آينده اتومبيل هاي پليس


 

مترجم و نويسنده: مهندس کيوان بني هاشمي




 
يک اتومبيل پليس ذاتا اتومبيل پليس از در کارخانه بيرون نمي آيد! بلکه بايد آن را از سوار کردن و به هم پيوستن قطعاتي ايجاد کرد.بطور سنتي اين عمل شامل استفاده از يک اتومبيل توليد سري بوده که بايد سپرهاي تقويت شده به آن متصل شود، همين طور چراغ هايي روي سقف يا نقاط مختلف آن و يک ديوار شيشه اي جدا کننده بين قسمت جلو و عقب اتومبيل .
حال با تقويت آژانس هاي قانوني و ارتقاء ناوگان زيرمجموعه آنها، اتومبيل هاي پليس نيز مي بايست ارتقاء پيدا کنند. در نيم قرن گذشته در ايالات متحده همواره مدل هاي مختلف فورد کراون ويکتوريا مشعلدار اتومبيل هاي پليس بوده و حال مي رود که جاي خود را به اتومبيل قدرتمندي به نام دوج شارژر بدهد. البته اين دوج ها مجهز به تجهيزاتي شده اند که در حکم گوش و چشم براي نيروهاي پليس هستند. در حال حاضر تمامي تجهيزاتي که به آنها اشاره خواهيم داشت، مورد استفاده قرار نگرفته اند اما روند به سوي تبديل اتومبيل هاي پليس به مراکزي است که وظيفه پيگيري تمامي افرادي را دارند که حتي ممکن است در ظاهر سوء ظني ايجاد نکنند. البته چنين ويژگي مي توانند باعث ناراحتي گروه هاي طرفدار آزادي حقوق بشر شود چون وجود چنين ماشين هاي پليسي، با قابليت هايي که به ذکر آنها خواهيم پرداخت باعث مي گردند روش زندگي انسان ها تغيير کند براي مثال با ورود ماشين هاي پليس، نيروهاي آن قادر خواهند بود با استفاده از اطلاعاتي که از طريق GPS دريافت مي کنند و همين طور اطلاعات مندرج شده روي شماره اتومبيل مطلع شوند که شما چه زماني به يک رستوران رفته و يا در ملاقات هاي مخصوصي حضور داشته ايد و بسياري اطلاعات ديگر. اما طرفداران اين تکنولوژي مي گويند که از آن مي توان براي محافظت شهروندان معمولي استفاده کرد. هنگامي که دوربين هاي مخصوص مانيتور پلاک خودرو به سمت آن نشانه گيري مي شود، به جنس و نژاد آن توجهي ندارد بلکه فقط به دنبال حروف و اعداد است.
حال مي پردازيم به مشخصات اين اتومبيل هاي پليسي که در آينده به بازار خواهند آمد.

صندلي هاي دوستدار کمربند ايمني
 

هنگامي که اتومبيل هاي پليسي که در شرکت کاربن موتورز واقع در ايالت آتلانتا ساخته و در سال 2012 وارد بازار شوند، مجهز به صندلي هاي باکتي مخصوص خواهند بود که قادرند انواع اسلحه و تجهيزات مورد نياز افسران پليس را در خود جاي دهند.

دوربين هاي حساس به گرما
 

چنانچه مظنوني در زير چتر شب خود را مخفي کرده باشد، اين دوربين که روي سقف اتومبيل پليس نصب شده و به دوربين حرارتي معروف است، مي تواند تمامي تصاوير را در تاريکي شب به وضوح به اطلاع افسر پليس برساند و محل اختفاي فرد مظنون را به او نشان دهد. مدل هاي پيشرفته آن قابليت چرخش 360 درجه اي دارند چون به خود زاويه نيز مي گيرند.

دوربين مخصوص پلاک
 

دوربين هاي نصب شده روي سقف اتومبيل تمامي اطلاعات مورد نياز خود را از روي پلاک اتومبيل هاي عبوري دريافت مي کنند و توانايي آنها کنترل پلاک 8 هزار اتومبيل در يک شيفت کاري در روز است. اين دوربين مي تواند يک افسر پليس تازه کار را تبديل به يک متخصص اتومبيل هاي سرقتي بنمايد.

ستون نوري V شکل از نوع LED
 

ستون نوري از خط مستقيم از لامپ هاي LED تشکيل شده که شکل V آن تشخيص آنها را نسبت به انواع ديگر آسان تر مي سازد.

آژير بسيار پر صدا
 

معمولا افراد حواس پرت و همين طور افرادي که در اتومبيل با صداي بلند به موسيقي گوش فرا مي دهند، قادر به شنيدن صداي آژير اتومبيل پليس نيستند و بنابراين پليس در چنين شرايطي نمي تواند راه خود را از ميان ترافيک بگشايد .اما آژيري که در اتومبيل هاي پليس جديد به کار گرفته شده، از دوبلندگوي 8/5 اينچي بصورت بسيار پرطنين به گوش مي رسد بطوري که از فاصله حدود 60 متري قابل شنيدن است. هم اکنون از اين بلندگوها و سيستم آن در واشنگتن دي سي و نيويورک استفاده مي شود.

تفنگ توپ مانند GPS
 

يک تفنگ توپ مانند Strachase که با هواي فشرده کار مي کند و درآزمايش جلو پنجره اتومبيل پليس نصب شده، مي تواند از تعقيب افراد خطاکاري جلوگيري کند که با سرعت بالا حرکت مي کنند افسران پليس خودروي افراد مظنون را به وسيله ليزر تفنگ نشانه گيري کرده سپس ماده چسبنده اي را به سوي آن پرتاب مي کنند اين ماده در واقع يک ردياب ماهواره اي بوده که به اندازه يک گوشي تلفن همراه است و از فاصله حدود 10 متري قابل پرتاب است و بعد از برخورد و چسبيدن به اتومبيل مظنون به راحتي مي توان مسير حرکت آن را کنترل کرد.
منبع: نشريه نوآور شماره 63