علت لکه های روی شکم

شما در سراسر بدن از جمله شکمتان غدد چربی دارید. این غدد بزرگ‌ترین و متمرکزترین غدد روی پوست شما و منشاء آکنه هستند. علل اصلی لکه های روی شکم که ممکن است شبیه آکنه باشند عبارتند از: فولیکولیت، موهای زیرپوستی، بثورات التهابی و درماتیت تماسی. علل مختلف جوش نیاز به درمان‌ های متفاوتی دارند. بنابراین بسیار مهم است که عامل پشت لکه های قرمز شکم خود را شناسایی کنید، تا از بین برود. به این ترتیب عوامل ایجاد لکه روی شکم عبارتند از:
 
فولیکولیت
اگر آکنه ناگهانی و خارش‌ آور روی شکمتان ایجاد شد و متوجه شدید که لکه‌ ها یا حلقه‌ای قرمز در اطراف خود دارند، ممکن است فولیکولیت داشته باشید. فولیکولیت یک بیماری پوستی شایع است که زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌ های موی شما عفونی و ملتهب می‌شوند. فولیکولیت می‌تواند توسط باکتری‌ ها، قارچ‌ها یا ویروس‌ ها ایجاد شود و هر بخشی از بدن شما را که فولیکول‌ های مو دارد، تحت‌ تاثیر قرار دهد. فولیکولیت خطرناک نیست، اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، ممکن است منجر به عوارض جدی‌تری شود.
 
موی زیرپوستی
موی زیرپوستی به مویی گفته می‌ شود که به جای بلند شدن از روی پوست، فر خورده و دوباره به داخل پوست رشد کرده‌اند. این موها می‌توانند به صورت برجستگی‌ های کوچک، قرمز و دردناک روی سطح پوست شما ظاهر شده و در بعضی موارد عفونی شوند. یکی از شایع‌ ترین دلایل رشد موهای زائد و موی زیرپوستی روی شکم استفاده از روش‌های اصلاح با تیغ، اپیلاسیون یا کندن مو با وکس است، که می‌تواند باعث شکستن مو و رشد نامناسب آن شود.
 
عرق جوش
عرق جوش، یکی دیگر از بیماری‌های پوستی رایج است، که می‌تواند منجر به ایجاد جوش‌هایی روی شکم و دور ناف شما شود. این نوع بثورات پوستی زمانی ایجاد می‌شود که مجاری عرق شما مسدود شده و عرق زیر پوستتان گیر کند، که منجر به التهاب می‌شود. در این شرایط، راش و جوش‌های درشت و ریز که شبیه آکنه است روی پوست ایجاد می‌شود. با این‌حال، عرق‌جوش می‌تواند به سختی از دیگر بثورات متمایز شود.
 
درماتیت تماسی
درماتیت تماسی یکی دیگر از علل بالقوه تحریک پوست شکم است که می‌تواند شبیه آکنه و جوش باشد. التهاب و قرمزی این عارضه زمانی رخ می‌دهد که پوست شما با ماده‌ای تحریک‌ کننده تماس پیدا کرده و باعث می‌شود سیستم ایمنی شما واکنش نشان دهد. محرک‌ های رایج درماتیت تماسی شامل صابون‌های شیمیایی، شوینده‌ های قوی لباس، پارچه‌های تحریک‌کننده و بعضی از غذاها و داروها است.
 

راه‌ های درمان لکه های روی شکم

 
درمان فولیکولیت
اگر سیستم ایمنی‌تان ضعیف نیست و فعالیتی که باعث فولیکولیت شده است مانند اصلاح مو یا پوشیدن لباس‌های تنگ را متوقف کنید، این جوش‌ های آکنه مانند روی شکم ممکن است خود‌به‌خود برطرف شوند. با این حال، می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب‌ دیده، روند بهبودی این عارضه را تسریع و تسکین پیدا کنید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که کمپرس گرم را سه تا چهار بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه آسیب‌ دیده اعمال کنید. اگر این کار به کاهش ناراحتی شما کمک می‌کند، می‌توانید کمپرس را به دفعات بیشتری اعمال کنید. به علاوه، اگر تراشیدن، کندن یا اپیلاسیون علت عفونت بوده است، توصیه می‌شود به مدت یک ماه از انجام این فعالیت‌ها خودداری کنید. اگر متوجه بهبودی جوش دور ناف خود نشدید یا شاهد وخیم‌تر شدن آن شدید، با مشاور پوست و مو یا متخصص پوست مشورت کنید.
 
درمان موهای زیر پوستی
شما می‌توانید با اصلاح موها به روش مناسب، از رشد موهای زائد زیرپوستی جلوگیری کنید. هنگام اصلاح، پوست خود را با روغن طبیعی و آب گرم مرطوب کرده و در جهتی که موها رشد می‌کنند، اصلاح کنید. در ضمن تیغ خود را بعد از هر بار استفاده تعویض کنید و پس از اصلاح، یک پارچه مرطوب روی پوست خود قرار دهید، تا از هرگونه سوزش و التهاب جلوگیری شود. همچنین می‌توانید روش‌های حذف موهای زائد کم‌خطر مانند کرم موبر را امتحان کنید. اگر فکر می‌کنید موهای رشدکرده شما عفونی شده‌است، با پزشک متخصص مشورت کنید.
 
درمان عرق جوش
عرق جوش طی 24 ساعت تا چند روز خودبه‌خود از بین می‌رود. با این حال، می‌توانید با نپوشیدن لباس‌های تنگ، لایه‌برداری مناسب پوست و دوش گرفتن با آب خنک از آن جلوگیری کنید. همچنین باید از لوسیون‌های غیرکومدوژنیک استفاده کنید که منافذ شما را مسدود نمی‌کنند. اگر بثورات پوستی شما به خودی خود بهتر نشد، از یک کرم کورتیکواستروئیدی با دوز خفیف تا متوسط ​​استفاده کنید، که البته باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. علاوه‌بر این، لوسیون کالامین و قرص‌های آنتی‌هیستامین هم می‌توانند جوش شکم و دور ناف را تسکین دهند.
 
درمان درماتیت تماسی
برای جلوگیری از درماتیت تماسی، باید از تماس با محرک‌ها اجتناب کنید. مدت کوتاهی بعد از اینکه تماس با محرک را متوقف کنید، بیشتر عوارض خودبه‌خود برطرف می‌شوند. با این حال، اگر جوش روی پوست شکم شما بهتر نشد، پزشک متخصص انواع مختلفی از کرم‌های موضعی را برای شما تجویز می‌کند.
 

روش درمان لکه های روی شکم

اگر با لکه های قرمز شکم ناشی از بسته شدن منافذ پوست سروکار دارید، تعدادی از مواد طبیعی مانند روغن درخت چای به دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی خود، می‌تواند به تسکین و التیام آن کمک کنند. برای از بین بردن جوش‌ های قرمز روی شکم روغن درخت چای یک درمان طبیعی است، که در درمان انواع آکنه موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از روغن درخت چای می‌تواند به طور قابل‌توجهی جوش خفیف تا متوسط را بهبود بخشد و با انواع پوست سازگار است. این روغن حاوی ترکیبی به نام ترپینئول است، که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است و می‌تواند به کاهش شدت جوش‌های روی شکم کمک کند. برای استفاده موثر از این روغن، کافی است مقدار کمی از آن را به‌طور مرتب روی ناحیه آسیب‌ دیده بمالید، تا زمانی که جوش‌های شما از بین بروند.