گزیده آثار هنری ابوالفضل رنجبران
طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه(عج)
طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه (عج)
طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه(عج)، تقدیم به پیشگاه امام حسن عسگری(علیه السلام) و مادر امام زمان نرگس خاتون، و دوستان همیشه همراه راسخون. ابوالفضل رنجبران پژوهشگر تاریخ هنر، ابوالفضل رنجبران طراح و گرافیست،
پوستر شماره: 1
موضوعات: طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه(عج)
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1387
شاخه هنری: تایپوگرافی
پوستر شماره: 2
موضوعات: طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه(عج)
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1387
شاخه هنری: تایپوگرافی
پوستر شماره: 3
موضوعات: طراحی پوستر تایپوگرافی بقیه اللّه(عج)
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1387
شاخه هنری: تایپوگرافی
بَقیّةُاللّه: از القاب امام مهدی(عج) آخرین امام معصومِ شیعیان امامیه است که در غیبت به سر میبرد. واژه «بقیةالله» در قرآن به کار رفته و در برخی روایات تفسیری به امامان شیعه تأویل شده و در برخی دیگر لقب حضرت مهدی(عج) دانسته شده است. کلمه بقیهاللّه در لغت و تفاسیر به معنای آنچه که خدا برای انسان نگه میدارد و نیز فضل و خیر معنا شده است. وجه تفسیر آن به امامان این است که آنان فضل و نعمت خداوند بر آدمیان هستند.
لقب حضرت مهدی
بر اساس برخی روایات منظور از بقیة اللّه، امام زمان(عج) است؛ از جمله از امام علی(ع) نقل شده که منظور از بقیة اللّه، امام مهدی است. همچنین بر پایه روایتی، امام صادق در پاسخ به این سؤال که مردم حضرت مهدی را امیرالمؤمنین خطاب میکنند، امیرالمؤمنین را لقب مخصوص علی بن ابیطالب دانسته و از مردم خواسته است که امام زمان را بقیةالله خطاب کنند.در دعای ندبه از امام مهدی با تعبیر بقیةاللّه یاد شده و در زیارت آلیاسین نیز به صورت «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِه» به او سلام داده شده است.
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ...
در روایات شیعی آمده است که حضرت مهدی به هنگام ظهور، آیه «بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ...» را خواهد خواند و خود را بقیةالله معرفی خواهد کرد و مسلمانان با عبارت «السلام عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللّهِ فی اَرْضِه» بر او سلام میدهند.همچنین روایت شده که حضرت مهدی خود را با عنوان «بَقیَّةُ اللّهِ فی اَرضِه» معرفی کرده است.
«بقیه» به معنای فضل و خیر
برخی از مفسران «بَقیّه» را به معنای فضل و خیر نیز تفسیر کردهاند؛ زَمَخشَری در ذیل آیه ۱۱۶ سوره هود که در آن «اُولُوا بقیةٍ» آمده، «بقیه» را به معنای فضل و خیر گرفته است. در دانشنامه جهان اسلام از رودی پارت، شرقشناس و مترجم قرآن به زبان آلمانی، درباره این معنا نقل شده که فضل در اصل به معنای «بقیه» و زیادت است و در تحول معنایی، مفهوم افزونی و خیر را به خود گرفته است. «بقیه» نیز به مفاهیم «خیر» و «فضل» و «برتری» و «برگزیده» تحول معنایی یافته است. کلمه بقیه، در آیه ۲۴۸ سوره بقره نیز به مفهوم فضل و خیر به کار رفته است. گفتهاند وجه تفسیر بقیةاللّه به امامان این است که امامان فضل و نعمت خداوند بر آدمیان هستند.(زریاب، «بقیة الله»، ص۶۴۳.)
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}