دنياي امروز،دهان و دندان ما را تهديد مي کند!


 

نويسنده: دکتر شکوفه شجاعي




 

10فرمان براي حفظ سلامت دندان
 

يک زندگي سالم هم مي تواند تاثيري مخرب روي دندان هاي شما بگذارد!فرسايش اسيدي عبارت است از تحليل مبناي دندان که به دليل شيوه زندگي نوين بشر در قرن 21 اتفاق افتاده و مردان و زنان را در تمامي سنين تهديد مي کند.اين وضعيت دنداني ،شکلي از فرسايش ناشي از نرم شدن سطح خارجي ميناي دندان توسط اسيد است که در نهايت از قطر ميناي دندان کاسته و تغييراتي را به ساختار دندان فرد تحميل مي کند که شامل تغيير در بافت، شکل و ظاهر دندان است.در اين حالت احتمال حساس شدن دندان ها نيز وجود خواهد داشت.امروزه بشر به شناختي عميق تر از شيوه زندگي، سلامت و تغذيه دست يافته است.
رژيم غذايي مدرن نيز به لطف ميزان قند و چربي نسبت به گذشته کمتر سالم به شمار مي آيد، با اين حال غذا ونوشيدني هاي نوين که به عنوان بخشي از رژيم غذايي مدرن بشر مصرف مي شوند، عموماً به ميزان زيادي اسيدي بوده و توانايي وارد ساختن لطمات جبران ناپذيري را به دندان دارند.
در دوران ما گرايشي در ميان مردم به نوشيدن آب ميوه، که سالم تر و مفيدتر به نظر مي رسد و انتخاب نوشيدني هاي با کالري کمتر و غذاهاي کم چرب به وجود آمده است اما اسيد موجود در بسياري از ميوه ها، آب ميوه ها، انواع چاي ها، سرکه و بسياري از نوشيدني هاي غيرالکلي رژيمي ومعمولي از قبيل نوشابه هاي گازدار مي تواند موجب نرم شدگي سطح ميناي دندان شده و دندان را در معرض فرسايش تدريجي و پوسيدگي قرار دهد.
شيوه هاي پخت و پز نوين نيز از سويي ديگر بر ميزان اسيد موجود در غذا تاثيرگذار هستند.دانشگاه داندي بريتانيا اعلام کرد که بر پايه يافته هاي پژوهشي که توسط اين دانشگاه صورت پذيرفته است، «تنوري پز»کردن سبزيجاتي همچون کدو، فلفل، و پياز سطح اسيد موجود در اين سبزيجات را در مقايسه با روش هاي سنتي پخت و پز مانند آب پزکردن، افزايش مي دهد.
نيازهاي نوظهور زندگي مدرن نيز به بالا گرفتن خطر دچار شدن دندان ها به فرسايش اسيدي کمک مي کنند.از آن جمله، مد بودن دندان هايي سفيد تر هم اکنون به افزايش عرضه خمير دندان هاي سفيد کننده به شدت ساينده در بازار منجر شده است.اين خميردندان هاي به شدت ساينده با تعداد دفعات مسواک زدن پي در پي به ويژه پس از غذا به همراه يک رژيم غذايي اسيدي مي توانند به ميزان بالايي به فرسايش اسيدي دندان از طريق فرسايش ميناي دندان منجر شوند.

نخستين مراحل فرسايش اسيدي دندان
 

s در مراحل اوليه فرسايش اسيدي، احتمال مشاهده تغيير ظاهري در رنگ و روشني دندان ها به علت تحليل رفتن سطح آنها وجود دارد.در مرحله بعد، با فرسايش ميناي دندان احتمال ظاهر شدن عاج زردرنگ زير آن وجود دارد.اين امر در ظاهر دندان ها را زردرنگ تر نشان داده و همچنين آنها را در مقابل نوشيدني ها و خوراکي هاي سرد و گرم حساس تر مي کنند.
فرسايش شديد دنداني ممکن است موجب ايجاد لکه هاي زردرنگ، بي رنگي، شکاف هاي کوچک در لبه هاي دندان، حساسيت بيشتر به تورفتگي هاي کوچک در سطح دندان شود.
تاثيرات سوء فرسايش اسيدي قابل جبران نيست.از اين رو اين بار که به دندان پزشکي رفتيد، از دکتر خود بخواهيد براي يافتن نشانه هاي تاثيرات فرسايش اسيدي دندان هايتان را مورد معاينه قرار دهد.
شيوه امروزين زندگي روي وضعيت کلي سلامت ما تاثيري به سزا داشته و اگر چه رژيم غذايي مدرن شما براي سلامت تان مفيد است.اين رژيم ممکن است براي دندان هايتان مضر باشد.آنچه در پي مي آيد، مطالبي براي به حداقل رساندن تاثيرات مخرب فرسايش اسيدي دندان است:
1)درباره عادات خود در خوردن و آشاميدن به خوبي فکر کنيد.خوراکي ها ونوشيدني هاي اسيدي را براي کم کردن تماس آنها با دندان هايتان زودتر ببلعيد.
2)به جاي جرعه جرعه نوشيدن نوشيدني هاي بدون الکل، آنها را سريع بنوشيد.
3)براي نوشيدن از يک ني استفاده کنيد که نوشيدني را کمتر به دندان هايتان تماس دهد.
4)در مواقعي که مثلاً مي خواهيد گازنوشيدني هاي گازدار را کم کنيد، نوشيدني ها را در دهان خود نگاه نداشته ومزه مزه نکنيد.
5)ميوه ها را براي مدت زمان طولاني گاز نزده و نمکيد.
6)با فکر غذا ميل کنيد.بعد از هر غذا يا نوشيدني اسيدي به مقدار کافي مواد غذايي خنثي کننده مانند پنير بخوريد.
7)از مسواک زدن بلافاصله بعد از ميل کردن غذا يا نوشيدني اسيدي پرهيز کنيد.زيرا در آن زمان ميناي دندان بسيار نرم بوده و خيلي راحت آسيب خواهد ديد.بهترين زمان براي مسواک زدن يک ساعت بعد از صرف غذا يا نوشيدني اسيدي است.
8)دندان هاي خود را به کمک يک مسواک نرم و يک خمير دندان غيرساينده به آرامي اما به صورت کامل مسواک بزنيد.
9)به توصيه هاي متخصصان بهداشت دهان و دندان توجه کرده و حتماً به صورت منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنيد.
10)بهترين دفاع، آموزش است.مواظب باشيد که رفتارهاي روزمره شما به سلامت دندان هايتان آسيب وارد نسازد.
منبع: روزنامه سلامت ،شماره 233