سلطان سرزمين اعداد


 

نويسنده: يگانه خدامي




 
لقبش سوپر مغز ايراني است. خودش اين لقب را انتخاب نکرده. اما مسابقه هايي که او در آن شرکت کرده اين عنوان را دارند؛ به علاوه رتبه هايش هم اين را ثابت مي کند. براي اينکه يادتان بيايد درباره چه کسي صحبت مي کنيم بايد به سال ها پيش برگرديم؛ زماني که يک مسابقه متفاوت در شبکه تهران پخش مي شد. در اين برنامه هوش و حافظه شرکت کنندگان محک مي خورد اما يکي از قسمت هاي اين مسابقه با حضور جواني که در چند ثانيه ضرب، تقسيم، لگاريتم و جذر اعداد چند رقمي را ذهني حساب مي کرد، جنجالي شد. نام علي بيات موحد از همان زمان بر سر زبان ها افتاد. به بهانه آخرين درخشش اين سوپر مغز ايراني در مسابقات جهاني 2010 ذهن هاي برتر، ميزبان آقاي نابغه ايراني شديم تا با او درباره جديدترين افتخار آفريني و راز و رمزش با اعداد صحبت کنيم.
از زماني که در مسابقه حافظه برتر او را ديديم مسن تر شده است. سالها از آن مسابقه گذشته و علي بيات موحد 41 ساله شده است. آقاي نابغه متولد 1348 در زنجان است ولي حالا در تهران زندگي مي کند.
سوپر مغز ايراني از هفت سالگي به توانايي خودش در کشف راز اعداد پي برده . اين مرد شگفت انگيز درباره خودش مي گويد:« از هفت سالگي محاسبات را شروع کردم چرا که به اين کار علاقه داشته و دارم در واقع سر و کله زدن با اعداد برايم تفريح به حساب مي آيد.
البته نه اينکه تفريحات ديگري نداشته باشم. هر کسي در کودکي کميت ها را مي شناسد و اگر اين استعداد را پرورش دهد، توانايي بيشتري به دست مي آورد».
موحد در کودکي هم وقتي به عددي نگاه مي کرد به دنبال رابطه خاصي که بين اعداد وجود دارد، مي گشت و تلاش مي کرد از طريق اين رابطه ها، آنها را به خاطر بسپارد. روشي که البته حفظ کردن نيست و تنها استفاده از نظم اعداد است. او هرچه بزرگ تر شده اين توانايي را که خودش مي گويد در همه وجود دارد، تقويت کرده و روش هاي مختلفي براي محاسبه اعداد ابداع کرده است؛ « ابتدا روي محاسبات پايه کار کردم و آنها را براي درس هاي حفظي کاربردي کردم. بعد براي محاسبات پيشرفته آنها را گسترش دادم روش هايي براي انجام چهار عمل اصلي روي اعداد بزرگ و بعد از آن و به تدريج روش هايي براي لگاريتم و انتگرال گرفتن ابداع کردم».
اما نکته جالب اينجاست که او براي هيچ کدام از اين ابداعات معلم و مربي نداشته! بلکه خودش به تنهايي اين کار را انجام داده است. در نهايت تعداد فرمول هاي ابداعي موحد در زمينه محاسبات ذهني و کاربردهاي آن، به 15 هزار رسيده و توانسته تأييديه يونسکو را هم در اين زمينه به دست بياورد.

يک پاي مسابقات آلمان
 

موفقيت هاي موحد يا همان سوپر مغز ايراني به همين جا ختم نشد؛ او هربار که در مسابقه يا جشنواره اي شرکت مي کرد توانايي اش را به رخ مي کشيد. مهم ترين آنها هم جام جهاني محاسبات ذهني آلمان است که هر سال برگزار مي شود. آقاي نابغه هر سال در اين مسابقه شرکت مي کند و افتخارآفريني مي کند.
کسب رتبه اول تقسيم و تناسب، رتبه چهارم جذر، رتبه هشتم جمع و در مجموع کسب رتبه ششم جهان در سال 2004 و کسب رتبه دوم پيدا کردن اعداد اول، رتبه چهارم جذر و رتبه پنجم مخرج مشترک در دومين دوره جام جهاني محاسبات ذهني آلمان در سال 2006. به اينها اضافه کنيد موفقيت جديد اين نابغه ايراني را که به تازگي از دوره جديد اين مسابقات سربلند به ايران برگشته است.
او توانسته رتبه دوم جهاني را در بخش سوپرايز مسابقات به دست آورد. بخشي که شش آيتم لگاريتم، جذر، تعيين اعداد کوچک تر و بزرگ تر، تقسيم هاي کسري و ... دارد؛ موحد اين بار موفق شد تا 37 رقم اعشار را محاسبه کند و 1231 امتياز به دست بياورد.
جالب اينجاست که اين کار را در 10 دقيقه انجام داده و رکورد جديدي هم به رکوردهايش اضافه کرده است. سوپر مغز ايراني که در آلمان خوش درخشيد با حمايت بانک سرمايه در اين مسابقات حضور پيدا کرده بود.
موحد مدتي قبل هم در مسابقه حافظه برتر، در جشنواره خوارزمي در زمينه طراحي روش هاي جديد ذهني در عمليات ذهني برگزيده ويژه شده بود. کسب مدال برنز مخترعان نمايشگاه بازل سوريه در سال 2003 هم يکي ديگر از افتخارات اوست.

راز و رمز اعداد
 

سوپر مغز ايراني معتقد است رياضي به هيچ وجه تک بعدي و آن طور که ما تا به حال در مدرسه ها و دانشگاه ها خوانده ايم نيست. او مي گويد:« اعداد بهترين وسيله براي ارتباط با جهان هستند و هميشه وقتي کنار هم قرار مي گيرند معنا دارند و اين جذابيت اعداد است».
يکي از مسائلي که سوپر مغز ايراني مطرح مي کند و حسابي به آن اعتقاد دارد، مديريت ذهن است.
اينکه کسي بتواند همزمان از دو نيمکره ذهنش استفاده کند شايد براي ما کمي عجيب باشد اما موحد مي گويد:« اين کار را همه مي توانند انجام دهند. فقط بايد ياد بگيرند. در دنياي کامپيوتر، انسان بايد همگام با کامپيوتر باشد نه متکي به آن، انسان براي اين کار بايد سرعت عمل ذهنش را بالا ببرد».
موحد براي اينکه ثابت کند چطور مي شود همزمان از دو نيمکره ذهن استفاده کرد، از همکاران ما مي خواهد تا هنگام مصاحبه و درست وسط حرف هايش يک عدد را بگويند تا او جذرش را محاسبه کند. همکار ما وسط مصاحبه و بي مقدمه مي گويد:« 71128» و موحد چند لحظه بعد همين طور که حرف مي زند بدون آنکه حرفش را قطع کند و يا رشته کلام از دستش خارج شود مي گويد:« 266/7» و بدون مکث حرفش را ادامه مي دهد! ماشين حساب درستي محاسبه او را تأييد مي کند.

آموزش به پليس
 

علي بيات موحد از توانايي اش به طور کامل استفاده مي کند او سعي مي کند از هر راهي توانايي اش را به ديگران هم آموزش بدهد. يکي از اين راه ها نوشتن کتاب است و تا به حال سه کتاب سرعت انتقال و محاسبات ذهني کاربردي ( مرحله اول و دوم) و روش هاي انتگرال گيري را نوشته و منتشر کرده که 50 هزار جلد تيراژ داشته اند.
او مي خواهد به زودي روش هاي لگاريتم گرفتن را هم در کتابي به مردم آموزش بدهد. در اين کتاب ها با زباني ساده روش هايي را که موحد ابداع کرده براي علاقه مندان به رياضي آموزش داده شده.
البته سوپر مغز ايراني با برگزاري کلاس ها و سمينارهاي مختلف هم اين کار را انجام مي دهد او تا به حال در مدارس، شرکت ها و حتي اداره هاي دولتي مانند پتروشيمي و وزارت نفت هم کلاس برگزار کرده؛ « کلاس ها دوره اي هستند؛ مثلاً مدتي در بانک ها کلاس برگزار مي کردم تا يک کارمند بتواند همزمان با مردم حرف بزند و پول هم بشمارد. مي دانيد چقدر در وقت و انرژي صرفه جويي مي شود!»
موحد تمام تلاش اش را به کار مي گيرد تا بتواند توانايي هايش را به ديگران هم انتقال دهد اما بخش سرنخي قضيه اينجاست که آقاي سوپر مغز مدتي هم در اداره پليس آگاهي به مأموران پليس آموزش مي داده است:« در اداره آگاهي به مأموران آموزش مي دادم تا از چيزهايي مثل تاريخ تولد و يا نام فرد جرمش را تشخيص دهند. هميشه ميان اينها ارتباط وجود دارد».
موحد در اداره راهنمايي و رانندگي هم براي مأموران پليس کلاس آموزشي برگزار کرده؛ براي نمونه به مأمورها ياد داده که با پيدا کردن يک ارتباط ساده بين اعداد، پلاک هاي ماشين ها را در سريع ترين زمان حفظ کنند و به خاطر بسپارند.
شايد فکر کنيد سوپر مغز ايراني هر عددي مي بيند آن را محاسبه مي کند؟ خودش در اين باره مي گويد:« وقتي چند عدد را کنار هم مي بينم سعي مي کنم ارتباطشان را با هم بفهمم و اين ارتباط را پيدا کنم. اين ديگر عادتم شده است».
نابغه ايراني مي گويد در محاسبه لگاريتم و ريشه هاي اعداد بدون محدوديت رقم، بي رقيب است و براي اينکه اين را به ما ثابت کند لگاريتم عدد 3756123829 را گرفت و جواب 9/75 بود و ماشين حساب هم جواب را تأييد کرد. اما جالب اينجاست که اين محاسبه براي موحد چند ثانيه طول کشيد!
سوپر مغز ايراني رشته سرعت انتقال و محاسبات ذهني کاربردي را در آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش ارائه داده و آن را ثبت کرده تا بشود از آن استفاده کرد.
البته در جمع دوستان و خانواده هم هر کسي موحد را مي بيند از او مي خواهد برايش محاسبه کند و يا فرمولي از رياضي يادش بدهد. بسياري از بچه هاي فاميل پيش او رياضي ياد گرفته اند و آنهايي هم که از رياضي بدشان مي آمده با کمکش با جذابيت رابطه بين اعداد آشنا شده اند و به اين درس علاقه پيدا کرده اند.

مچ گيري با اعداد
 

موحد خاطره هاي جالبي هم از برخورد با مردم به خصوص بعد از مسابقه حافظه برتر و معروف شدنش دارد.
يکي از خاطره هايش مربوط به مغازه هايي است که از آنجا خريد مي کرده:« يکبار به مغازه اي رفتم تا خريد کنم. کلي وسيله خريده بودم وقتي فروشنده قيمت ها را پشت سر هم وارد ماشين حساب مي کرد من هم اعداد را در ذهنم جمع مي زدم اما فروشنده در جمع کل دچار اشتباه شده و پول بيشتر از من خواست؛ وقتي گفتم اشتباه کرده اي فروشنده گفت آقا ماشين حساب که اشتباه نمي کند اما وقتي دوباره رقم ها را جمع زد، متوجه اشتباهش شد».
موحد يک اعتقاد کلي دارد و همه اين کارها را بر پايه آن انجام مي دهد:« خداوند همه چيز را براساس نظم آفريده است و ما بايد اين نظم را پيدا کنيم».
منبع:همشهري سرنخ، شماره 51