تناسب پوست و آرايش


 





 
براي اين که از فرآورده‌هاي آرايشي- پوستي مناسب استفاده کنيد، بايد تناسب آن مواد آرايشي را با نوع پوست‌تان در نظر بگيريد. حتما تا به حال به نوشته‌هاي روي اين محصولات توجه کرده‌ايد که روي آن ذکر شده براي پوست چرب يا معمولي.
شناخت تفاوت‌هاي کرم‌هاي آرايشي بهداشتي و مواد موثره به کار رفته در آنها، به دانش علمي نياز دارد.اين مواد از نظر نوع اثر دو دسته هستند. کاربرد دسته اول به منظور اثر فوري آنهاست. مانند احساس خشکي يا چربي پوست که به وسيله اين مواد اصلاح مي‌شوند و يا نوع رنگي که روي پوست در اثر آنها به جاي مي‌ماند. دسته دوم به منظور اثر ديررس آنها به کار برده مي‌شوند. مانند کرم‌هاي ضدچروک، ضد آفتاب‌ها و غيره که بلافاصله تاثيري ندارند ولي در مصرف مداوم و طولاني مدت از پيري زودرس پوست و عوارض ناخواسته آفتاب (مانند سرطان‌هاي پوستي) جلوگيري مي‌کند.

هر چند بسته به سن، جنس، آب و هواي محل زندگي، نوع شغل، استرس‌هاي عصبي، بيماري‌هاي ارثي و خانوادگي، بيماري‌هاي اکتسابي قبلي و زمينه‌اي (مانند ديابت و کم‌‌خوني) نوع کرم‌هاي ضد چروک مناسب براي هر فرد متفاوت است. گاهي لازم است نوع ماده بعد از مدتي عوض شود. اين جايگزيني به طور قطع نيازمند دانش و علم دانشگاهي درماتولوژي است و از نظر مردم عادي همه کرم‌ها مانند هم‌اند و عوارض احتمالي ديررس يا اثر مفيد آنها را نمي‌شناسند. از طرفي گاهي اثرهاي يکساني را از دو کرم متفاوت که به طور دقيق داراي يک فرمول هستند اما به وسيله دو کارخانه توليد شده‌اند، مشاهده نمي‌کنيم. چون علاوه بر فرمول (کميت) نوع و کيفيت ساخت کرم‌‌ها نيز مهم هستند.
کارخانه‌هاموقع گرفتن پروانه توليد يا واردات يک کرم با کيفيت مدارکي را به مسوولان وزارت بهداشت تحويل مي‌دهند و برحسب آن پروانه مي‌گيرند. بنابراين مي‌توان به محصول آنها اعتماد کرد، به شرط آنکه کيفيت و يا مقادير تاييد شده را در عمل تغيير ندهند.
منبع:http://www.salamat.com