امر به معروف
امر به معروف
امر به معروف
نويسنده:امیر شفیعی
منبع : سایت راسخون
منبع : سایت راسخون
یکی از موضوعاتی که ازاهميت خاصي برخوردار است واصل واساس دعوت انبیاء وهدف انبیاء الهی را تشکیل می دهد امر به معروف ونهی از منکر است که به طور قطع از را های فلاح ورستگاری انسان می باشد.
جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن :
1- امر به معروف و نهی از منکر نشانه بهترین امت است :
شما بهترین امتی هستید که به سود انسانها آفریده شده اید امر به معروف ونهی از منکر می کنید وایمان به خداوند دارید.
2- رستگاران :
3- صالحان :
بخدا و روز قیامت ایمان می آورند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و در خیرات پیشی می گیرند و آنها از صالحان هستند.
4- مومنان حقیقیی :
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در روایات ائمه معصومین علیهم صلوات الله:
امربه معروف و نهی از منکر نسبت به سایر واجبات و سایر اعمال :
قال امیر المومنین علیه الصلاه والسلام ومااعمال البر کلها و الجهاد في سبیل الله عند الامر بالمعروف والنهی عن المنکر الا کنفثه فی بحرلجی .
همه اعمال نیک وجهاد در راه خدا نزد امر به معروف ونهی از منکر مانند کفه آبی است درمقابل دریای عمیق وپهناور (نهج البلاغه حکمت 374)
قال الباقر (ع) ان الامر به معروف والنهی عن المنکر سبیل الانبیاء ومنهاج الصلحاء فریضه عظیمه بها تقام سایر الفرائض وتامن المذاهب وتحل المكاسب وتردالظالم وتعمر الا رض وینتصف من الا عداء ویستقیم الامر.(وسائل الشيعه مرحوم شيخ حرعاملي مكتبه الاسلاميه بطهران چاپ دوم سال1387 قمري جلد 6 صفحه 395كتاب الامر بالمعروف والنهي عن المنكرباب وجوبهماو ....حديث6)
امر به معروف ونهی از منکر راه پیامبران وشیوه صالحان است فریضه بزرگی است که به واسطه آن واجبات دیگر به پاداشته می شود وراهها ایمن می گرد د وکسبها حلال ومظالم رد می شود وزمین آباد ودشمنان منصف وامر دین ودنیا مستقیم وروبراه می شود .
وقال امیرالمومنین علیه السلام قوام الشریعه بالامر بالمعروف والنهی عن المنکر واقامه الحدود غرر الحکم ص 336
وقال علیه السلام الامر بالمعروف افضل اعمال الخلق وقال من نهی عن المنکر ارغم انوف المنافقین غررالحکم ص 336 یعنی باامر به معروف ونهی ازمنکر دین پابر جا وحدود اجراء می شود وبهترین اعمال خلق خدا است وکسی که امر به معروف ونهی از منکر کند بینی منافقین را به خاک مالیده است . این چند روایت به خوبی جایگاه امر به معروف ونهی از منکر را نشان می دهد یا حرکت امام حسین علیه السلام دربرابر دشمنان که می فرمایند ارید ان آمر بالمعروف وانهی عن المنکر واصلاح جامعه وعمل به سیره پیامبر صلی الله علیه وآله باین نتیجه می رسیم که سعادت انسانها درگرو امربه معروف ونهی از منکر می باشد وهمینطور هلاکت ونابودی وسقوط انها به خاطر ترک وعمل نکردن به این فریضه عظیم بوده است که در این جزوه به گوشه ای ازنابودی اقوام گذشته اشاره می نمائیم .
سرگذشت قوم شعیب
هلاکت اصحاب یوم السبت
محروميت از رزق و روزي
محروميت از نماز شب
غضب خدا
تسلط اشرار
محمد ابن عرفه مي گويد از امام هشتم شنيدم فرمود يا بايد امر به معروف ونهي از منكر كنيد يا اشرار وبدان بر شما مسلط مي شوند ودعاي خوبان هم مستجاب نمي شود يا جواب شما را نمي دهند .(بحار الانوار مرحوم مجلسي جلد 100انتشارات كتابچي چاپ چهارم سال 1383صفحه93 باب وجوب امر به معروف و..حديث 90)
دوري از رحمت
این اثرات دنیائی گناه نیز دو گونه است گاهی فردی است یعنی فقط دامنگیر خود فرد می شود وآن در زمانی است که گناه را پنهانی وبه دور از انظار مردم انجام دهد وگاهی اثر شوم گناه اجتماعی وفراگیر است که نکبت وبد بختی آن دامن همه افراد جامعه را خواهد گرفت وآن زمانی است که گناه علنی شود در این مورد به یک روایت اکتفا می کنیم :
قال الصادق علیه السلام ان المعصیه اذا عمل بها العبد سرا لم تضر الا عاملها واذاعمل بها علانیه ولم یغیر علیه اضرالعامه .(بحار الانوار مرحوم مجلسي جلد 100 انتشارات كتابچي چاپ چهارم سال 1383 صفحه 75 باب وجوب امر به معروف و..حديث 15) بنابراین با عمل به این فریضه الهی می توان از گناه جلوگیری کرد واثرات آن را ازبین برد که مبادا این میکروب گناه فراگیر شود وهمه را درکام مرگ ونابودی بکشاند .
شرائط امر به معروف و نهی از منکر
امام صادق علیه السلام می فرماید کسی که امربه معروف ونهی از منکر می کند باید این شرائط را داشته باشد: یحتاج ان یکون عالما بالحلال والحرام حلال وحرام رابشناسد گرفتار نفس خود نباشد (خودش مریض نباشد)ناصحا للخلق خیرخواه مردم باشد بامردم رفیق باشدوبالطافت ومهربانی مردم رادعوت کند بیان وگفتارش نیکوباشد خلق خوی هرکسی رابشناسد ازحیله های نفسانی آگاه باشد صابرباشد ومتعصب نباشد دراین روایت به بیش از ویژه گیهای آمرین به معروف اشاره می کند درروایت دیگری نیز حضرت به صراحت درجواب کسی که سوال می کند آیا امربه معروف برهمه لازم است می فرماید نه !
البته همه وظیفه دارند درمقابل گناه واکنش نشان دهند که به فرمایش امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام بعضی با قلب و زبان و عمل و بعضی با زبان و قلب و بعضی باقلب تنها واکنش نشان می دهند اما کسانی حتی انکار قلبی هم ندارند اینها مانند مردگان دربین اموات هستند : من ترك انكار المنكر بقلبه و يده و لسانه فهو ميت بين الاحياء (نهج البلاغه حكمت 374)
لذا یک عده مانند پلیس یک وظیفه خاصی دارند لکن دیگران هم در مقابل متخلفین وظیفه دارند و باید عدم رضایت خود را از گناه نشان دهند .
شیوه آئینه وار
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}