ارزش غذایی کوکوي بادمجان با گوشت


 

نويسنده:سارا حسنلو




 
غذاهايي که با نان خورده مي‌شوند، قدرت سيرکنندگي بيشتري دارند. بنابراين، اگر قصد کاهش وزن داريد، بهتر است غذاهايتان را، البته با حداقل کالري، با نان ميل کنيد.
در ميان اين نوع غذاها، خانواده کوکوها از تنوع خوبي برخوردارند و در اين ميان، کوکوبادمجان با گوشت يکي از لذيذترين‌هاست. مي‌دانيد اجزاي تشکيل‌دهنده اين غذا (بادمجان، کدو سبز، گوشت و تخم‌مرغ) چقدر ارزش غذايي دارند؟

مواد لازم (براي 4 نفر)

بادمجان ‌حلقه شده

4 ليوان

50 كيلوكالري

كدو سبز ‌حلقه شده

2 ليوان

50 كيلوكالري

گوجه‌فرنگي

1 ليوان

25 كيلوكالري

پياز خرد شده

1 ليوان

25 كيلوكالري

تخم‌مرغ

4 عدد

400 كيلوكالري

گوشت چرخ‌كرده

200 گرم

300 كيلوكالري

روغن كنجد

4 قاشق

360 كيلوكالري

نمك، فلفل، زردچوبه

به ميزان دلخواه

صفر

ابتدا پيازهاي خرد شده را در كمي روغن تفت دهيد و سپس به آن گوشت و ادويه‌ها را اضافه كنيد. در ظرفي ديگر بادمجان‌ها و حلقه‌هاي كدو را كه از قبل كمي سرخ كرده‌ايد، كاملا بكوبيد و با گوشت مخلوط كنيد. گوجه‌فرنگي‌هاي خردشده و تخم مرغ را نيز به ساير محتويات اضافه و همه را در ظرفي نچسب كه ته آن با روغن چرب شده، خالي كنيد. آن را براي 30 دقيقه در فر بگذاريد تا كاملا مغزپخت شود

يكي از سبزي‌هاي پرفيبر، كدوسبز است كه از منابع غني بتاكاروتن محسوب مي‌شود؛ به‌طوري كه هر 100 گرم آن داراي 610 ميكروگرم از اين ماده مغذي است. بنابراين خوردن اين سبزي به تقويت سيستم دفاعي بدن كمك بسياري مي‌كند. در ضمن، عادت به خوردن اين سبزي در دوران سالمندي احتمال ابتلا به بيماري‌هاي چشمي به‌خصوص آب مرواريد را به حداقل مي‌رساند زيرا سطح آنتي‌اكسيداني مثل بتاكاروتن در خون سالمندان پايين است و مصرف منابع غذايي اين ماده مغذي مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد. نكته ديگر، پتاسيم فراوان كدو سبز است؛ به‌طوري كه با خوردن هر 100 گرم از آن 360 ميلي‌گرم از اين ماده معدني تامين شده و كنترل فشار خون در مبتلايان به اين بيماري تسهيل مي‌شود. در ضمن با بخارپز كردن اين سبزي، نيمي از نياز بزرگسالان به ويتامين C نيز تامين مي‌شود بنابراين افرادي كه بايد انرژي محدودي را دريافت كنند بهتر است كدو سبز را با پوست و البته بخارپز كرده ميل كنند و از سرخ كردن آن بپرهيزند.
اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه كمتر گوشت مي‌خورند، بهتر است حداقل تخم‌مرغ را در غذاهايي مانند انواع كوكو گنجانده و در برنامه غذايي روزانه‌تان ميل كنيد. به اين ترتيب مقدار قابل‌ملاحظه‌اي پروتئين دريافت خواهيد كرد. البته به غير از پروتئين، اين ماده غذايي داراي آهن بوده و ويتامين B12 قابل‌ملاحظه‌اي را نيز به مصرف‌كننده مي‌رساند پس شما با يك تير چند نشان را هدف گرفته‌ايد. خيلي وقت‌ها افراد به محض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي يا چربي خون، خوردن تخم مرغ را براي خود قدغن مي‌كنند در حالي كه سلنيوم و ويتامين E موجود در اين ماده غذايي به دليل خواص آنتي‌اكسيداني‌اي كه دارند احتمال تخريب ديواره‌هاي عروق را كاهش داده و روند پيشرفت بيماري‌هاي قلبي را به حداقل ممكن مي‌رسانند. فقط فراموش نكنيد كه هر عدد تخم‌مرغ داراي 100 كيلوكالري انرژي بوده و در صورت مصرف، بايد در كل انرژي دريافتي روزانه محاسبه شود.
اين روغن ارزش تغذيه‌اي بسياري دارد و يکي از روغن‌هايي است که حتي مي‌توان براي سرخ کردن از آن استفاده کرد. جالب است بدانيد که هر يک قاشق مرباخوري آن معادل يک واحد روغن بوده و 45 کيلوکالري انرژي دارد بنابراين با وجود ارزش غذايي بسيار بايد در مصرف آن کل انرژي دريافتي را در نظر گرفت. نکته‌اي را که درباره اين روغن بايد بدانيد آن است که عادت به مصرف روغن کنجد هم فشارخون را کم مي‌کند و هم کلسترول بد خون را پايين مي‌آورد و بالابرنده کلسترول خوب است بنابراين مصرف مرتب آن به کساني که سابقه بيماري‌ قلبي دارند، توصيه مي‌شود. ممکن است اين سوال برايتان پيش آمده باشد که روغن کنجد حتي از روغن زيتون هم بهتر است؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت، اين روغن براي سرخ کردن مناسب است در حالي که بهتر است از روغن زيتون براي سرخ کردن استفاده نشود و اين موضوع تنها وجه تمايز اين روغن است.
اين غذا مخلوط سبزيجات و منابع پروتئيني است اما براي كامل كردن وعده غذايي‌تان آن را با چند برش نان تهيه شده از آرد كامل (نان‌هاي تيره) و يك كاسه ماست طعم‌دارشده با كمي نعناع، سير، جوانه گندم و خيار ميل كنيد.
اول از همه نمك را به حداقل برسانيد و در كنار ساير اجزاي تشكيل‌دهنده از يك ليوان سبزيجات برگ سبز تيره مانند شويد، گشنيز و جعفري استفاده كنيد زيرا پتاسيم بالايي دارند و به اين ترتيب فشارخون شما را كنترل مي‌كنند.
بهتر است چند حبه سير هم در كوكو استفاده كنيد و پوست كدوهايتان را جدا نكنيد. به علاوه، از سرخ‌شده آنها اجتناب و كدو و بادمجان را بخارپز کنيد و در غذا بريزيد. البته بهتر است حجم كدو و گوجه‌فرنگي بيشتر هم باشد و از گوشت صرف نظر كنيد.
به غذا‌ي‌تان سيب‌زميني پخته و نخودفرنگي اضافه كنيد، تا ميزان كالري دريافتي‌تان افزايش يابد. اگر در غذايي‌تان كمتر از گوشت استفاده مي‌كنيد بهتر است در اين غذا حجم گوشت و تخم‌مرغ را افزايش داده و آبليمو و زعفران را نيز به‌عنوان چاشني در آن به كار ببريد.
به دليل آن كه اين غذا داراي تخم‌مرغ است، زود فاسد مي‌شود. بنابراين سعي كنيد آن قدر از اين غذا بپزيد كه در يك وعده به اتمام برسد و چيزي براي گذاشتن در يخچال باقي نماند حتي در ظرفي كه در آن محكم بسته مي‌شود.
منبع:www.salamat.com