همه چیز درباره فرش های ایرانی 700 شانه

فرش 700 شانه، یکی از پرطرفدارترین گونه های فرش ماشینی در کشور به شمار می آید. این فرش به لحاظ فنی، دارای حدود 700 گره در تمام طول و عرض خود است. این گرهها در نتیجه فعالیت ماشینی دستگاه تولید فرش، ایجاد شدهاند. امروزه فرش‌های ماشینی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و دستگاه های تولیدکننده آن ها پیچیدگی زیادی کسب کرده اند.

به گونه ای که برای دیدن تفاوت میان فرش دستباف و ماشینی، به یک چشم مسلح نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد روشهای انتخاب فرش های 700 شانه و راهکارهای تشخیص آن ها را آموزش دهیم. اگر مایل هستید، برای کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید ما را تا انتهای مقاله دنبال کنید.

به طور کلی تولید فرش 700 شانه در عرض های ثابت انجام می شود. با این حال مدل ها و طول های مختلف این نمونه را می‏توان به طور همزمان تولید کرد. با توجه به روش تولید فرش در عرضهای ثابت، ضایعات الیاف اولیه توسط دستگاه به حداقل می‏رسند.

رنگ های مورد استفاده برای فرش و قالی 700 شانه، حداکثر به 8 تا 10 نمونه محدود می‏شوند. برای به دست آوردن جلوه رنگی گسترده تر، این رنگ ها با یکدیگر ترکیب شده و در کنار هم قرار می‏گیرند. پس از تولید نهایی انواع فرش، آنها را بر اساس طرح و اندازه ثابت برش می دهند.

در نهایت نیز برای ابتدا و انتهای هر فرش، با استفاده از الیاف نخی حاشیه درست می کنند. حاشیه فرش موجب دوام بیش تر آن در برابر پوسیدگی میشود.

در ادامه این مقاله، شما را با نکات مهمی که هنگام خرید انواع فرش 1500 شانه، 700 شانه و ماشینی باید بدانید، آشنا میکنیم. همچنین نکاتی درباره بهترین مدل‏های فرش ماشینی به شما ارائه می دهیم.

 
 

خرید فرش ماشینی


هنگام خرید فرش ماشینی به چه نکاتی توجه کنیم؟

همه ما هنگام خرید فرش ماشینی، با سوالات بی شماری روبرو می شویم. سوالاتی از قبیل مناسب ترین ابعاد فرش شامل چه مواردی هستند؟ رنگ کدام فرش ها با اجزای دکوراسیون ایرانی مطابقت دارند؟

چه نمونه فرشی را برای خرید انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات، میبایست ادامه مقاله ما را مطالعه کنید. با توجه به این اطلاعات، به راحتی میتوانید محصولی را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.
 
  • ابعاد فرش: اولین نکته برای خرید فرش 700 شانه، توجه به ابعاد و اندازه این محصول است. شما ابتدا باید یک نیازسنجی کلی از محلی که فرش را برای آن میخرید، داشته باشید. به عنوان نمونه اگر فرش را برای اتاق نشیمن انتخاب میکنید، می بایست ابعاد 9 متری یا 6 متری را انتخاب کنید. خرید فرش برای اتاق پذیرایی، معمولا در ابعاد بزرگ( 12 متری) انجام می شود.
  • رنگ و طرح فرش: یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید فرش 1500 شانه باید به آن دقت کنید، رنگ و طرح این محصول است. به طور معمول رنگ فرش باید با توجه به دکوراسیون منزل شما تهیه شود. اگر رنگ دکوراسیون شما مات و خنثی است، می توانید فرشهای سفید، کرمی و خاکستری را انتخاب کنید. در مقابل برای دکوراسیون تیره و متمایل به رنگهای گرم، انتخاب فرش های کدر و تیره رنگ توصیه می شود.
  • سبک و مدل: نکته بعدی در خرید فرش ماشینی، توجه به سبک این محصولات است. به طور کلی دو سبک اصلی برای فرش های ماشینی وجود دارد: سبک کلاسیک( سنتی و روستیک) و سبک مدرن. برای خرید هر یک از این دو سبک نیز می بایست به محیط دکوراسیون خانه، رنگ و همچنین سلیقه شخصی خود توجه داشته باشید.


 

فرش 700 شانه


چگونه تابلو فرش ماشینی و دستی را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

مطمئنا تشخیص تفاوت فرش دستی و ماشینی، یکی از رایج ترین چالشهایی است که هنگام خرید فرش با آن رو به رو میشوید. با این وجود تنها دانستن چند نکته ساده، میتواند شما را در تشخیص این دو نمونه از یکدیگر، کمک کند.

دانستن تفاوت میان این دو نمونه، درک بصری شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. بنابراین اگر در این باره اطلاعات زیادی ندارید، توصیه میکنیم ادامه مقاله ما را مورد مطالعه قرار دهید. این بخش حاوی اطلاعات زیادی درباره الیاف، رنگبندی و نقوش چاپ شده بر روی هر یک از نمونههای دستی و ماشینی فرش است.

به طور کلی نقشهای موجود بر روی انواع فرش 700 شانه ماشینی، با نقوش فرش دستی تفاوتهای بسیاری دارند. مدلهای ماشینی معمولا دارای نقش های خلوت، باز و مدرن هستند. این در حالی است که نقش های ثبت شده بر روی فرش های دستی، سنتی، قدیمی و برگرفته از طرحهای باستانی هستند. البته در بسیاری از موارد تولیدکنندگان فرش ماشینی در جریان تولید فرش، نقشهای سنتی را جهت حفظ فرهنگ گذشته بازتولید می کنند.

شیب پرز، یکی از آسان ترین راه های تشخیص تفاوت تابلو فرش ماشینی و دستی است. در فرش دستی پرز فرش همیشه به یک طرف متمایل میشود. این در حالی است که شیب پرز فرش های ماشینی، در همه جهات آن دیده می شود.

یک جهته بودن شیب پرز اگرچه زیبایی خاصی به فرش میدهد، با این حال تمیز کردن آن را با مشکل رو به رو میکند. یکی دیگر از مهم ترین راه های تشخیص فرش ماشینی از دستی، توجه به جلوه های رنگی آن است. فرش های ماشینی همگی به وسیله الیاف رنگی مصنوعی تولید می شوند. این در حالی است که فرش های دستی همگی با الیاف طبیعی ساخته می شوند. 

 

تابلو فرش ماشینی


جمع بندی نهایی

در این مقاله همه چیز را درباره فرش 700 شانه، 1500 شانه و تابلو فرش به شما عزیزان ارائه کردیم. همچنین اطلاعات مهمی را درباره انواع فرش به شما ارائه کردیم تا در هنگام خرید، به آن ها توجه کنید. در انتها نیز روش های تشخیص فرش دستی و ماشینی از یکدیگر را به شما آموزش دادیم.

با توجه به این نکات و اطلاعات، شما می توانید محصول مورد نیاز خود را از میان هزاران نمونه موجود انتخاب و خریداری کنید. در نهایت نیز باید توجه داشته باشید انتخاب فرش و خرید آن باید بر طبق اصول و پارامترهای مهمی مانند علاقه شخصی، توجه به رنگبندی و ابعاد مناسب انجام شود.