گزیده آثار هنری ابوالفضل رنجبران
طراحی پوستر آیه 107 سوره انبیاء به خط ثلث
طراحی پوستر آیه 107 سوره انبیاء به خط ثلث / ابوالفضل رنجبران پژوهشگر تاریخ هنر، ابوالفضل رنجبران طراح و گرافیست،
موضوعات: طراحی پوستر آیه 107 سوره انبیاء به خط ثلث
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1399
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
پس زمینه اثر: زر ورق طلا با تزئین گل اسلیمی
نوع خط: ثلث، ام الخطوط اسلامی
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1399
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
پس زمینه اثر: زر ورق طلا با تزئین گل اسلیمی
نوع خط: ثلث، ام الخطوط اسلامی
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1399
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
پس زمینه اثر: زر ورق طلا با تزئین گل اسلیمی
نوع خط: ثلث
چرا رنگ طلایی؟
طلایی به دلیل نزدیک بودن به حالت نورانی، بیانگر انرژی های روحانیت و معنوی است.
رنگ طلایی رنگ ثروت، دانش، موفقیت، پیروزی، عقل و شعور، مهربانی، قدرت مردانه و سخاوت و رهبری است.
طلایی درخشانترین رنگ دنیا و یکی از طیفهای رنگ زرد است. طلایی از ترکیب دو رنگ زرد و کِرِم به دست میآید، نام خود را از عنصر طلا گرفته و جزء رنگهای گرم محسوب میشود.
طلایی رنگیست که زیباترین حالت را زمانی دارد که با رنگ های دیگر ترکیب شود. انتخاب ترکیب های رنگ طلایی بسیار وابسته به تن رنگ طلایی و رنگ های دیگر دارد.
فرقی نمی کند کدام طیف آبی یا سبز پر رنگ یا قرمز را انتخاب می کنید، ترکیب آبی و طلایی، سبز و طلایی، قرمزتیره و طلایی، جزو شگفت انگیز ترین ترکیب های رنگی است. این ترکیب حالت هنرمندانه و شیکی دارد.
وحدت و همبستگی:
طلایی همچنین نماد هماهنگی، وحدت و همبستگی است. پرچم اتحادیه اروپا دارای ۱۲ ستاره طلایی در زمینه آبی آن است که نماد وحدت و همبستگی میان ملل مختلف است.
ام الخطوط اسلامی:
یکی از مهمترین و زیباترین این خطوط، خط ثلث است که تلاش اساتید بزرگ و برجسته خوشنویسی اسلامی در تکامل این خط سهم بسزایی داشته است. اسلوب و قواعد حاکم بر این خط چنان دقیق پایه ریزی شده که به خوبی با اصول و مبانی هنر های تجسمی به خصوص در بخش گرافیک که توسط هنرمندان عصر حاضر از طریق مطالعات و پژوهش های زیاد بنا نهاده شده، برابری و مطابقت می کند به گونه ای که هنرمندان مسلمان به خوبی می توانند از ویژگیها و قابلیت های این خط در خلق آثار خود بهره جویند به ویژه در آثاری که از محتوای فرهنگی و مذهبی برخوردارند. اما مسئله این است که عدم پژوهش ها و بررسی های لازم در ارتباط با ساختار و اصول خط ثلث باعث شده امکانات غنی و قابلیت های گرافیکی این خط تا حدود زیادی ناشناخته باقی بماند. این مهم نه تنها در خط ثلث بلکه در خوشنویسی اسلامی و در کل هنر اسلامی صدق می کند.
ثلث ترکیبهایی زیبا و موقر:
خط ثلث با امکان ایجاد ترکیبهایی زیبا و موقر بیشتر در کتیبههای تزئینی کتابها و بناهای مختلف مذهبی و گاه غیر مذهبی بهکار رفته است.در گذشته برای نوشتن قطعات، پشت جلد، عناوین، سرلوحهها و تقسیمات کتابها، الواح سردر خانهها و مغازهها، کتابت قرآنهای جامع، حککی سنگها و مهرهای قیمتی و نشانها از خط ثلث استفاده میشد. اما عمدهترین و مهمترین کاربرد این خط کتیبهنویسی محرابها، قبهها و سر در ورودی مساجد، توأم با طرحهای اسلیمی و ختایی است که رواج آن، به سبب هماهنگی خط ثلث با طرحها و رنگها و کاشی کاری مساجد است. از این رو، همواره جمع کثیری از ثلثنویسان در زمرهء کتیبهنویسان نیز بودهاند. امروزه نیز در کنار کاربرد تزئینی مهمترین کاربرد خط ثلث در کتیبهنویسی است. خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی است از این رو در دورهء پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه بهکار رفته است. همچنین در عناوین برخی مجلهها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و مانند آنها نیز دیده میشود.
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}