چرا طلاق، مبغوض ترین حلال الهی نامیده شده؟
این قراردادها فقط قراردادهایی اجتماعی هستند که طبیعت و فطرت انسان در آنها نقشی ندارد
با این همه زشتی چهرهی طلاق در اسلام، جای پرسشی جدی است که چرا اسلام طلاق را ممنوع نساخته است مگر این گونه نیست که اسلام هر عملی را که زشت و منفور میداند هم چون شراب خواری، قمار و کشتن فرد بی گناه، حرام کرده و ممنوع ساخته است؟ با وجود این چرا طلاق را ممنوع نساخته است و آن را مبغوض ترین حلال الهی نامیده است؟
پاسخ:
در پاسخ باید گفت که ازدواج و تشکیل زندگی مشترک، پیوندی طبیعی و از درون جان است. ازدواج، یک قرارداد اجتماعی هم چون قراردادهای خرید و فروش، اجاره، مشارکت و مانند آنها نیست.
این قراردادها فقط قراردادهایی اجتماعی هستند که طبیعت و فطرت انسان در آنها نقشی ندارد در حالی که ازدواج بر اساس یک تمایل و خواست و کشش طبیعی و درونی شکل میگیرد.
در قراردادهای اجتماعی میتوان متعهد شد که اگر فردی چیزی را به دیگری فروخت یا از او خرید، هرگز نتواند طرف مقابل را وادار به فسخ و برهم زدن قرارداد کند چنان که در قراردادهایی همچون خرید و فروش، اجاره و بسیاری از معاملات، چنین است؛ امّا اساس پیوند و عقد ازدواج، تمایل و محبت و کششهای عاطفی میان دو طرف ازدواج است.
از همین رو تا زمانی که این تمایل و محبت و خواست باقی باشد، پیمان ازدواج قابل تداوم است. در پیمان ازدواج که اساس آن بر محبت و مِهر است، نمیتوان با زور و اجبار قانون، زن و شوهر را وادار کرد که یکدیگر را دوست بدارند، به هم محبت ورزند، برای یکدیگر فداکاری کنند و سعادت دیگری را سعادت خود بدانند.
اگر زن و شوهر در روابط عاطفی و محبت به نقطهی صفر برسند و شعلهی تمایلات آنان خاموش گردد، چگونه میتوان با اجبار قانون، این محبت و عاطفه را بازگرداند؟ در چنین شرایطی است که راهی جز جدایی و انفصال باقی نمیماند.
بنابراین با وجود همهی بدیها و زشتیهای طلاق، چارهای جز مُجاز بودن آن در شرایط بنبست عاطفی همسران وجود ندارد. البته اسلام با توصیهها و سفارشهای فراوان و ذکر پاداشهای اخروی بسیار، زن و شوهر را به سازش و همراهی در خانواده فراخوانده است و کوشیده تا آن جا که ممکن است، پیمان مِهر و عاطفه خانوادگی گسسته نشود؛
امّا زمانی که هیچ راهی برای ادامهی این پیمان عاطفی نیست و هیچ کشش و تمایلی به ادامهی زندگی نیست و امکان بازگرداندن همدلی و همراهی نیز وجود ندارد، پایان حیات خانواده یعنی طلاق را به ناچار امضا میکند.
منبع:
زن در خانواده، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چاپ اول، پاییز 1390
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}