صبحانه‌اي گرم و مقوی


 





 
املت اسپانيايي، صبحانه‌اي گرم که در اين روزهاي سرد مي‌چسبد
املت اسپانيايي صبحانه‌اي کامل، مقوي و سرشار از ويتامين و مواد معدني است که مي‌تواند انرژي مورد نياز بدن شما را تا ظهر تامين کند. در اين مقاله نگاهي مي‌اندازيم به محتويات اين غذاي لذيذ و ارزش غذايي آن.
پايه اصلي اين غذا، تخم‌مرغ است که با توجه به سليقه غذايي افراد، مي‌توان از تعداد کمتر يا بيشتري از آن در املت استفاده کرد. علاوه بر آن، املت اسپانيايي غذاي مناسبي براي کودکان است که مي‌توانند آن را به صورت ساندويچ در زنگ تفريح مدرسه ميل کنند.
سير از خانواده سبزي‌ها بوده و به صورت خام، پخته و يا پودر مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سير حاوي ويتامين B و C بوده و خواص درماني فراواني دارد. به طور معمول، افراد به دليل بوي نامطبوع سير، از خوردن آن امتناع مي‌کنند اما اگر پس از مصرف سير، يک عدد سيب، کمي عسل و يا مقداري جعفري مصرف شود، بوي تند آن از بين خواهد رفت. سير مانند پياز براي رفع مسموميت بسيار موثر بوده و مصرف آن در بهبود بيمار‌هاي فشارخون، يبوست، دردهاي مفصلي، نقرس و روماتيسم مفيد است. گفته مي‌شود مادراني که به نوزاد خود شير مي‌دهند، بهتر است از خوردن سير پرهيز کنند زيرا بوي سير سبب تغيير طعم شير آنان شده و موجب ناراحتي نوزاد مي‌شود. همچنين افرادي که معده درد دارند و يا نمي‌توانند غذا را به خوبي هضم کنند، بايد در مصرف سير پرهيز بيشتري داشته باشند.
نخود فرنگي از خانواده لپه‌سانان بوده و داراي پروتئين و ليزين فراواني است. نخودفرنگي تازه يا منجمد داراي مقادير قابل توجهي ويتامين C و B است. بهتر است که نخودفرنگي را به صورت تازه مصرف کنيم زيرا کنسرو نخودفرنگي ارزش تغذيه‌اي بسيار پاييني دارد. مصرف زياد نخودفرنگي موجب نفخ مي‌شود. هرچه زمان بيشتري براي پخت نخودفرنگي صرف شود، ارزش تغذيه‌اي آن کمتر خواهد شد.
فلفل سبز يا فلفل فرنگي ميوه‌اي گوشت‌دار است که در اندازه‌هاي متفاوت و رنگ‌هاي سبز، زرد، قرمز و نارنجي وجود دارد. فلفل‌ سبز را اغلب پيش از رسيده شدن مصرف مي‌کنند زيرا فلفل رسيده طعم بسيار تند و غيرقابل تحمل دارد. فلفل سبز حاوي پروتئين، چربي اندک، کلسيم، آهن و ويتامين A، B و C است. مصرف خام يا پخته فلفل دلمه‌اي سبب تحريک اشتها، هضم غذا، تقويت ميل جنسي، خوش‌بوکردن دهان، تقويت اعصاب و نيز رفع کمبود ويتامين‌هاي B مي‌شود. زياده‌روي در مصرف فلفل‌ سبز، موجب ايجاد حالت تهوع، معده درد و سوزش ادرار خواهد شد.
تخم‌مرغ از غذاهاي پروتئيني بوده و ارزش غذايي بسيار بالايي دارد. تخم‌مرغ داراي مقادير فراواني آهن، فسفر، پروتئين، چربي، کلسيم، ويتامين A، D و B است. پختن بيش از حد تخم‌مرغ موجب انعقاد زياد پروتئين آن و ايجاد بافت لاستيکي مي‌شود. حرارات زياد سبب از بين رفتن ارزش غذايي پروتئين و ويتامين‌هاي تخم‌مرغ خواهد شد. بخش اصلي چربي تخم‌مرغ در زرده آن وجود دارد. به همين دليل، افرادي که کلسترول بالا دارند بايد از مصرف زياد زرده تخم‌مرغ خودداري کنند. به دليل ويژگي‌هاي پروتئين تخم‌مرغ، در تهيه انواع غذاها از آن استفاده فراوان مي‌شود. به عنوان مثال، از تخم‌مرغ به عنوان غليظ‌کننده در سس‌ها و سوپ‌ها و نيز به عنوان پوشش‌دهنده غذاها در سرخ‌کردن انواع مرغ و ماهي و نيز به عنوان بهبود‌دهنده طعم و مزه در توليد شيريني‌ها استفاده مي‌شود. برآورد اقتصادي هزينه تهيه املت اسپانيايي براي يک خانواده سه نفره در حدود 2000 تومان است.
کربوهيدرات 22 گرم
چربي 15 گرم
پروتئين 22 گرم
کالري 230 کيلو کالري
تخم‌مرغ 5 عدد
نخودفرنگي 2 قاشق غذاخوري (50 گرم)
جعفري خشک‌شده 1 قاشق چايخوري
قارچ 5 عدد
پياز 1 عدد متوسط
سير 2 حبه
گوجه‌فرنگي 2 عدد متوسط
فلفل‌دلمه‌اي 3/1 فلفل‌دلمه‌اي (50 گرم)
نمک، فلفل و ادويه به مقدار کافي
روغن زيتون به مقدار کافي

طرز تهيه
سير و پياز را شسته، خرد کرده و در روغن زيتون تفت مي‌دهيم. کمي که طلايي شد، فلفل دلمه‌اي و قارچ خرد شده را به آن اضافه کرده و با حرارت ملايم سرخ مي‌کنيم. گوجه‌فرنگي را خرد کرده به مواد اضافه کرده و سرخ مي‌کنيم. نخودفرنگي پخته، جعفري و ادويه دلخواه را به غذا اضافه مي‌کنيم.
سپس تخم‌مرغ‌ها را يکي يکي شکسته، به مواد اضافه کرده و به هم مي‌زنيم. بهتر است که املت را زياد روي حرارت نگذاريم زيرا سفت مي‌شود. همچنين بايد از سرخ کردن و تفت دادن بيش از حد مواد خودداري کرد تا هم خواص آنها حفظ شود و هم طعم طبيعي مواد در غذا مشخص باشد. مي‌توان پيش از اضافه‌کردن تخم‌مرغ کمي از مواد سرخ شده را براي تزيين غذا کنار گذاشت.
در صورت تمايل مي‌توان پس از شکستن تخم‌مرغ‌ها روي مواد، آن را مخلوط نکرد تا به همان صورت پخته شود. املت اسپانيايي در اين صورت ظاهر زيباتري خواهد داشت.
منبع:http://www.salamat.com