ويروس هاي چطور به شما حمله مي کنند؟


 






 

مطالعات نشان مي دهد:وقتي که ويروس ها بواسطه ذرات ريز براق وارد هوا مي شوند، مي توانند ساعت ها زنده بمانند.
 

حتي اگر اين ذرات روي سطحي بنشينند، ويروس ها مي توانند زنده بمانند و با ورود مجدد به هوا ، هنوز بيماري را منتشر کنند.
پژوهشگران خاطر نشان کردند که اگر در ذره بزاق روي يک برگ کاغذ بنشيند، ويروس هاي درون آن مي توانند ساعت ها زنده بمانند واگر اين ذره روي يک سطح فلزي يا پلاستيکي قرار بگيرد باز هم ويروس ها مي توانند براي مدت چند روز زنده بمانند.
هنگامي که اين ذرات آلوده استنشاق مي شوند ، در پشت گلو جايگزين مي شوند و ويروس هاي موجود در آنها سعي مي کنند تا به سلول هاي پوششي اين منطقه وارد شوند و شروع به تکثير کنند.
ويروس دراين وضعيت ممکن است به عفونت منجر شود يا نشود. سيستم هاي دفاعي طبيعي بدن براي از بين بردن عفونت ها طراحي شده اند و اينکه فردي بيمار مي شود يا نه، بستگي به اين دارد که چه تعداد از ويروس ها را استنشاق کرده باشد و نيز اينکه دستگاه ايمني فرد پيش از اين با اين ويروس برخورد داشته است يا نه.
هنگامي که فردي بيمار مي شود ،بدن سعي مي کند با توليد خلط به پاک کردن عفونت کمک کند. مقداري از اين خلط بلعيده مي شود و ويروس را به معده مي رساند و در آنجا اگر مخاط معده در نتيجه اسيده معده آسيب ديده باشد، ويروس مي تواند به بدن داخل شود.
به گفته پژوهشگران ؛برخي از ويروس ها درگلو باقي مي مانند وهنگام سرفه به بيرون پرتاب مي شوند، اين سرفه، خلط و ويروس هاي تکثير شده جديد درون آن را به بيرون بدن پرتاب مي کند و کل اين فرآيند از اول آغاز مي شود.
به همين خاطر متخصصان همواره توصيه مي کنند که به هنگام عطسه و سرفه حتماً بايد فرد دستمالي را مقابل دهان وبيني خود قرار دهد وبعد از آن بلافاصله دستمال را دور بريزد تا ويروس وارد محيط نشود و ديگران را بيمار نکند. اما عطسه و سرفه چگونه باعث انتقال ويروس ها مي شوند؟ دانشمندان براي دنبال کردن سرفه از دستگاه هاي دقيقي استفاده مي کنند که نشان مي دهد چه مقدار بزاق در جريان هر سرفه به بيرون پرتاب مي شود و به کجا مي رود .يک سرفه معمولي با يک تنفس عميق شروع مي شود ،به دنبال هوا درون ريه ها فشرده مي شودو بعد يک فوران صدادار هوا که در کسري از ثانيه با فشار بيرون رانده مي شود.
يک سرفه متوسط انسان مي تواند حدود سه چهارم يک بطري نوشابه دو ليتري را پرکند.هوا به صورت يک جريان سريع که تا چند متر به جلو مي رود،از ريه ها خارج مي شود. سرفه همچنين هزاران ذره ريز بزاق را بيرون مي راند. حدود 30 هزار ذره بزاق در هريک سرفه به بيرون رانده مي شود وبرخي از آنها با سرعت 90 کيلومتر درساعت از دهان خارج مي شوند.
عطسه از لحاظ بيرون ريختن ذرات بزاق بدتر از سرفه است. عطسه در پشت گلو شروع مي شود و تعداد ذرات بزاقي که بيرون مي ريزد،بسيار بيشتر است.حدود 40 هزار ذره که برخي ازآنها با سرعت هايي بيش از 370 کيلومتر در ساعت به بيرون مي پرند. اکثريت عمده اين ذرات اندازه اي کمتر از صد ميکرون(يک دهم ميلي متر) دارند. اين ذرات بسته به اندازه اي که دارند، سرنوشت هاي متفاوتي پيدا مي کنند. براي مثال اغلب ذرات بزرگتر و سنگين تر تحت تاثير جاذبه روي زمين مي افتند. ذرات کوچکتر و سبک تر کمتر تحت تأثير جاذبه قرار مي گيرند و پس از بيرون رانده شدن با سرفه و پراکنده شدن با جريان هواي اتاق ممکن است تقريباً براي هميشه در هوا شناور بمانند.
متخصصان مي گويند،اگر شخصي بيمار باشد، ذراتي که با يک سرفه واحد از دهان او خارج مي شود ، ممکن است حاوي بيش از 200 ميليون ويروس باشد. اين تعداد در طول عفونت درحالي که دستگاه ايمني فرد در حال پاک کردن عفونت است ،ممکن است خيلي متغير باشد و ورود اين ويروس ها به محيط زندگي، شرايط را براي ابتلاي اطرافيان به بيماري مستعد مي سازد.
منبع:نشريه اطلاعات هفتگي،شماره 3409