مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان شمیرانات
بخش رودبار قصران
دهستان رودبار قصران
روستا ایگل
جمعیت  ۲۴۵ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان تاتی
ارتفاع از سطح دریا 2000 متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و ییلاقی
پیش شماره تلفن 021
ره آورد آلو، آلبالو و گیلاس، گردو و بادام و فطیر

ایگل از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال 1395 حدود ۲۴۵ نفر بوده است. مردم این روستا به زبان تاتی سخن می گویند. این روستا، از توابع دهستان رودبار قصران واقع در شهرستان شمیرانات از استان تهران است و در دامنه‌های سرسبز و خنک شمال شرقی توچال و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریا قرار دارد. همچنین از سمت دامنه شمال توچال و گردنه لوپهنه دارآباد بسیار دیدنی و تماشایی است. فاصله روستای ایگل از بخش شمالی شهر تهران ۲۵ کیلومتر است و به‌دلیل این مسافت کوتاه، یکی از مناطق پرطرفدار برای گشت‌و‌گذار تبدیل شده است. روستای ایگل از آبادی‌های دهستان رودبار قصران است. همچنین در فاصلۀ ۵/۴ کیلومتری از غرب اوشان و در سمت جنوب جادۀ ارتباطی اوشان به آهار و رودخانۀ آهار و در دو سوی دره‌ای به نام تنگه‌پارو جای گرفته است. این دره از میانه‌های سینه‌کش شمالی قلۀ توچال آغاز می‎شود و به سمت شمال‎ شرقی امتداد یافته و به رودخانۀ آهار متصل می‎شود. بنابراین روستای ایگل اوشان از سمت شمال به ارتفاعات البرز و از سمت جنوب به شهر لواسان و از سمت شرق به روستای آهار می‌رسد. شهرهای اطراف آن شامل لواسان، شمشانی، فشم و اوشان است. همچنین روستای ایگل اوشان به دو بخش بالاده و پایین‌ده تقسیم شده است. روستای ایگل رودبار قصران به واسطه طبیعت بکر و مناظر چشم‌نوازش، جاذبه‌های زیادی برای تماشا و ماجراجویی دارد. جاده اصلی که به روستای ایگل ختم می‌شود، آسفالت شده است و وضعیت مطلوبی برای رانندگی با ماشین سواری معمولی دارد، اما در فصل‌های سرد سال و به خصوص در زمان بارش برف، عبور و مرور در جاده با ماشین سواری معمولی دشوار است، بنابراین در این شرایط، استفاده از ماشین آفرودی یا زنجیر چرخ توصیه می‌شود. در بهار و اوایل تابستان آب و هوای ایگل خنک، دلپذیر و طبیعت سرسبز و شاداب است. در پاییز، برگ درختان رنگ‌های زیبایی به خود می‌گیرند و منظره‌ای چشم‌نواز ایجاد می‌کنند، اما باید با لباس مناسب به آن سفر کنید. در زمستان، روستای ایگل پوشیده از برف شده و فضایی برفی و زمستانی را ایجاد می‌کند. معمولا میزان سفر به این روستا در این زمان بسیار کم می‌شود و اگر قصد دیدن مناظر برفی و حتی برف بازی دارید، توصیه می‌کنیم با لباس و لوازم مناسب به آن سفر کنید. روستای ایگل دارای قدمت و پیشینه تاریخی بسیار زیادی است. در واقع این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه لواسان است. در گذشته نام اصلی این روستا اوگل بوده است.  اوگل به معنای ترکیبی از آب و گل است. آب و هوای کوهستانی و ییلاقی این منطقه در گذشته مورد توجه پادشاهان مختلف از جمله شاهان قاجاری بود. به طوری که یکی از اماکن گردشگری مورد علاقه ناصرالدین شاه و دیگر شاهان پس از او همین روستای زیبا بود. به دلیل اصالت مردم روستای ایگل بافت تاریخی آن همچنان دست نخورده باقی مانده است. به طور که هنگام گردش و قدم زدن در آن علاوه بر دیدن مناظر طبیعی از بافت و ساخت قدیمی خانه‌های اهالی روستا نیز لذت می‌برید
 

جای‌ های دیدنی روستای ایگل

 
کوچه باغ‌ های ایگل
قدم زدن در کوچه باغ‌های روستای ایگل یکی از اصلی‌ترین تفریحات گردشگران در این منطقه است. این کوچه باغ‌ها در تمام فصول سال دارای زیبایی‌های مخصوص به خود هستند. در فصل زمستان این کوچه‌ها با برفی سنگین پوشیده می‌شوند.  فصل بهار در این روستا می‌توانید در کوچه‌های سرسبز آن پیاده‌روی کنید و از دیدن شکوفه‌های تازه متولد شده لذت ببرید. فصل پاییز نیز در روستای ایگل جلوه‌ای خاص دارد. تمام کوچه‌های این منطقه از برگ‌های رنگارنگ پاییزی پر می‌شود و منظره‌ای زیبا را برای عکاسی خلق می‌کنند. فصل تابستان در این روستا احساس گرما نمی‌کنید . شما با قدم زن در کوچه پس کوچه‌های آن نسیم خنکی را بر روی صورت خود احساس می‌کنید و از تازگی و طراوت هوا سرمست می‌شوید.
 
باغات میوه
یکی از روستاهای اطراف تهران که در آن می‌توان انواعی از باغات میوه را از نزدیک مشاهده کرد، روستای ایگل است. باغ‌های آلو، آلبالو، گردو و بادام از جمله باغ‌های موجود در این روستا هستند. پس از گردش و تفریح در روستا می‌توانید از این میوه‌های خوشمزه نیز برای خود یا دیگر عزیزانتان خریداری کنید.
 
آبشار ایگل
آبشار ایگل در منطقه‌ای زیبا و بکر در روستای کوهستانی ایگل واقع شده است. این آبشار با آب فراوان و سرد خود برای بازدید کنندگان جاذبه‌ای شگفت ‌انگیز را ایجاد کرده است. هزاران گردشگر و علاقه‌مند به طبیعت به این منطقه زیبا سفر می‌کنند تا از صحنه‌ای شگفت‌انگیز در میان طبیعت کوهستانی بهره ببرند. با وجود مسافت دور و مسیر دشوار، بسیاری برای تماشای این آبشار زیبا تلاش می‌کنند. مسیر دسترسی به آبشار از میان‌کوه‌های بلند و دره‌های صعب‌العبور گذر می‌کند و پیاده‌ روی در این مسیر حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما زمانی که بازدید کنندگان به پایین دامنه کوه می‌رسند و منظرهٔ آبشار زیبا را می‌بینند، همه تلاش و زحمات فراموش خواهد شد. آب سرد آبشار که از ارتفاع به پایین می‌ریزد باعث آرامش شگفت‌انگیزی می‌شود. این مکان جاذبه‌ای طبیعی برای تماشا و استراحت در بین طبیعت زیبای کوهستانی است.
 
قلعه کیقباد
در روستای ایگل تهران، قلعه‌ای تاریخی وجود دارد به نام قلعه کیقباد که یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی این روستا محسوب می‌شود. قلعه کیقباد ساختاری باستانی دارد و قدمت آن به قبل از اسلام برمی‌گردد. این قلعه دارای ارزش تاریخی بالایی است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. برای بازدید از این قلعه تاریخی، باید از جنوب غربی روستا عبور کرد و سپس به سمت شرق ارتفاعات منتهی به توچال حرکت کرد. مسیر دسترسی به قلعه بسیار سخت و طولانی است و حدود چند ساعت پیاده‌روی در مسیر طبیعی و کوهستانی لازم است؛ بنابراین بازدید از این مکان برای افراد مسن یا کسانی که مشکلات جسمانی دارند، مناسب نخواهد بود. البته وجود طبیعت بکر و زیبا، امکان تماشای مناظر دل‌انگیز را فراهم می‌سازد.
 
امامزاده ایگل
در شرق محله حسینیه آباد و در انتهای کوچه‌های تنگ و ساده این محله، ساختمانی قرار دارد که به امامزاده علی‌اکبر معروف است. مردم محل، این امامزاده را از نسل امام سجاد می‌دانند. آنان بر این باورند که این فرد مقدس، از خاندان اهل‌بیت بوده است. به همین دلیل، مردم محل بسیار به این امامزاده احترام می‌گذارند. در ماه محرم و به‌خصوص روزهای عاشورا و تاسوعا، افراد زیادی از محل و مناطق اطراف به امامزاده می‌آیند، دعا می‌خوانند و نذرونیاز می‌کنند. به‌این‌ترتیب، طی این ایام، امامزاده بسیار شلوغ می‌شود