سيمبين که مبتني بر پلت فرم S60 نسخه 5 است، طراحي شده.
بررسي ساتيو را با بررسي محتويات موجود در بسته بندي آن آغاز مي کنيم.

محتويات موجود در بسته بندي گوشي:
 

1- شارژر
2- باتري
3- کابل اتصال USB براي اتصال به کامپيوتر
4- هدفون هندزفري
5- کيف چرمي
6- Ram Reader پورتابل با پورت USB
7- کارت حافظه با ظرفيت 8 گيگابايت
8- دفترچه راهنما به زبان هاي عربي! و انگليسي
9- کارت ضمانت يک ساله
نکته قابل توجه خريداران: حتماً به هنگام خريد گوشي از وجود کليه لوازم جانبي بالا اطمينان حاصل کنيد. لوازم جانبي موجود در بسته بندي ساتيو تقريباً تمامي نيازمندي هاي کاربران را پوشش مي دهد و فقط کمبود لوح فشرده نرم افزار، نکته اي است که بايد به آن توجه کنيد. اما يک نکته مهم ديگر را نبايد ناگفته گذاشت و آن اينکه مشخص نيست چرا سوني اريکسون کماکان از قرار دادن دفترچه راهنماي فارسي در بسته بندي گوشي هاي خود امتناع مي کند. گوشي هاي عرضه شده اين شرکت در ايران بر خلاف اغلب رقبا فاقد راهنماي فارسي است.

بررسي ظاهري
 

ساتيو يک گوشي زيبا و جذاب است و زيبايي آن در عين سادگي نظر شما را جلب مي کند. ابعاد 112 در 55 در 13 ميليمتري آن براي يک گوشي هوشمند مناسب به نظر مي رسد و وزن تنها 126 گرمي آن به نسبت ابعاد و کارآيي هاي گوشي، سبک و مناسب است.
روي گوشي و در پايين صفحه نمايش لمسي 3/5 اينچي آن، تنها سه کليد براي پاسخگويي و قطع تماس و نيز دسترسي به منوي اصلي قرار دارد و البته اين کليدها در منوهاي ديگر گوشي کاربردهاي اضافه تري هم دارند. در پهلوي سمت راست گوشي، 5 کليد قرار گرفته اند که اغلب آنها براي کنترل دوربين گوشي مورد استفاده قرار مي گيرند. در بالا دو کليد براي کنترل زوم و نيز کنترل شدت پخش صداي گوشي قرار گرفته است. در وسط دو کليد، يکي براي فعال کردن قابليت پخش فايل هاي ويديويي و ديگري براي تغيير وضعيت از حالت عکسبرداري به حالت فيلمبرداري در منوي دوربين گوشي است.
در پايين آنها هم دکمه عکس/ فيلم برداري گوشي قرار گرفته است.
در پهلوي سمت چپ، کليد قفل و باز کردن صفحه نمايش و در پايين آن پورت شارژ و اتصال به کامپيوتر گوشي قرار دارد که همان پورت قديمي و هميشگي سوني اريکسون است . در پايين آن نيز ورودي کارت حافظه گوشي قرار گرفته که با يک درپوش زيبا پوشانده شده است.
در بالاي گوشي کليد روشن و خاموش کردن دستگاه در کنار يک اسپيکر قرار دارد. در پشت گوشي يک محافظ لنز بزرگ وجود دارد که با مکانيزم کشويي کارآمد از مقابل حسگر، فلاش زنون، فلاش LED و لنز دوربين کنار مي رود.

بررسي پردازنده، حافظه داخلي و سيستم عامل :
 

ساتيو مجهز به سيستم عامل سيمبين يک ( Symbain^1) است. اين سيستم عامل که نخستين محصول بنياد سيمبين است براساس ويژگي هاي نسخه پنجم پلت فرم S60 شرکت نوکيا تهيه شده است و مشابه سيستم عامل به کار رفته در گوشي هاي نوکيا N97 و نيز XpressMusic 5800 مي باشد. نخستين نگراني ما گزارش هايي در خصوص عملکرد نامناسب سيستم عامل به ويژه زمان لمس صفحه بود که منجر به تهيه نسخه جديد فرم ور گوشي شده بود، ولي بايد بگوييم حتي پيش از به روز رساني، با مشکلي در اين خصوص مواجه نشديم. سرعت مرور منوهاي گوشي در ابتدا کمي کند بود ولي پس از به روز رساني فرم ور گوشي به ويرايش R1CA037_9500-1218 از طريق نرم افزار به روز رساني سوني اريکسون، به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش يافت. ساتيو مجهز به پردازنده قدرتمند 600 مگاهرتزي ARM Cortex A8 مي باشد که در کنار 256 مگابايت رم توان پردازش مناسبي را براي اين گوشي رقم مي زند.
حافظه داخلي گوشي 128 گيگابايت است که قابليت افزايش تا 32 گيگابايت ديگر از طريق کارت هاي حافظه microSD را دارا است که اين به شما امکان مي دهد حجم مناسبي از اطلاعات را بر روي کارت حافظه خود به همراه داشته باشيد. نکته مهم در اين زمينه وجود يک کارت حافظه 8 گيگابايتي در بسته بندي گوشي است که مي تواند نياز اغلب کاربران را برآورده سازد.

بررسي صفحه نمايش
 

صفحه نمايش اين گوشي از نوع TFT LCD با قابليت نمايش 16 ميليون رنگ است. اين صفحه نمايش 3/5 اينچي با رزولوشن 360 در 640 پيکسل، فضاي مناسبي براي وبگردي و يا تماشاي فايل هاي ويديويي براي شما فراهم مي سازد. تکنولوژي لمسي به کار گرفته شده در ساتيو از نوع مقاومتي است که امکان لمس گوشي با قلم را نيز براي شما فراهم مي سازد. هر چند که حساسيت صفحه و ويژگي هاي مناسب سيستم عامل شما را از لمس صفحه با قلم بي نياز مي کند و شايد به همين دليل است که سوني اريکسون در بسته بندي گوشي هيچ قلمي قرار نداده است. پخش فايل هاي چند رسانه اي، ارتباطات و مسير يابي:
کيفيت پخش فايل هاي موسيقي و ويديويي در ساتيو، بسيار خوب ارزيابي شد. البته نداشتن پورت 3/5 ميليمتري استاندارد و نيز فرستنده FM را بايد کمي محدوديت براي يک گوشي از سري سرگرمي نامحدود دانست.
پشتيباني از استانداردهاي 802.11 b/g، امکان اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم به ويژه براي وبگردي را فراهم مي آورد. اين ويژگي در کنار صفحه نمايش عريض و با کيفيت، در کنار صفحه کليد مجازي QWERTY فارسي / انگليسي امکان وبگردي را براي شما دو چندان مي سازد. ساتيو به ويژگي تشخيص دست خط فارسي و انگليسي هم مجهز است که در نوع خود يک امکان کم نظير در بين گوشي هاي هوشمند موجود در بازار محسوب مي شود.
مرورگر ساتيو علاوه بر اينکه امکان نمايش فايل هاي فلش را دارا است، صفحات فارسي را هم به خوبي نشان مي دهد.
نرم افزارهاي کاربردي از پيش بارگذاري شده در ساتيو هم حداقل نيازهاي کاربران را فراهم مي سازند ولي در اين بين، دو نکته قابل ذکر است. يکي قرار گرفتن برخي از بازي هاي گوشي در منوي برنامه هاي کاربردي يعني جايي که اغلب کاربران به ندرت به سراغ آن مي روند . ( اين در حالي است که يک پوشه جداگانه براي بازي هاي گوشي موجود است) نکته ديگر، عدم وجود ويرايشگر پرونده هاي مايکروسافت آفيس است( برنامه QuickOffice ساتيو تنها امکان مشاهده فايل هاي آفيس را در اختيار مي گذارد) که اين براي يک گوشي هوشمند نقطه ضعف به شمار مي رود.
ساتيو به گيرنده داخلي GPS مجهز است. دو نرم افزار هم براي استفاده از اين قابليت دستگاه به صورت از پيش بارگذاري شده بر روي آن قرار داده شده است. اولي نرم افزار نقشه هاي گوگل است که پوشش نسبتاً مناسبي از اغلب شهرهاي بزرگ ايران دارد و البته نقطه ضعف آن هم نياز به بارگذاري نقشه از طريق اينترنت (WiFi يا GPRS) است. ديگري نرم افزار مسيريابي WISEPILOT است که اين يکي هيچ يک از شهرها و يا جاده هاي ايران را تحت پوشش قرار نمي دهد. عملکرد باتري ساتيو را هم بايد در حد متوسط ارزيابي کرد. و به نظر مي رسد ظرفيت باتري گوشي با امکانات متنوع آن تناسب کافي ندارد.

ويژگي هاي تصوير برداري
 

مهم ترين توانمندي هاي ساتيو را بايد دوربين آن دانست. جايي که يک دوربين 12/1 مگاپيکسلي با منوهاي کاربردي و قدرتمند و ويژگي هاي خلاقانه اي مانند زوم لمسي، ويژگي Bestpic که امکان گرفتن 9 عکس از سوژه هاي متحرک براي انتخاب بهترين عکس را مي دهد، ويژگي برچسب گذاري مکاني بر روي عکس که امکان تشخيص محل گرفته شدن عکس را فراهم مي آورد، ويژگي تشخيص لبخند که امکان عکسبرداري اتوماتيک از لبخند سوژه عکسبرداري شما را فراهم مي کند، امکان عکسبرداري پانوراما در کنار دو فلاش قدرتمند زنون و LED شما را براي تصوير برداري ياري مي دهد.
بايد اذعان کنيم که ويژگي هاي خلاقانه و عملکرد دوربين ساتيو به واقع ما را تحت تأثير قرار داد. نمونه هايي از عکس هاي گرفته شده با اين گوشي را در همين صفحات مشاهده مي کنيد.

کيفيت مکالمه
 

همان گونه که انتظار داشتيم کيفيت مکالمه با ساتيو کاملاً خوب بود و هيچ مشکل خاصي در برقراري ارتباط با آن مشاهده نشد.

نکات منفي
 

عدم وجود دفترچه راهنماي فارسي، نداشتن خروجي هدفون 3/5 ميليمتري، عملکرد متوسط باتري، عدم وجود امکان مسيريابي براي شهرهاي ايران، عدم وجود فرستنده FM، عدم وجود ويرايشگر پرونده هاي مايکروسافت آفيس، عدم وجود پورت استاندارد microUSB براي شارژ/ اتصال به کامپيوتر.

نکات مثبت
 

طراحي زيبا با پرداخت مناسب، وجود رم ريدر و کيف چرمي در بسته بندي گوشي، صفحه نمايش لمسي بزرگ 3/5 اينچي با رزولوشن بالا، پردازنده قدرتمند، دوربين بسيار کارآ با توانمندي هاي خلاقانه، توانمندي پخش فايل هاي موسيقي و ويديويي با کيفيت مناسب، قابليت اتصال به شبکه هاي محلي بي سيم، صفحه کليد QWERTY مجازي فارسي / انگليسي، امکان تشخيص دست خط فارسي/ انگليسي، امکان فارسي کردن کليه منوهاي گوشي، گيرنده GPS داخلي، وجود نرم افزار نقشه هاي گوگل به صورت از پيش بارگذاري شده، قابليت ارتقاي حافظه جانبي تا 32 گيگابايت و وجود يک کارت 8 گيگابايتي در بسته بندي گوشي.

رأي
 

در مجموع ساتيو را يک گوشي بسيار جذاب و کارآ يافتيم. ويژگي هاي تصويربرداري، در کنار توانايي هاي اتصال به اينترنت و وبگردي اين گوشي را به يک گزينه مناسب براي علاقه مندان به گوشي هاي هوشمند بدل ساخته است. پس اگر شما هم جزو اين دسته از کاربران هستيد ساتيو انتخاب مناسبي براي شما است.
منبع:دنياي کامپيوتر و ارتباطات، شماره 86