مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان سوادکوه
بخش زیراب
دهستان سرخ‌کلا
روستا جوارم
جمعیت  ۱۱۹ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان طبری
ارتفاع از سطح دریا ۹۴۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی
ره آورد برنج و انواع مرکبات، لبنیات های محلی مانند کره، دوغ و انواع پنیر

جوارم، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران. جوارم در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهر زیراب و در ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه قرار دارد. پارک جنگلی جوارم در این روستا قرار دارد و آنرا تبدیل به یک منطقه گردشگری مهم در سطح استان کرده‌است. فاصله تهران تا جنگل جوارم حدود ۲۰۰ کیلومتر است که تقریبا با ۳ ساعت رانندگی می‌توان به جوارم رسید. از تهران با گذر از جاده ۷۹ که جاده فیروزکوه نامیده می‌شود، پل سفید (سوادکوه جنوبی) را رد کنید تا به زیر آب برسید. حدود ۱ کیلومتر بعد از سد لفور (سد البرز)، در سمت راست جاده پارک جنگلی لفور قرار دارد. اگر از سمت ساری یا قائمشهر راهی جوارم هستید، تقریبا ۱۰ کیلومتر بعد از شیرگاه به سمت جنوب در سمت چپ جاده به روستای  جوارم می‌رسید. این روستا در منطقه ای کاملا کوهستانی قراردارد. بنابراین دارای آب هوایی خنک و نسبتا معتدل خزری می باشد. این روستا در فصول پاییز و زمستان بیشترین بارش را تجربه می کند. گاهی برف و کولاک دراین منطقه در فصل زمستان برای تردد و رفت وآمد اهالی مشکل ساز می شود. در فصول بهار و تابستان آب و هوای منطقه بسیار معتدل و خنک می شود. بهترین زمان سفر به این روستا در فصول بهار و درماه های فروردین و اردیبهشت می باشد. شغل اغلب مردم این روستا کشاورزی، دامداری و باغداری می باشد. کشاورزی بخش عمده ی مشاغل روستا را شکل می دهد. اهالی روستا علی رغم کشاورزی، باغداری را مقرون به صرفه تر می دانند. از عمده ی محصولات کشاورزی این منطقه میتوان برنج و انواع مرکبات مرغوب را نام برد. زمین های وسیع دراین منطقه در دامداری اهالی و نگهداری دام های اهلی نقش متاثری دارد. لبنیات های محلی مانند کره، دوغ و انواع پنیر از محصولات لبنی این منطقه می باشد.
 

جای‌ های دیدنی روستای جوارم

 
پارک جنگلی جوارم
این پارک جنگلی در نزدیکی روستای جوارم قرارگرفته است. روستای جوارم نیز در بخش زیراب سوادکوه می باشد. پارک جنگلی جوارم از زیباترین و معروف ترین جنگل های سوادکوه می باشد که هرساله گردشگران زیادی را به ویژه از تهران جذب می کند. بهترین زمان سفر به این جنگل در فصول بهار و تابستان می باشد. این پارک بین بخش زیراب و شیرگاه قرارگرفته است. این پارک دارای امکانات رفاهی فراوانی می باشد و به همین دلیل بسیار معروف و پرطرفدار می باشد. کلبه های جنگلی جوارم که به صورت چوبی هستند نمونه ای از زیبایی های آن می باشد. می‌توانید به راحتی دراین کلبه ها اقامت داشته باشید زیرا اطراف این کلبه‌ها سوپرمارکت، رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی وجود دارد.
 
آبشار گزو
این آبشار یکی از جاهای دیدنی سوادکوه است که در دل جنگل سرسبز و هیرکانی لفور استان مازندران جای گرفته است. این آبشار در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب و در منطقه‌ای بکر با آب‌وهوای کوهستانی قرار دارد.آبشار زیبا و مرتفع گزو از دو آبشار تشکیل شده است. آبشار اول پنج متر ارتفاع و آبشار دوم حدود ۴۳ متر و درمجموع ۴۸ متر ارتفاع دارد.