درباره ي زمان بيش تر بدانيم


 





 
آيا مي دانيد الان ساعت چند است؟ اگر مي دانيد ساعت چند است، احتمالاً به ساعت مچي خود يا ساعت ديواري نگاه کرده ايد. سال ها پيش مردم ساعت مچي يا ديواري نداشتند تا به اين راحتي بفهمند ساعت چند است. وقتي خورشيد بالا مي آمد، مردم بيدار مي شدند و وقتي خورشيد غروب مي کرد، مي خوابيدند. آن ها زمان را با استفاده از موقعيت خورشيد در آسمان مي سنجيدند. سپس وقتي توانستند راهي را کشف کنند تا گذشت زمان را بفهمند. آن ها با استفاده از يک چوب و خورشيد توانستند يک ساعت بسازند و آن را ساعت سايه اي ناميدند. اين روش اين گونه بود که يک تکه چوب را مستقيم در زمين مي گذاشتند و وقتي خورشيد در آسمان حرکت مي کرد، سايه ي چوب در جاهاي مختلف حرکت مي کرد. بلندي و کوتاهي سايه مي گفت که چه زماني از روز است. البته اين ساعت ها در شب کار نمي کرد. بعد نوع بهتري از اين ساعت ها درست شد که به نام ساعت آفتابي ناميده ميشد. ساعت هاي آفتابي يک نشان گر و يک شاخص داشتند. وقتي خورشيد مي تابيد، سايه ي نشان گر روي اعداد مي افتاد و شماره ي ساعت را نشان مي داد. مردم مي توانستند زمان را با خواندن شماره ها بفهمند؛ اما ساعت هاي آفتابي در روزهاي ابري و همچنين شب ها نمي توانستند زمان را نشان دهند.
استفاده از آتش و آب براي نشان دادن زمان
نوع ديگري از ساعت ها احتياج به خورشيد نداشتند، بلکه با آب کار مي کردند و ساعت آبي نام داشتند. يک ساعت آبي تشکيل شده بود از يک محفظه براي آب و يک سوراخ در ته آن. آب به طور پيوسته و مداوم از سوراخ چکه مي کرد. علامت ها در بيرون محفظه زمان را نشان مي داد. پايين رفتن آب از علامت ها، گذشت يک ساعت را نشان مي داد.
نوع ديگري از ساعت که احتياج به خورشيد ندارد، ساعت شمعي است. با اين روش زمان مشخص مي شود؛ طوري که روي شمع علامت هايي است و هر گاه شمع آب شود از علامت مي گذرد و يک ساعت را نشان مي دهد.
بعضي وقتها مردم از ساعت شمعي به جاي ساعت زنگدار استفاده مي کردند. آنها يک ميخ کوچک روي شمع در ساعتي که مي خواستند بيدار شوند، مي گذاشتند. وقتي شمع آب مي شد و به علامت ميخ مي رسيد، ميخ به ظرف فلزي اطراف شمع مي افتاد وصدا مي کرد.
ساعت هاي امروزي
امروزه تمام انواع ساعت ها از ساعت هاي بلند ديواري گرفته تا ساعت هاي مچي که به دست مان مي بنديم، الکتريکي هستند و با باتري کار مي کنند. بسياري از ساعت ها دو تا نشان گر دارند که در يک دايره روي صفحه ي ساعت مي چرخند و زمان را نشان مي دهند. اين دو نشان گر عقربه هاي ساعت هستند و به نام ساعت شمار و دقيقه شمار و ثانيه شمار هستند. بعضي ساعت ها هم هستند که عقربه ندارند و فقط عدد دارند. اين ساعت ها ديجيتالي نام دارند.در عوض نوعي از ساعت هاي عقربه دار هستند که در سر هر ساعت، پرنده اي کوچک با صداي کوکو ساعت را اعلام مي کند. رأس هر ساعت در کوچک باز مي شود و پرنده ناگهان بيرون مي آيد و آواز مي خواند:« کوکو، کوکو، کوکو!»
انواع زيادي از ساعت ها در همه جا وجود دارد؛ ساعت هاي آونگ دار، ساعت هاي روي ساختمان ها، ساعت هاي مچي، ساعت روي گوشي تلفن و موبايل، ساعت روميزي و ساعت روي کامپيوتر، خلاصه ساعت ها از هر نوعي در همه جا هستند و ما مي توانيم هميشه زمان را بفهميم و بدانيم الان ساعت چند است. بياييم قدر زمان را بدانيم و وقت هاي مان را بيهوده هدر ندهيم. هر ثانيه که مي گذرد و از عمر ما کم مي شود، به درستي از آن استفاده کنيم.
منبع:سلام بچه هاشماره 4