پوستر شهادت امام علی(ع) به خط کوفی بنایی و ثلث



پوستر شماره:
 1

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: ابوالیَتامی والمساکین، القاب امیرالمومنین(علیه السلام)

ترجمه فارسی: امیرالمومنین علی: پدر یتیمان و بینوایان

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث و کوفی بنایی دور‌چین شده، کوفی گردان، گردش چهار بار نام مبارک علی(علیه السلام)



پوستر شماره: 2

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: ابوالیَتامی والمساکین، القاب امیرالمومنین(علیه السلام)

ترجمه فارسی: امیرالمومنین علی: پدر یتیمان و بینوایان

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

توضیحات: خط ثلث و کوفی بنایی در گرافیک: یکی از مهمترین و زیباترین خطوط قابل استفاده در گرافیک، خط ثلث است که تلاش اساتید بزرگ و برجسته خوشنویسی اسلامی در تکامل این خط سهم بسزایی داشته است. اسلوب و قواعد حاکم بر این خط چنان دقیق پایه ریزی شده که به خوبی با اصول و مبانی هنر های تجسمی (به خصوص در بخش گرافیک) که توسط هنرمندان عصر حاضر از طریق مطالعات و پژوهش های زیاد بنا نهاده شده، برابری و مطابقت می کند به گونه ای که هنرمندان مسلمان به خوبی می توانند از ویژگی‌ها و قابلیت های این خط در خلق آثار خود بهره جویند به ویژه در آثاری که از محتوای فرهنگی و مذهبی برخوردارند. اما مسئله این است که عدم پژوهش ها و بررسی های لازم در ارتباط با ساختار و اصول خط ثلث باعث شده امکانات غنی و قابلیت های گرافیکی این خط تا حدود زیادی ناشناخته باقی بماند . این مهم نه تنها در خط ثلث بلکه در خوشنویسی اسلامی و در کل هنر اسلامی صدق می کند. خط به معنی نوشتن با قلم از مهمترین و بزرگترین اختراعات بشری است زیرا به‌واسطه آن میراث و آثار علمی پیشینیان حفظ می شده و در نهایت باعث تکامل تمدن بشری می گشت. در مشرق زمین به خصوص در میان ملل مسلمان به خط علاوه بر ویژگی ذکر شده، به این دلیل که حامل وحی (کلام خدا) در قرآن بوده، توجه خاصی می شده است و آنان را بر آن می داشت تا سعی در نوشتن خطی داشته باشند که شایسته نگارش کلام وحی باشد. این امر شروعی بود برای پرداختن به جنبه زیبایی شناسانه خط خوشنویسی که منجر به ابداع خطوط متنوع تحت عنوان خطوط اسلامی گشت.



پوستر شماره: 3

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: اسدالله الغالب الکرار، القاب امیرالمومنین(علیه السلام)

ترجمه فارسی: امیرالمومنین علی: شیر خدا؛ نماد و اشاره به شجاعت و دلاوری حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث و کوفی بنایی دور‌چین شده، کوفی گردان، گردش چهار بار نام مبارک علی(علیه السلام)



پوستر شماره: 4

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: اسدالله الغالب الکرار، القاب امیرالمومنین(علیه السلام)

ترجمه فارسی: امیرالمومنین علی: شیر خدا؛ نماد و اشاره به شجاعت و دلاوری حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث و کوفی بنایی دور‌چین شده، کوفی گردان، گردش چهار بار نام مبارک علی(علیه السلام)

توضیحات: خط ثلث و کوفی بنایی از زیباترین، معروف‌ترین خطوطی که در معماری ها و پوسترها و مراسمات مذهبی در کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد. خط ثلث از خطوط اصیل و قدیمی با حس و حال مذهبی قوی می‌باشد و به همین سبب آن را اُم الخطوط نامیده‌اند. امروزه نیز در کنار کاربرد تزئینی مهم‌ترین کاربرد خط ثلث در کتیبه‌نویسی است. خط ثلث دارای بار مذهبی نیرومندی است از این رو در دورهٔ پس از انقلاب اسلامی در آثار گرافیکی، از جمله پوسترها برای نوشتن آیات قرآن و ادعیه و اسماء متبرکه به‌کار رفته‌است. همچنین در عناوین برخی مجله‌ها پشت جلد کتاب و طرح تمبر و مانند آن‌ها نیز دیده می‌شود.
 

پوستر شماره: 5

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی

ترجمه فارسی: سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و علی مرتضی به شهادت رسید...

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث و کوفی بنایی دور‌چین شده، کوفی بنایی مفرد، نام مبارک علی(علیه السلام)
 

پوستر شماره: 6

موضوعات: پوستر شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) القاب مبارک مولای متقیان علی(علیه السلام)

مناسبت: ویژه شب‌های قدر، و ایام شهادت امیرالمومنین علی(علیه السلام)

عنوان پوستر: تهدمت و الله ارکانُ الهدی قتل علی المرتضی

ترجمه فارسی: سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و علی مرتضی به شهادت رسید...

طراح و صاحب اثر: ابوالفضل رنجبران

زمان خلق اثر: 1401

تکنیک‌ اجرا: دستی و دیجیتال

شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک

نوع خط: برگرفته شده از خط ثلث و کوفی بنایی دور‌چین شده، کوفی بنایی مفرد، نام مبارک علی(علیه السلام)

توضیحات: در هنگام ضربت زدن عبدالرحمن بن ملجم بر سر مطهر حضرت علی(علیه السلام)، زمین به لرزه در آمد و دریاها مواج و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد به هم خوردند و خروش از فرشتگان آسمان ها بلند شد و باد سیاهی وزید، به طوری که جهان را تیره و تاریک ساخت و جبرئیل امین در میان آسمان و زمین ندا داد و همگان ندایش را شنیدند. وی می گفت: تهدمت و الله ارکان الهدی، و انطمست أعلام التّقی، و انفصمت العروه الوثقی، قُتل ابن عمّ المصطفی، قُتل الوصیّ المجتبی، قُتل علیّ المرتضی، قَتَله أشقی الْأشقیاء؛
سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. زیرا پسر عموی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را سیاه بخت ترین اشقیاء، یعنی ابن ملجم مرادی به شهادت رسانید.

و در پایان ارائه هر اثر هنری، جای سپاس از تعالیم و همراهی، اساتید معظم و ارجمندم، باقی می‌ماند، که در کسوت شاگردی از زحمات ارزشمند استاد مسعود نجابتی، استاد عبدالرسول یاقوتی، استاد ناصر طاووسی، استاد ابوالفضل خزایی، تقدیر و تشکر نمایم. از خداوند متعال برای این اساتید عزیزم، سلامتی، موفقیت و همواره شاگرد پروری را مسئلت دارم.




شاگرد شما، ابوالفضل رنجبران
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.