ارزش غذایی خورشت ریواس در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 116 کیلوکالری
کربوهیدرات 31.20 گرم
پروتئین 0.39 گرم
چربی 0.05 گرم
آب 67.79 گرم
فیبر 2.00 گرم
قند 28.70 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در خورشت ریواس در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 4.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.19 میلی گرم
ویتامین K 21.10 میکروگرم
ویتامین C 3.30 میلی گرم
تیامین (B1) 0.02 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.02 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.20 میلی گرم
کولین (B4) 4.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.05 میلی گرم
ویتامین B6 0.02 میلی گرم
فولات (B9) 5.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در خورشت ریواس در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 145.00 میلی گرم
آهن 0.21 میلی گرم
منیزیم 12.00 میلی گرم
فسفر 8.00 میلی گرم
پتاسیم 96.00 میلی گرم
سدیم 1.00 میلی گرم
روی 0.08 میلی گرم
مس 0.03 میلی گرم
منگنز 0.07 میلی گرم
سلنیم 0.90 میکروگرم
 

خورشت ریواس برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
یبوست را درمان می‌کند
ریواس یک ملین طبیعی است و می‌توان از آن برای درمان یبوست استفاده کرد. مطالعات نشان می‌دهند که ریواس خواص ضداسهال هم دارد، چون حاوی تانن است. ریواس مقدار زیادی فیبر غذایی دارد که می‌تواند در افزایش سلامت دستگاه گوارش مفید باشد.
 
استخوان‌ها را تقویت می‌ کند
ریواس مقدار خوبی ویتامین K دارد که روی متابولیسم استخوان‌ها اثر قابل‌توجهی می‌گذارد و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ویتامین K همچنین در شکل‌گیری استخوان‌ها اهمیت دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که ویتامین K موجود در ریواس می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این ریواس منبع خوبی از کلسیم به شمار می‌رود؛ به طوری که یک فنجان از آن ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی را برطرف می‌کند. همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید، کلسیم هم برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است.
 
سلامت مغز را افزایش می‌دهد
ویتامین K موجود در ریواس آسیب عصبی به مغز را کاهش می‌دهد که این موضوع در پیگشیری از آلزایمر اهمیت دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید ‌که ریواس می‌تواند به درمان التهاب در مغز کمک کند. این موضوع در جلوگیری از آلزایمر و سکته مفید است.
 
به کاهش وزن کمک می‌کند
کمک به کاهش وزن یکی دیگر از خواص ریواس به شمار می‌رود. این ماده‌ی غذایی حاوی کاتچین است که در چای سبز هم وجود دارد. کاتچین فوایدی زیادی دارد و به خواص خود در افزایش سوخت‌وساز بدن، همچنین کمک به چربی‌سوزی و لاغری شناخته می‌شود. علاوه بر این ریواس منبع خوبی از فیبر به شمار می‌‌رود که یک ماده‌ی مغذی مفید دیگر برای کاهش وزن است. ریواس خواص ملین دارد و از این لحاظ هم می‌تواند در لاغری اثرگذار باشد.
 
به مبارزه با سرطان کمک می‌کند
مبارزه با سرطان را هم می‌توانیم در لیست خواص ریواس قرار دهیم. ریواس حاوی یک ماده‌ی شیمیایی است که به آن رنگ می‌دهد و ۵۰ درصد از سلول‌های سرطانی را طی ۴۸ ساعت از بین می‌برد. برای نتیجه‌گیری در این زمینه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. خواص ریواس در مبارزه با سرطان زمانی که پخته شود بیشتر می‌شود. یک مطالعه به این نتیجه رسید که پختن ریواس به مدت ۲۰ دقیقه خواص ضدسرطانی آن را به‌طرز چشمگیری افزایش داد.
 
ممکن است به درمان دیابت کمک کند
بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در ساقه‌ی ریواس می‌توانند سطح قند خون را بهبود ببخشند و حتی سطح کلسترول خون را کاهش دهند. ترکیب فعال موجود در ریواس به نام راپونتیسین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.
 
از قلب محافظت می‌کند
از آنجایی که ریواس حاوی فیبر است، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. نشان داده شده که مصرف ریواس سطح کلسترول بد را تا ۹ درصد کاهش می‌دهد. مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات فعال موجود در ریواس از عروق در برابر آسیب‌ها حفاظت می‌کنند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که ریواس می‌تواند سطح فشار خون را هم کاهش می‌دهد.
 
می‌تواند بینایی را بهبود ببخشد
اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد، با این حال ریواس حاوی لوتئین و ویتامین C است که هر دو برای بینایی مفید هستند.
 
می‌تواند سلامت کلیه‌ها را افزایش دهد‌
یک مطالعه به این نتیجه رسید که مکمل ریواس می‌تواند اثرات مثبتی روی مرحله‌ی ۳ و ۴ بیماری مزمن کلیوی داشته باشد. با این حال توجه کنید که ریواس حاوی مقداری اسید اگزالیک است و به همین دلیل می‌تواند منجر به سنگ کلیه یا بدتر شدن آن شود. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از مصرف ریواس با پزشک مشورت کنید.
 
علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد
مطالعات نشان می‌دهند که ریواس می‌تواند گرگرفتگی که در سندرم پیش از قاعدگی رخ می‌دهد را تسکین دهد. ریواس حاوی فیتواستروژن‌ است. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند مواد غذایی که حاوی این ترکیب هستند، می‌توانند علائم سندرم پیش از قاعدگی و یائسگی را تسکین دهند.
 
حاوی آنتی‌اکسیدان است
ریواس منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. یک مطالعه عنوان کرد که میزان پلی‌فنول‌های موجود در ریواس ممکن است از کلم‌پیچ هم بیشتر باشد. یکی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریواس آنتوسیانین‌ها هستند که به ریواس رنگ قرمز می‌دهند. باور بر این است که آنتوسیانین‌ها خواص شگفت‌آوری برای سلامتی بدن دارند. ریواس همچنین سرشار از پروآنتوسیانین‌هایی است که برای بدن مفید هستند.