مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان چالوس
بخش مرزن آباد
دهستان کوهستان
روستا طُویر
جمعیت  ۵۱۹ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار زبان مازندرانی با گویش کلارستاقی
ارتفاع از سطح دریا ۹۴۰ متر
شرایط آب و هوا سرد و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۱۱۵
ره آورد آلوچه، ازگیل، لواشک، کلوچه و ...

طُویر نام روستایی است، از توابع بخش مرزن آباد در استان مازندران ایران. این روستا مرکز دهستان کوهستان است.اهالی این روستا به شهرت سیاری؛ دهنارصیدی و قطبی و... شناخته میشوند. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر (بیش از سیصد و پنجاه خانوار) بوده‌است. مردم این روستا به گویش کلارستاقی زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. مردم طویر از قومیت طبری هستند.مردم طویر به زبان طبری با گویش چالوسی سخن می‌گویند. طویر حالت جنگلی داشته و حاشیه روستا متصل به جنگل های سرسبز و چشمه های پر آب با چشم اندازهای بی نظیر می باشد. اهالی روستا برای تامین آب شرب و کشاورزی خود از همین چشمه ها استفاده می کنند. در جنگل های اطراف روستا آثاری از زندگی گذشتان همچون خانه خشت ها، سنگ چین ها، تنور و قبرستان های زیاد به چشم می خورد که نشان از مسکونی بودن این جنگل ها می دهد. طویر دارای آب و هوای سرد و کوهستانی بوده و بهترین زمان سفر به این روستای زیبا فصول بهار و تابستان می باشد. اگر چه پاییز هم با وجود جنگل های انبوه اطراف روستا با درختانی هزار رنگ طویر را به یک مقصد خوب برای گردشگران تبدیل کرده است. این روستای دیدنی بسیار جذاب است. با قدم زدن در روستا می توانید از خانه های خشتی و حتی خانه های جدید با معماری زیبا نیز دیدن کنید. خانه های این روستا برخی خشتی بوده و دارای معماری های قدیمی هستند. سنگ چین، خانه های خشتی، قبرستان و تنورهای قدیمی از مهم ترین قسمت های این روستا است.
 

جای‌ های دیدنی روستای طُویر

 
دریاچه ولشت
این دریاچه یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور بوده و در ۲۵ کیلومتری روستای طویر قرار دارد. دریاچه کوهستانی ولشت زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان و آبزیان بوده و با چشم اندازهای سحر انگیز و بی بدیل خود مقصد مناسبی برای سففر مخصوصا در فصل بهار و تابستان می باشد. قایق سواری، شنا، دوچرخه سواری، ماهیگیری و پیاده روی از جمله تفریحات این دریاچه به شمار می روند.
 
تپه های باستانی کلار
این تپه ها نیز مورد توجه هستند. این نواحی نیز دارای مهم ترین زیستگاه ها بوده و اهمیت جانوری و گیاهی آن نیز زیاد اند.

شما می توانید از آستان مقدس امامزاده فاضل هم دیدن کنید. آبشار لقا نیز یکی از دیدنی های این نواحی بوده و از طیبیعت بکر آن دیدن می کنید.