مشخصات

کشور ایران
استان کرمانشاه
شهرستان پاوه
بخش مرکزی
دهستان هولی
روستا داریان
جمعیت  ۵۴۱ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان هورامی
ارتفاع از سطح دریا ۱۵۵ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و معتدل
پیش شماره تلفن 083
ره آورد انجیر، گردو، انار، توت، رب انار، شیر تازه، عسل کوهستانی و ...

داریان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه ایران است. این روستا در دهستان هولی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 ، جمعیت آن ۵۴۱ نفر نفر بوده‌است. این روستا محل پرورش ماهی سردابی قزل آلا نیز می باشد. این روستا در دامنه کوه شاهو از رشته کوه زاگرس قرار دارد و به واسطه چشمه سارهای فراوانی که دارد، جزو پرآب ترین روستاهای منطقه می باشد. شغل غالب مردم روستا دامداری، پرورش آبزیان و باغداری است. انار روستای داریان جزء بهترین و با کیفیت ترین انارهای ایران است. خانه های این روستا بصورت سنگی ساخته شده است و در کوچه های آن آب رودخانه در جریان است.  نام دیگر روستای جنگلی داریان، هورامی می باشد به معنای لبریز شده از آب. علت این نام گذاری، وجود چشمه ها و جویبارهای بسیار در منطقه داریان است. روستای جنگلی و توریستی داریان دارای آب و هوای خنک و معتدل است و حتی سفر در تابستان را برایتان دلچسب می کند، بنابراین پیشنهاد ما به شما اوایل خرداد تا اوایل شهریور ماه است.
 

جای‌ های دیدنی روستای داریان

 
قله نور
از جاذبه های منطقه گردشگری و زیبای داریان، می توان به قله نور اشاره کرد که بلندترین قله منطقه و کوهستان شاهو است. ارتفاع این قله به 3100 متر میرسد و سالانه کوهنوردان و گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. اگر قصد سفر به این روستاو باردید از این قله را دارید حتما موارد ایمنی را رعایت کنید تا بتوانید از طبیعت بکر این قله لذت ببرید.
 
چشمه مارو
از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا میتوان به چشمه مارو اشاره کرد. این چشمه آب شیرین روستا را تامین می کند. اگر شما هم از دوست داران طبیعت و صدای باد و آب هستید بازدید از این روستا و چشمه برای شما خالی از لطف نیست. با رفتن به این روستا و چشمه حتما یک خاطره شیرین را برای خود به ثبت میرسانید.
 
سد داریان
این سد بزرگ در استان کرمانشاه، جاده نودشه، جاده هجیج و روی رودخانه سیروان، قرار گرفته است. بخشی از این سد در استان کرمانشاه و بخش دیگر آن در استان کردستان قرار دارد. به صورت دقیق‌تر این سد خاکی در نزدیکی شهر نودشه و در مجاور روستای داریان است. این سد در ۲۵ کیلومتری شمال غربی پاوه قرار دارد و فاصله کرمانشاه تا سد داریان هم ۱۵۰ کیلومتر است. اگر میخواهید از این سد بازدید کتید باید بعد از رسیدن به پاوه به سمت شمال غرب این شهرستان حرکت کنید و با دنبال کردن تابلوهای راهنما به سمت جاده نودشه بروید؛ سپس از آن جا وارد جاده روستای هجیج شده و خود را به سد و دریاچه باشکوه آن برسانید.