ارزش غذایی خورشت نخود فرنگی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 112 کیلوکالری
کربوهیدرات 13.17 گرم
پروتئین 4.61 گرم
چربی 5.48 گرم
آب 86.79 گرم
فیبر 4.33 گرم
قند 2.59 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های موجود در خورشت نخود فرنگی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 230.86 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 1.13 میلی گرم
ویتامین K 871.96 میکروگرم
ویتامین C 78.92 میلی گرم
تیامین (B1) 0.10 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.08 میلی گرم
نیاسین (B3) 1.00 میلی گرم
کولین (B4) 19.94میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.34 میلی گرم
ویتامین B6 0.13 میلی گرم
فولات (B9) 129.12میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در خورشت نخود فرنگی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 93.09 میلی گرم
آهن 4.35 میلی گرم
منیزیم 50.19 میلی گرم
فسفر 96.57 میلی گرم
پتاسیم 446.27 میلی گرم
سدیم 33.03 میلی گرم
روی 1.16 میلی گرم
مس 0.25 میلی گرم
منگنز 0.43 میلی گرم
سلنیم 1.64 میکروگرم
 

خورشت نخود فرنگی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
برای لاغری
بسیاری از افراد به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند. بنابراین افزایش مصرف میوه و سبزیجاتی نظیر نخود فرنگی به بالا رفتن این مقدار کمک می‌کند. نخود فرنگی غذایی همه کاره است و تنها برای گوشه بشقاب‌ها نیست. اضافه کردن نخود فرنگی بیشتر به برنامه غذایی‌تان می‌تواند راهی سری برای کاهش وزن باشد: نخود فرنگی یکی از بهترین منابع گیاهی دریافت پروتئین است و به همین دلیل هم هست که بسیار سیرکننده است؛ همچنین نقش فیبر را نیز در سیر کنندگی نباید فراموش کرد. در حقیقت پروتئین و فیبر با یکدیگر کار می‌کنند تا سرعت گوارش را کم کنند و احساس سیری را افزایش دهند. خوردن پروتئین سطح برخی از هورمون‌ها در بدن که اشتها را کاهش می‌دهند، افزایش می‌دهد. به همین دلیل مقدار پروتئین خاص موجود در نخود فرنگی آن را تبدیل به غذایی عالی برای کسانی کرده است که از محصولات حیوانی تغذیه نمی‌کنند.دچون این ماده غذایی به صورت طبیعی، چربی کمی دارد و پروتئین و فیبرش بالا است، می‌توان آن را به عنوان غذایی مناسب کاهش وزن به حساب آورد.
 
خواص نخود فرنگی در بدنسازی
سبزیجاتی وجود دارند که می‌توانند به تنهایی بخشی از یک غذای پروتئین‌دار باشند. نخود فرنگی در هر فنجان کمتر از 9 گرم پروتئین دارد و منبع خوبی از ویتامین A، C، تیامین، فسفر و آهن است. این سبزی کوچک را در سالاد بریزید، آنها را در کنار یک وعده سینه مرغ سرو کنید.
 
در بارداری
وقتی انسان دیگری در درون شما رشد می‌کند، بیش از هر زمان دیگری نیاز دارید که مقادیر مواد مغذی و ویتامین‌ها را در بدن خود افزایش دهید: نخودفرنگی حاوی اسید فولیک است که برای سنتز DNA سلولی عالی است. بنابراین خوردن نخود در دوران بارداری به جلوگیری از هرگونه نقص ژنتیکی در لوله عصبی جنین کمک می‌کند. ویتامین B9 برای کاهش نقایص در دوران بارداری و زایمان بعدی شناخته شده است. نخود فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین B9 است که می‌تواند از نقص لوله عصبی در کودک شما که به دلیل کمبود B9 ایجاد می‌شود، جلوگیری کند. همچنین نخود فرنگی حبوباتی هستند که برای عملکرد شناختی سالم نوزادان متولد نشده مورد نیاز هستند. از جمله خواص نخود سبز در بارداری، جلوگیری از نقص‌های رشد به دلیل اسید فولیک و ویتامین B9 است. نخود فرنگی مملو از فیبر، لیکوپن و لوتئین است که برای حداکثر عملکرد قلب کار می‌کند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. نخود فرنگی حاوی مواد مغذی دیگری است که به کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL در بدن کمک می‌کند. این مهم است، زیرا کلسترول LDL بیش از حد باعث افزایش پلاک هایی می‌شود که در شریان‌ها ایجاد می‌شود و توانایی قلب برای پمپاژ خون با حداکثر کارایی را کاهش می‌دهد. داشتن قلب سالم برای زنان باردار حیاتی است.
 
برای مردان
نخود فرنگی سرشار از چندین ماده مغذی است که به دلیل تاثیرشان روی کاهش خطر سرطان شناخته می‌شوند؛ از جمله ویتامین K که می‌تواند به صورت ویژه روی کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات تاثیر داشته باشد. بنابراین به آقایان توصیه می‌شود نخود فرنگی را به برنامه غذایی ماهانه خود اضافه کنند. به دلیل داشتن ویتامین k نخود فرنگی برای مردان مفید است و موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می‌شود.
 
برای کبد
مصرف حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات برای پیشگیری و درمان کبد چرب بسیار مفید و موثر است. اما برخی از این مواد غذایی اثر بیشتری دارند مانند نخود فنگی به دلیل میزان فیبر و مواد مغذی بالا، می‌تواند یک غذای سالم برای افرادی باشد که دچار التهاب کبد و کبد چرب هستند.
 
کنترل قند خون
نخود فرنگی چند خاصیت دارد که به حمایت از کنترل قند خون کمک می‌کند: اول اینکه شاخص گلیسمی پایینی دارد این شاخص نشان می‌دهد بعد از خوردن یک غذا قند خون‌تان با چه سرعتی بالا می‌رود. رژیم‌هایی که در آنها غذاهای کم گلیسمی زیاد هستند نشان داده‌اند که می‌توانند به تنظیم سطح قند خون کمک کنند. نخود فرنگی مقدار زیادی فیبر و پروتئین دارد که می‌توانند برای کنترل قند خون کمک کننده باشد. دلیلش این است که فیبر سرعت جذب کربوهیدرات‌ها را کم می‌کند، بنابراین قند خون به جای اینکه ناگهان بالا بود خیلی آهسته قند غذای خورده شده را وارد جریان خون می‎کند. همچنین بعضی تحقیقات نشان داده‌اند خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می‌توانند برای تثبیت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد. تاثیراتی که نخود فرنگی می‌تواند روی قند خون داشته باشد می‌توانند خطر بروز چندین مشکل را کاهش دهند؛ از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی.
 
بهبود گوارش
نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که نشان داده برای سلامت گوارش بسیار مفید است: اول اینکه فیبر باکتری‌های خوب درون روده را تغذیه می‌کند. این کار موجب می‌شود باکتری‌های خوب روده سالم بمانند و باکتری‌های بد افزایش پیدا نکنند. سالم ماندن باکتری‌های خوب روده می‌تواند شما را از چندین مشکل شایع در رابطه با گوارش ایمن کند مانند بیماری التهاب روده، سندروم روده تحریک پذیر و سرطان روده. بعلاوه بیشتر فیبر موجود در نخود فرنگی غیر محلول است، یعنی با آب ترکیب نمی‌شود اما در عوض به عنوان مامور حجم‌دهنده به مدفوع در مسیر گوارش عمل می‌کند. این یعنی فیبر به وزن مدفوع اضافه می‌کند و کمک می‌کند غذا و مواد بی‌مصرف سریع‌تر از سیستم گوارش عبور کنند.