در زندگي بذر عشق بپاش


 

نويسنده:فاطمه رستمي




 
هيچ کس نيست که در زندگي ناراحتي ، گرفتاري و درد دل نداشته باشد . هر کسي دوست دارد غمخوار و محرم رازي پيدا کند ، گرفتاري هاي خويش را برايش شرح بدهد و به اين وسيله غمي از دلش برداشته و آرامش خاطري بدست آورد . ليکن هر سخن جايي و هر نکته مکاني دارد . براي درد دل نيز موقعيت مناسب لازم است .در هر جا و هر زمان و با هر شرايطي نبايد شکايت را شروع کرد .خانم هايي که از رموز معاشرت و آداب شوهرداري بي اطلاعند ، آن قدر ظرفيت و حوصله ندارند که مشکلات را تحمل کنند و درد دل شان را تا موقع مناسب به تأخير بيندازند. خانم گرامي ، براي رضاي خدا و براي حفظ همسر و خانواده ات از شکايت هاي بي جا دست بردار ، زيرک ، دانا و وقت شناس باش . اگر هم واقعاً درد دل داري قدري صبر کن تا شوهرت استراحت کند، آن گاه که موقعيت مناسبي پيدا شد مي تواني مطالب لازم و ضروري را به عنوان مشورت نه اعتراض ،با او در ميان بگذاري و در صدد چاره جويي برآيي. پيغمبر (ص) فرمود :«هر زني که به وسيله زبان ، شوهرش را اذيت کند نمازها و ساير اعمالش قبول نمي شود و لو هرروز روزه باشد و شب ها را براي تهجد و عبادت برخيزد و بنده هايي آزاد وثروتش را در راه خدا انفاق کند. زني که بد زبان باشد و بدين وسيله شوهرش را بيازارد نخستين کسي است که داخل دوزخ مي شود.»
ايجاد ارتباط رضايت بخش با همسر موجب خواهد شد که زن يا مرد در مقابله با مشکلات قدرت و توان بيشتري داشته باشند. اگر خانم ها مي خواهند توجه شوهرشان را جلب کنند و خودشان را محبوب ، زحمتکش و خيرخواه جلوه دهند، مطمئن باشند که نتيجه ي معکوس خواهند گرفت . آنها نه تنها محبوبيتي پيدا نمي کنند، بلکه مبغوض شوهر واقع خواهند شد. يک پزشک در دادگاه مي گويد :«در تمام مدت زندگي ، همسرم حتي يک بار رفتاري که شايسته ي يک زن خوب و کدبانو است از خود نشان نداد. خانه ي ما هميشه نامرتب و درهم است . فريادها و بهانه جويي ها و دشنام هاي زننده ي او مرا به ستوه آورده است. راستش را بخواهيد اگر تمام ثروت وحتي مدرک پزشکي ام را مي خواست مي دادم تا زودترخلاص شوم .» زن و شوهري که با شور و شوق به تداوم زندگي مشترک شان فکر مي کنند ،باهمديگر يکرنگ و صادق اند . اما يکي از مواردي که موجب آسيب هاي جدي به ارتباط زن و شوهر مي شود ، اين است که زن يا مرد يا هر دو طرف احساس کنند همسرشان نسبت به وي بي توجه يا علاقه اش کم شده است . چنين تصوري احساس بي ارزشي و پوچي را در افراد به وجود خواهد آورد. بسياري از افرادي که به همسر خود بي توجهي نشان مي دهند دليل رفتارهاي شان را گرفتاري هاي روزمره مي دانند. در حالي که ايجاد ارتباط رضايت بخش با همسر موجب خواهد شد که زن يا مرد در مقابله با مشکلات ، قدرت و توان بيشتري داشته باشد . در اين ميان و براي جلوگيري از ايجاد تنش و اختلافات ، ابراز علاقه ي زوجين نسبت به يکديگر بسيار مهم و حياتي است . البته ابراز علاقه در هر دوره يي مي تواند شکلي متفاوت داشته باشد . مثلا شايد زماني اين امکان فراهم بوده که زن و شوهر هر هفته با يکديگر به ميهماني بروند، اما شايد امروز زن و شوهر دوست داشته باشند که بيشتر با همديگر حرف بزنند. اگر مي خواهيد لذت بيشتري از زندگي مشترک تان ببريد. به نکات زير توجه داشته باشيد:
1 ـ از ابراز علاقه به همسرتان خجالت نکشيد.ابراز علاقه نشانگر ميزان دوست داشتن و محبت شما نسبت به همسرتان است.
2 ـ هيچ گاه نگوييد علاقه ام را با رفتارم نشان مي دهم، براي ابراز علاقه بايد از کلمات زيبا و محبت آميز استفاده کرد.
3 ـ هرگز اجازه ندهيد مشکلات زندگي ، شما را از همسرتان دور کند .مشکلات هميشه وجود خواهند داشت.
4 ـ در هرحال و در هر حالت ابراز علاقه و عشق به همسر،بهترين و والاترين هديه به اوست .اين هديه را از وي دريغ نکنيد.
در اين ميان زن و شوهر بايدبه اصل تفاوت هاي فردي نيزاعتقاد داشته و بر اين باور باشند که زن و مرد دو موجودند که از نظر هوش ، استعداد،علايق ،خصايص جسماني و اخلاقي تفاوت هايي با هم دارند. زن و مرد بايد بيشترين توافق را ميان خصايص خود و همسرشان برقرار کنند و وجود هم را مکمل و متمم يکديگر بدانند.
براي اينکه همسران مدام به يکديگر مهر بورزند ،بايد به تمايزات خود با طرف مقابل شان به ديده ي احترام بنگرند.همه ي انسان ها به يک هويت مستقل که همانا تفاوت هاي فردي ميان آنها است نياز دارند.
همسران مي توانند زندگي بسيار شيرين و لذت بخشي داشته باشند،به شرط اينکه از داد و ستد عاطفي به شيوه هاي قلبي ، کلامي وعملي استفاده کنندو به همسر وشريک زندگي خود ابراز محبت کرده . همسرشان را قلباً دوست داشته باشند. با زبان و عمل اين امر را ثابت کنند. هر جا قدم مي گذاريد بذر عشق بپاشيد و قبل از همه در خانه ي خودتان .به فرزندان و به همسر خود ، عشق بورزيد... نگذاريد که او شما را ترک کند ، مگر اينکه خوشتر و اميدوارتر از وقتي باشد که نزد شما بسر مي برد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي ،شماره 91