معرفي كتاب «نورپردازي براي ويدئو»


 






 
اداره كل پژوهش و آموزش سيما در كنار انتشار مطالب پژوهشي و صرفاً نظري، انتشار مطالب پژوهشي و صرفاً نظري، انتشار آثاري با محتواي آموزشي را نيز در عرصه سيما بر عهده دارد. اين اداره طي سال هاي گذشته تلاش كرده آثاري را منتشر كند كه مطالعه آن براي دست اندركاران مشاغل مختلف سيما با توجه به مشغله و گرفتاري احتمالي آن ها، ساده و در عين حال كاربردي و مفيد باشد. واحد انتشارات اداره كل اخيراً كتابي با عنوان «نورپردازي براي ويدئو»، نوشته جرالد ميلرسون را به فارسي ترجمه كرده كه برگرداني از اثري به نام «Lighting for video» است. اين كتاب را حميد احمدي لاري، يكي از نورپردازان برجسته و پيش كسوت صدا و سيما، به فارسي ترجمه كرده است.
جرالد ميلرسون، نويسنده كتاب در مقدمه اين اثر اشاره كرده كه حدود يك دهه قبل، انتشار كتاب «متدهاي نورپردازي در تلويزيون» از سوي وي سبب شد تا اين كتاب به سرعت جزو متون درسي رشته هاي مربوط به تلويزيون شود. وي يك دهه پس از آن، اثر جديدي بر پايه بازنويسي كتاب قبلي خلق كرده و برخي عناوين جديد به آن افزوده است.
كتاب «نورپردازي براي ويدئو» بر اساس پيش بيني مشكلات احتمالي نوشته شده و نويسنده در آن تلاش كرده با رويكردي آموزشي، روش هاي كاربردي و اجرايي مناسبي را به مخاطب خود ارائه كند كه قابل استفاده در هر نوع كاري، از فيلم هاي خانوادگي و غير حرفه اي گرفته تا برنامه هاي ساده تلويزيوني و آثار عظيم و بزرگ تلويزيوني و ويدئويي و نيز برنامه هاي استوديويي باشد. كتاب حجم اندكي دارد و مفاهيم مورد نظر خود را در يك مقدمه و نيز 67 عنوان مطرح مي كند. دراين اثر در مقابل هريك صفحه متن، صفحه اي نيز به تصوير اختصاص يافته و مباحث مطرح شده با استفاده از عكس، طرح، جدول، نمودار و... به دقت تشريح شده است. مجموع اين ويژگي ها اثر ياد شده را به متني كاربردي تبديل مي كند كه مي تواند هميشه و در همه حال در كنار نورپردازان و تصويربرداران باشد و در مواقع لزوم مورد رجوع آن ها، مانند يك دستيار مورد استفاده اين دسته از هنرمندان واقع شود.
تعريف نورپردازي، اهداف نورپردازي، ماهيت نور، كيفيت رنگ نور، انواع لامپ هاي متداول، تجهيزات استوديويي، معرفي روش هاي مؤثر براي حل مشكلات يك پروژه خاص، ارتباط نورپردازي از تك نفره تا دونفره و گروهي، موارد مشكل ساز در كار نورپردازي، پيش بيني اشكالات، نورپردازي ناكارآمد، شيوه هاي خاص مانند: نورپردازي با هدف شفافيت و وضوح، نورپردازي به قصد خلق جلوه هاي بصري در تصوير، نورپردازي بدون سايه، نورپردازي دكور، خطاهاي نورپردازي، نورپردازي در فضاهاي محدود، «نورپردازي در دكور چند طبقه و ... برخي از مباحثي است كه كتاب به بيان آن ها مي پردازد. ضمن آنكه در پايان كتاب نكاتي در زمينه رعايت موارد ايمني به تفصيل توضيح داده شده است. در بخش انتهايي اثر نيز مترجم نكاتي را متناسب با وضعيت داخلي كشورمان توضيح داده است.
منبع:نشريه سروش شماره1406