خرما، ميوه اي از بهشت


 





 
خرما ميوه اي بسيار قديمي و همين طور مقدس به شمار مي رود. سابقه ي کشت خرما به بيش از پنج هزار سال قبل مي رسد. درخت خرما در نواحي گرمسير و نيمه گرمسير پرورش مي يابد. بعضي زيست گاه اصلي خرما را در آسيا و کناره هاي خليح فارس مي دانند. جالب است بدانيد نام آن در قرآن، 42 بار ذکر شده است. انواع مختلفي از خرما در جهان وجود دارد مثل خرماي اسمتران، شاهاني، مضافتي، کرباب، ربي، زاهدي و...
خرماي مضافتي يکي از بهترين و عالي ترين نوع خرماست و در ايران هم کشت مي شود. در آسيا و خاورميانه خرما به عنوان يک غذاي اصلي محسوب مي شود ؛ اما در ساير کشورها به عنوان طعم دهنده و شيرين کننده ي طبيعي از آن استفاده مي شود.
در خرما مواد معدني مثل آهن، روي، پتاسيم، منگنز و... وجود دارد. از ويتامين ها، ويتامين A,B,C,E در آن يافت مي شود. خرما منبع بي نظيري از انرژي است. به همين خاطر، براي کودکان در حال رشد و همين طور افراد سالمند ميوه اي تقويت کننده و انرژي زا است. خرما علاوه بر آنکه به عنوان ميوه اي مقوي شناخته شده است، به عنوان يک دارو نيز مي تواند مطرح شود.
خرما، آرامش بخش است و خوردن يک عدد خرما با يک ليوان شير قبل از خواب، خواب شما را با آرامش بيشتري همراه مي کند. خرما دشمن اسيد اضافي معده است و آن را خنثي مي کند. خرما در درمان امراض عفوني و کليوي هم کاربرد دارد. خرما به دليل داشتن فيبر گياهي، در پيشگيري از سرطان دستگاه گوارش مفيد است. خرما در کاهش چربي هاي خون نيز نقش دارد.
از خرما فرآورده هاي زيادي به دست مي آورند.
فرآوردهايي مثل چيپس خرما (تکه هاي خرما)، شيره ي خرما، عسل خرما، قند مايع خرما، نان هسته ي خرما و آرد بوداده شده ي هسته خرما که مثل قهوه آن را دم مي کنند.
پيامبر اسلام(ص) فرموده اند: «بر شما باد برني (نوعي خرما)؛ چرا که خستگي را مي برد، در برابر سرما، گرمي مي دهد. در برابر گرسنگي سير مي کند و در آن هفتاد و دو باب شفاست».
امام علي(ع) نيز فرموده اند: «خرما بخوريد چرا که شفاي دردها در آن است».
پيامبر اسلام براي افطار خرما و کشمش را انتخاب مي کردند؛ چرا که خرما و کشمش، قند خون را به سرعت تامين مي کند، بنابراين بدن فرد روزه دار انرژي مواد قندي را زودتر از ساير خوراکي ها به دست مي آورد.
منبع:نشريه باران - ش 171