ارزش غذایی انجیر خشک در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 249 کیلوکالری
کربوهیدرات 63.87 گرم
پروتئین 3.30 گرم
چربی 0.93 گرم
آب 30.05 گرم
فیبر 9.80 گرم
قند 47.92 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در انجیر خشک در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 0.00 میلی گرم
ویتامین D 0.00 میلی گرم
ویتامین E 0.35 میلی گرم
ویتامین K 15.60 میکروگرم
ویتامین C 1.20 میلی گرم
تیامین (B1) 0.09 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.08 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.62 میلی گرم
کولین (B4) 15.80میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.43 میلی گرم
ویتامین B6 0.11 میلی گرم
فولات (B9) 9.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در انجیر خشک در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 162.00 میلی گرم
آهن 2.03 میلی گرم
منیزیم 68.00 میلی گرم
فسفر 67.00 میلی گرم
پتاسیم 680.00 میلی گرم
سدیم 10.00 میلی گرم
روی 0.55 میلی گرم
مس 0.29 میلی گرم
منگنز 0.51 میلی گرم
سلنیم 0.60 میکروگرم
 

انجیر خشک برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید برای زنان
یکی از مواد غذایی که به عنوان یک منبع عالی برای تامین فیبر می باشد انجیر خشک است. این ماده غذایی از این جهت برای زنان مفید است که نقش موثری در پیشگیری از سرطان سینه در زنان دارد. اگر در طول روز از انجیر خشک به عنوان یک میان وعده استفاده کنید میتوانید 5 گرم از 25 گرم فیبر مورد احتیاج روزانه بدنتان را تامین کنید. هم چنین ایم ماده غذایی در رفع دردهای سندرم پیش از قاعدگی بسیار موثر است. اگر شما هم از این درد رنج میبرید بهتر است مصرف انجیر خشک را از یاد نبرید.
 
مفید برای سلامتی کودکان
یکی دیگر از فواید بسیار مهم انجیر خشک مربوط به حفظ سلامتی کودکان میشود. این منبع غدایی غنی از مواد مغذی ضروری مثل کلسیم، پتاسیم و آهن می باشد و دارای فیبر غذایی بسیار است به همین دلیل موجب هضم راحت غذا میگردد و از یبوست کودکان پیشگیری می‌ کند. هم چنین انجیر خشک میتواند یک جایگزین بسیار عالی برای خوراکی های شیرین مصنوعی شود به خاطر طعم شیرین و خوشمزه ای که دارد.
 
مفید برای درمان دیابت
اگر بخواهیم به یکی از فواید موثر انجیرخشک اشاره کنیم میتوانیم به سراغ اثر مفید آن در درمان دیابت برویم. این ماده غذایی به خاطر داشتن فیبر و ویتامین E بسیار زیاد میتواند سطح انسولین خون در افراد مبتلا به دیابت را کنترل کند. اما مصرف انجیر خشک برای بیماران دیابتی باید به اندازه باشد. این انجیر به دلیل از دست دادن آب، غنی از فیبر و قند بسیار است و نباید بیشتر از 2 تا 3 عدد روزانه مصرف شود. اگر قصد مصرف انجیر خشک را دارید بهتر است زیر نظر پزشک باشد و هم بهتر است به صورت خیسانده‌ شده در آب یا گلاب مصرف گردد.
 
مفید برای چاقی
اگر از وزن پایین خود شاکی اید و به دنبال راهی برای رفع آن هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از انجیر خشک است، ولی این ماده غذایی به تنهایی سبب چاقی و افزایش وزن نمیگردد بلکه باید همراه با عسل مصرف گردد. به یاد داشته باشید زمان مصرف انجیر خشک باید صبح زود و به صورت ناشتا باشد تا اثرگذاری بهتری داشته باشد و زودتر به نتیجه دلخواه برسید.
 
مفید برای لاغری
بله درست متوجه شدید این میوه خشک هم در لاغری و هم در چاقی موثر است. انجیرخشک به خاطر داشتن فیبر بسیار زیاد سبب کاهش اشتها میگردد و مدت غذا خوردن شما را کاهش میدهد. همانطور که میدانید یکی از دلایل افزایش وزن، هوس غذا خوردن می باشد. با مصرف انجیر خشک می‌ توانید به راحتی این هوس را مهار کنید و از خوردن بیش از اندازه پرهیز کنید.
 
مفید برای افراد مسن
انجیرخشک دارای مواد معدنی بسیار زیادی است و به همین خاطر میتوانید از این میوه برای استحکام استخوان ها بهره ببرید. با بالا رفتن سن و سال، بدن به خودی خود مواد معدنی را از استخوان‌ ها دور می‌ کند و سبب تضعیف مفاصل میگردد و خطر پوکی استخوان را  بالا میبرد. با مصرف انجیرخشک میتوانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.
 
مفید در بارداری
یکی از فواید بسیار عالی انجیرخشک تاثیر آن در دوران بارداری است. این میوه خشک می تواند یک مکمل سالم در رژیم غذایی زنان باردار باشد، چرا که غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی بسیار زیاد است.  این میوه دارای کلسیم، پتاسیم، آهن و فولات است که همگی جزو مواد مغذی بسیار اساسی و مهم در دوران بارداری به حساب می آیند. در زمان مصرف انجیر خشک در بارداری باید به میزان مصرف آن توجه کنید چرا دارای قندهای طبیعی و کالری بسیار زیادی می باشد و همین نکته موجب به خطر افتادن جنین و مادر در دوره بارداری میگردد.
 
مفید برای جنین
انجیر خشک غنی از مواد مغذی بسیار مهمی مثل اسید فولیک، آهن و کلسیم می باشد که همه اینها در زمان رشد جنین بسیار ضروری هستند.  اسید فولیک سبب پیشگیری از نقایص مادرزادی میگردد.‌ هم چنین آهن موجب تولید گلبول‌ های قرمز خون میشود و به رشد جنین کمک شایانی میکند. به علاوه کلسیم در رشد و نمو استخوان‌ ها و دندان‌ها بسیار موثر است و نقش حیاتی دارد. با خوردن انجیر خشک در دوره بارداری می‌ توانید این مواد مغذی بسیار مهم را برای جنین خود فراهم کنید و موجب رشد صحیح و سالم وی گردید.


منبع: راسخون