مرور سيستماتيک بيماري هاي ناشي از کار با رايانه


 

نويسنده:اکرم بيگدلي - کورش گرجي




 

مقدمه:
 

استفاده از رايانه در زمان ما به يکي از رايج ترين کارها تبديل شده است. امروزه رايانه نه تنها در خانه ها بلکه در محيط هاي کاري نيز گسترش بي رويه اي پيدا کرده اند و کمتر اداره و سازماني را مشاهده مي کنيم که از رايانه در آن خبري نباشد.
اين پديده جديد اگر چه فوايد بي شماري به ما انسان ها هديه کرده است اما مشکلاتي براي کاربران به همراه مي آورد، کارشناسان بهداشت حرفه اي و ارگونومي معتقدند کار با رايانه عوارضي به همراه دارد، از جمله مهم ترين آن ها، به مشکلات بينايي براي کاربر، عوارض مفصلي و عضلاني، مشکلات زايماني در دوران بارداري، عوارض پوستي، استرس و تنفس گازهاي مضر متصاعد شده از رايانه اشاره مي کنيم.

مشکلات دوران بارداري و زايمان:
 

برخي پژهشگران بر اين باورند که زايمان ها و بارداري هاي غير عادي و تولد نارس و ناقص به استفاده از صفحه نمايش رايانه و وجود تشعشعات آن مربوط است. برخي تحقيقات نشان دهند ه اين مطلب است که سقط جنين در زماني که در معرض ميدان هاي مغناطيسي حاصل از رايانه با قدرت بيش از 0/9 ميکروتسلا قرار دارند، شايع تر است. بنابراين هنگام خريد يا استفاده از رايانه بايد دقت کنيد که رايانه شدت ميدان مغناطيسي زيادي نداشته باشد. %مشکلات پوستي:
ولتاژ زياد لامپ تصوير در انواع نمايشگرهاي قديمي موجب توليد ميدان الکترواستاتيک و بارهاي الکتريکي مثبت در سطح خارجي صفحه نمايش مي شود. در ميدان بين بارهاي مثبت و صورت کاربر، گرد و خاک و ذرات در تمامي جهات حرکت مي کنند. اگرچه ميزان گرد و خاک و ذرات بسته به نوع تهويه اتاق، کف پوش و عوامل ديگر تغيير مي کند، هميشه وجود دارند. جريان بارهاي مثبت حاصل در اين ميدان ممکن است در افرادي که حساسيت پوستي دارند، موجب خشک شدن پوست دست و صورت و ترک خوردن آن شود. هم چنين بررسي ها نشان داده اند افرادي که از حساسيت هاي پوستي شکايت دارند و هنگام کار بيشتر تحت فشارهاي فکري و عصبي قرار مي گيرند، فشارها و استرس ها موجب تغييرات هورموني مانند تيروکسين و پرولاکتين و هم چنين ضايعات پوستي در آن ها مي شود.
در يک مطالعه ديگر نيز ارتباط ميان ضايعات پوست و صورت و کار با رايانه را به عوامل رواني اجتماعي و مسايل محيط کار نسبت داده اند،البته عوامل شخصي هم در بروز اين ضا يعات دخا لت دارند .

استرس و مشکلات عصبي، رواني
 

حجم کار زياد و دوري از همکاران در محيط کار مي تواند به بروز مشکلات رواني منجر شود. البته کار با رايانه افسردگي زا به شمار نمي رود بلکه حجم زياد کار است که در ايجاد استرس رواني نقش دارد.

تنفس گازهاي رايانه
 

بدنه رايانه ها و نمايشگرها بر اثر گرم شدن ، بوي مخصوصي از خود متصاعد مي کنند. از جمله اين بوها، گاز ديوکسين است که به وسيله بدنه رايانه و صفحه نمايشگر توليد مي شود. اين مواد به عنوان مواد ضد حريق در بدنه نمايشگر و بردهاي رايانه به کار مي روند، هم چنين گاز اوزن به هنگام کار چاپگر ليزري توليد مي شود که به بافت مخاطي بيني، چشم و گلو آسيب مي رساند. بنابراين رعايت استانداردهاي مربوط در اين خصوص از سوي واردکنندگان يا توليدکنندگان رايانه ضروري است.

خستگي چشم در هنگام کار با کامپيوتر مشکلات بينايي:
 

مشکلات بينايي، از شايع ترين مشکلاتي است که در اثر کار زياد با رايانه بروز مي کند. درد، سرخي و سوزش چشم و آب ريزش آن، دو بيني، احساس تاري ديد که به کاهش قدرت بينايي، خستگي و درد چشم و سر درد منجر مي شود، از جمله اين عوارض است. چشم هاي انسان عادت دارند تا بسيار راحت روي اشياي دور و نزديک متمرکز شوند، به همين دليل احتمال خستگي ماهيچه چشمي که روي کاغذ و صفحه مانيتور متمرکز شده وجود دارد. هم چنين ماهيچه ديگر چشم، از تغييرات نور يا درخشندگي يا از تغيير مسير ديد بين صفحه ي نما يشگر و نو شته ها ي در حال تايپ خسته مي شو ند و به دليل جابه جايي زياد کلمات، چشم قدرت تطابق خود را به مرور از دست مي دهد. افرادي که داراي اختلالات انکساري اصلاح نشده هستند، بيشتر در معرض خطرند.
خيره شدن به صفحه مانيتور تعداد دفعات پلک زدن را کاهش مي دهد و سبب سوزش چشم و در نتيجه منجر به خشکي چشم مي شود. هر چه افراد بيشتر به صفحه مانيتور خيره شوند، کمتر پلک مي زنند و هر چه کمتر پلک بزنند سوزش و آسيب چشم مي شوند و هر چه احساس خشکي در چشم زياد شود سوزش و اشک را به دنبال خواهد داشت.
به گفته محققان پلک زدن سبب تر شدن چشم مي شود و کارهايي که انسان را مجبور به کم کردن تعداد دفعات پلک زدن کند مانند کار با کامپيوتر و رانندگي و تماشاي تلويزيون سبب خشکي چشم مي شود. امروزه کا مپيوتر ها در همه جا، از خانه گرفته تا محل کار مورد استفاده قرار مي گيرد و متعاقبا اثراتي که بر سيستم سلامت انسان مي گذارد، روز به روز محسوس تر مي گردد. مشکلات بينايي ناشي از کامپيوتر به طور کلي تحت سندرم بينايي کامپيوتر شناخته شده است. تعداد زيادي از کاربران کامپيوتر شکاياتي ناشي از کار من جمله؛ ناراحتي هاي چشمي، خستگي عضلاني، استرس و حتي اپي لپسي و جوش هاي صورت و ناراحتي هاي پوستي را بروز مي دهند که در ذيل به برخي از عوامل موثر در خستگي چشم و راه کارهاي پيشگيري از آن مي پردازيم.

تعريف استنوپي:
 

استنوپي يا خستگي چشم، امروزه يک نوع گرفتاري و مشکل رايج در ميان کاربران مي باشد. بروز اين مشکل ممکن است به علت عوامل مرتبط با وضعيت چشم و بينايي، فاکتورهاي وضعيتي، شخصيتي و مرتبط با محيط کار شامل: دما، رطوبت و جريان هواي داخل اطاق و يا بيماري هاي سيستمي باشد.

وضعيت چشم و بينايي:
 

از علل استنوپي، وضعيت خود چشم است. عيوب انکساري تصحيح نشده خصوصا آستيگما تيسم، پيرچشمي، دور بيني که به طور کامل تصحيح نشده، اختلالات ديد دو چشمي از عوامل ايجاد کننده استرس هاي بينايي ناشي از کار با کامپيوتر هستند. لذا کليه کاربران بايد يک معاينه مقايسه اي قبل يا بلا فاصله بعد از شروع کار و نيز بعد از آن داشته باشند. اين معاينه شامل آناليز دقيق عملکرد در چشم ها در فواصل مياني و نزديک کار باشد.

نوع کار:
 

نوع کار با کامپيوتر در بروز استنوپي نقش دارد. افرادي که تايپ مي کنند نياز بيشتري دارند و بيشتر مستعد استنوپي هستند. اغلب اين افراد ترجيح مي دهند صفحات نوشتاري را از سمت راست ببينند تا از سمت چپ. چون ديد دو چشمي آن ها در سمت راست بهتر است.تا مدت زماني که کاربران در طول روز با کامپيوتر کار مي کنند نيز در بروز استنوپي موثر است. لذا بايد صفحه نگه دارنده متون در زير سطح چشم قرار گيرد. براي اين منظور وقفه هاي کاري به صورت پي در پي براي کاهش استنوپي توصيه مي شود، خصوصا براي افرادي که بدون هيچ مکثي در طول زمان کاري، با کامپيوتر کار مي کنند. کاربر بايد به ازاي هر دو ساعت کار با کامپيوتر 15 دقيقه استراحت و وقفه کاري داشته باشد و افرادي که فشار کاري بالاتري دارندهر يک ساعت کار، 15 دقيقه استراحت نياز دارند.

عوامل فردي:
 

فاکتورهايي شبيه خستگي عمومي، بيماري، استفاده از دارو و مستعد بودن به ميگرن و ترس از نور (فتو فوبي) و فاکتورهاي سايکولوژيک مانند نگراني، عصبي بودن و ميزان رضايت شغلي با علايم خستگي چشم مرتبط مي باشند. البته سن و جنسيت در بروز علايم استنوپي موثر است. کاربران مسن تر و زنان، بيشتر در معرض استنوپي هستند.

عوامل محيطي مرتبط با خود کامپيوتر:
 

عومل محيطي شامل مسائل مختلفي است که از آن جمله مي توان به کيفيت و نوع کامپيوتر به کار گرفته شده، رنگ حروف و زمينه تصوير و متناسب بودن ارتفاع کامپيوتر و صفحه کليد با اندام فرد اشاره نمود. نکته قابل توجه اين که تا کنون هيچ گونه اثر مستقيمي ناشي از تشعشعات کامپيوتر (امواج يونيزه و غير يونيزه مانند: امواج مرئي، ماوراء بنفش...) بر روي سلامت عمومي و چشم پيدا نشده است. هم چنين هيچ سندي مبني بر اين که تشعشعات کامپيوتر سبب آب مرواريد شود، وجود ندارد. از آن جايي که رنگ هاي مختلف بر روي سيستم فولوکي چشم ها اثر مي گذارد ممکن است سبب ناراحتي چشم ها شوند. استفاده از يک رنگ در موارد تايپ، وارد کردن اطلاعات در کامپيوتر مناسب تر است و کانتراست مخفي کامپيوتر (حروف مشکي روي زمينه سفيد) به طور کلي بهتر قابل رويت است. مي توان براي حذف انعکاس نور از مانيتور، کاهش روشنايي و افزايش قدرت تفکيک سيستم بينايي، در مقابل صفحه مانيتورفيلتر گذارد. عوامل محيطي، مرتبط با محل کار: فاکتورهاي محيطي مانند روشنايي و خيرگي از عوامل بسيار مهم و موثر بر استنوپي کاربران محسوب مي شود. پس بايد پنجره ها با پرده پوشيده شوند و مي توان از پرده هاي عمودي استفاده کرد. يکي از شکايات اصلي کاربران کامپيوتر، شکايت از خيرگي و رويت تصاويري است که در نتيجه انعکاس نور در صفحه مانيتور ديده مي شود. وجود لامپ درخشان در محيط ديد ممکن است سبب ناراحتي و خيرگي شود. پنجره ها، وجود لامپ هاي فلور سنت در بالاي سر و لامپ هاي ميزکار نيز غالبا در اين مشکل سهيم هستند.
دو نوع خيرگي کلي وجود دارد؛ در نوع اول، توانايي ديدن جزئيات از بين مي رود و نوع دوم سبب عدم راحتي در ديدن مي شود.
چندين روش براي کاهش خيرگي معرفي شده است که شامل موارد زير مي باشد: موقعيت مانيتور ، بايستي به گونه اي تنظيم شود که کاربر نتواند هيچ رفلکسي را از مانيتور و يا سطوح صيقلي براق ببيند.
منابع نور محيطي طوري تعبيه گردند که به صورت مناسبي نور را منتشر کنند. لامپ هاي فلورسنت طوري نصب گردند که با محل قرار گرفتن کامپيوتر موازي باشد.
مانيتور کامپيوتر بايستي به گونه اي باشد که انعکاس نداشته و قابليت حرکت و تنظيم داشته باشد.
صفحه کليد بايد مات بوده و کليدهاي آن حداقل انعکاس را داشته باشند.
متون ترجيحا بايد به صورت رنگي نوشته شده باشد.
دسک تاپ رنگي به دسک تاپ سياه ترجيح داده مي شود.
خشکي هواي موجود در محيط ، سبب حساسيت چشم مي گردد.اين مسئله خصوصا مي تواند سبب ناراحتي براي کساني که از لنز استفاده مي کنند گردد. استفاده از کامپيوتر سبب کاهش تعداد پلک زدن و افزايش تبخير اشک ودر نتيجه باعث خشکي چشم ها مي گردد.
در بعضي افراد استفاده از اشک هاي مصنوعي مي تواند سبب جلوگيري از بروز خشکي چشم شود. ميزان وجود گرد و غبار و پرز در محيط از ديگر عوامل موثر مي باشد و مي توان با نظافت منظم مانيتور گرد وغباري را که مي تواند مانع ديد شود زدود. آلودگي هواي محيط کار و ايجاد هيپوکسي سبب تسريع رسيدن به حالت خستگي در کاربر مي شود. هم چنين مشخص شده است که نور زياد همراه با سر و صداي زياد بيشترين اثر را در بروز خستگي و کاهش فعاليت هاي ذهني فرد اعمال مي کند. %عوامل وضعيتي:
بسياري از شکايات رايج کاربران مانند درد گردن و کمر درد، ممکن است به دليل وضعيت نادرست فرد يا موقعيت و ارتفاع نامناسب کامپيوتر باشد. گردن و چشم ها بايد در هنگام نگاه به مانيتور کمي به پايين خم شوند و در نتيجه بالاي مانيتور بايد کمي زير خط افق چشم هاي کاربر بوده باشد. مانيتور و صفحه کليد بايد در ارتفاع مناسب تنظيم شوند و از نگه دارنده اوراق متحرک استفاده شود تا کاربر راحت تر باشد، سطح مانيتور تقريبا عمود بر نگاه باشد، صفحه کليد بايد در ارتفاعي قرار گيرد که دستان و انگشتان به صورت بر جسته روي آن باشد يعني مچ دست بالاي انگشتان قرار گيرد. بهتر است صندلي دسته دار باشد و ارتفاع دسته ها طوري باشد که بازوها را حمايت کند. دسته هاي صندلي نبايد زياد بلند يا به سمت جلو کشيده شده باشند. صندلي حتما بايد گودي کمر را پر کند. در حالت نشسته پشت دستگاه بايد بين ران و کمر و بين ساق پا و ران زاويه قائمه وجود داشته باشد و براي رسيدن به اين حالت بايد يک سطح شيب دار 15-10 درجه زير پا قرار گيرد. گر چه هر فردي ممکن است علايم متفاوتي از خستگي چشم نشان دهد اما قرمزي، پر آب شدن و حساس شدن چشم ها،خستگي ، درد يا سنگيني پلک ها، سر درد و پشت درد، شايع ترين علايم خستگي چشم است و اغلب اين علايم بااستراحت، تغيير شرايط محيط کار و در بعضي موارد استفاده از عينک هاي مناسب از بين مي روند. موارد زير براي ايجاد شرايط مناسب شغلي جهت دوري از خستگي چشم پيشنهاد مي شود: موقعيت کامپيوتر به طور جزئي از محل نگه دارنده متون فاصله داشته باشد به طوري که محل قرار گيري متون تا جايي که مي تواند نزديک به مانيتور باشد تا حرکات سر و چشم و تغييرات مولکولي چشم به حداقل برسد. موقعيت بالاي مانيتور در زير سطح چشم و يا کمي پايين تر از آن قرار گيرد. خيرگي و انعکاس نور به حداقل ممکن برسد.
مانيتور تميز و عاري از گرد وغبار باشد.
استراحت هاي متناوب و منظم براي دوري از خستگي چشم رعايت شود.
با پلک زدن، چشم ها تميز و ضد عفوني شده و مانع بروز خشکي چشم گردد. فاصله مانيتور، اندازه و رنگ و کانتراست کاراکترها طوري تنظيم شود تا کاربر ديد راحت و واضح داشته باشد.
انواع سر درد: سر دردهاي ناشي از بيماري هاي چشم
بر خلاف تصور عموم مردم، عيوب انکساري معمولاً باعث ايجاد سر درد نمي شود؛ اما گروهي ديگر از بيماري هاي چشمي مي توانند باعث بروز سر درد و به خصوص درد اطراف چشم شوند. %خشکي چشم:
خشکي چشم يکي از علت هاي بسيار شايع احساس درد و ناراحتي در اطراف چشم ها است که معمولاً صبح ها بهتر است و در اواخر روز بدتر مي شود. به علاوه انجام کارهاي چشمي مثل مطالعه يا کار با کامپيوتر مي تواند باعث بدتر شدن درد و ناراحتي در مبتلايان به اين بيماري شود.

بيماري هاي قرنيه:
 

قرنيه بافت بسيار حساسي است که تعداد زيادي اعصاب حسي در آن وجود دارد و به همين علت به درد و تحريک واکنش زيادي نشان مي دهد. (حتماً تجربه کرده ايد که حتي ورود يک ذره بسيار ريز گرد و غبار به داخل چشم چقدر باعث درد و ناراحتي مي شود، در حاليکه با يک قلوه سنگ! در داخل کفشتان ممکن است چند ساعت پياده روي کنيد و عين خيالتان نباشد). طبيعي است که تحريکات وارد شده به اين بافت حساس مي تواند درد شديدي در چشم و اطراف چشم و گاهي در تمام سر ايجاد کند. مثلاً ورود هر نوع جسم خارجي به داخل چشم- چه مستقيماً به قرنيه بچسبد و چه در پشت پلک گير بيفتد و باعث خراشيده شدن قرنيه شود- علاوه بر ايجاد درد قرمزي و اشک ريزش معمولاً باعث سر درد نيز مي شود. همچنين در افرادي که به علت جوشکاري يا نگاه کردن طولاني مدت به برف (مثلاً در ورزش اسکي) دچار برق زدگي چشم ها مي شوند نيز پوشش خاجي (اپي تليوم) قرنيه آسيب مي بيند و فرد علاوه بر شک ريزش و درد چشم ها دچار سر درد شديد مي شود. (اين نوع سر درد را جوشکاران محترمي که استفاده از عينک مناسب را مايه کسر شأن خود مي دانند خيلي زياد تجربه مي کنند) از ديگر بيماري هاي قرنيه که باعث ايجاد سر درد مي شود زخم قرنيه است. هم چنين التهاب قرنيه يا کراتيت نيز مي تواند باعث سر درد گردد. يکي از بيماري هاي قرنيه که عمدتاً باعث سر درد صبحگاهي مکرر مي شود خراش راجعه قرنيه (Recurrent Corneal Erosion) است. در اين بيماري اپيتليوم قرنيه چسبندگي سستي به بافت هاي زيرين دارد و مستعد کنده شدن است. در اين حالت خيلي اوقات وقتي فرد مبتلا به هنگام صبح چشم هايش را باز مي کند بخشي از ايتليوم قرنيه کنده مي شود و علاوه بر سوزش و اشک ريزش و درد چشم، سر درد نيز در همان سمت ايجاد مي شود.

گلوکوم حاد زاويه بسته:
 

اين بيماري باعث تاري ديد، درد چشم و اشک ريزش و سر درد شديد مي شود. تشخيص اين بيماري با معاينه کامل چشمي (شامل اندازه گيري فشار داخل چشم و بررسي ساختمان زاويه اتاق قدامي) امکان پذير است. تشخيص اين بيماري اهميت زيادي دارد چون مي تواند منجر به کاهش ديد دائمي شود. %التهاب داخل چشمي (Uveitis) : التهاب داخل چشمي (يوئيت) مي تواند علاوه بر درد چشم، سر درد نيز ايجاد کند. البته در مواردي که يوئيت قسمت هاي قدامي چشم مثلاً عنبيه را درگير کرده باشد احتمال ايجاد سر درد بيشتر است.

التهاب صلبيه (Scleritis):
 

التهاب صلبيه مي تواند باعث درد شديد چشم و سر درد شود. نکته قابل توجه آن است که اگر التهاب صلبيه در بخش هاي خلفي کرده چشم اتفاق بيفتد ممکن است در ظاهر چشم تغيير خاصي ايجاد نکند اما باعث ايجاد سر درد شديد در ناحيه پشت چشم شود. تشخيص اين بيماري از دو جهت مهم است: اول آن که اين بيماري در خيلي از موارد با بيماري هاي جدي تري همراه است که در صورت عدم درمان مناسب مي تواند حتي حيات فرد را تهديد کند. دوم آن که اين بيماري مي تواند منجر به آسيب جدي حتي سوراخ شدن چشم گردد.

بيماري هاي حدقه چشم:
 

وجود التهاب يا تورم در ناحيه پشت چشم و داخل حدقه چشم مي تواند باعث بروز سر درد شود.

التهاب عصب بينايي:
 

التهاب عصب بينايي علاوه بر آن که باعث تاري ديد مي شود مي تواند با درد چشم و سر درد (به ويژه در ناحيه پشت چشم) همراه باشد. در افراد مبتلا به التهاي عصب بينايي معمولاً حرکت دادن چشم باعث بدتر شدن درد مي گردد.

زوناي چشمي:

 

اين عارضه يک بيماري ويروسي است که بر اثر فعال شدن ويروس آبله مرغان در اعصاب حسي چشم اتفاق مي افتد. علامت مشخصه زونا بروز ثبورات ريز پوستي به صورت آبدانه هاي کوچک در يک زمينه ارغواني و بنفش است که با درد شديد همراه است. معمولاً درد يکي دو روز قبل از ظاهر شدن ثبورات جلدي شروع مي شود و تا مدتي پس از بروز دانه ها ادامه پيدا مي کند. البته در بعضي افراد ممکن است درد ناشي از زونا حالت مزمن پيدا کند و تا ماه ها پس از بيماري فرد احساس درد داشته باشد در صورتي که زوناي چشمي علاوه بر درگيري پوست اطراف چشم، بافت هاي داخل چشم را نيز درگير کرده باشد التهاب داخلي چشمي (يووئيت) نيز باعث بدتر شدن سر درد فرد مبتلا مي گردد.

عوارض مفصلي و عضلاني:
 

يکي ديگر از شايع ترين عوارض کار با رايانه، دردهاي عضلاني و درد مچ دست و بازوها است. درد گردن و کمر در طولاني مدت، خميدگي پشت از عوارض ديگر کار زياد و طولاني با رايانه است. به طور معمول، کاربران رايانه، ساعدها، دست ها، بازوان، پشت و گردن خود را در يک حالت ثابت قرار مي دهند و اين عمل سبب وارد شدن فشار زياد، در زمان طولاني، روي ماهيچه ها و تاندون هاي فرد مي شود و در نهايت مي تواند به مشکلات عضلاني و مفصلي نيز منجر شود. در اين رابطه، عوامل ارگونوميکي مانند بار کاري، حرکات تکراري، طرز نشستن، زاويه ديد، وضعيت ميز و صندلي، ارتفاع صحه کليد و مانيتور، وضعيت نوري، سرعت تايپ و نداشتن آرامش رواني مي تواند از مشکلات جدي به شمار رود. با استفاده زياد از کامپيوتر به سندرم تونل مچ يا دردهاي گردن يا پشت مبتلا شويد. در اين مقاله مي خواهيم در مورد انواع بيماري هاي ناشي از حرکات و فشارهاي مکرر صحبت کنيم. به نظر مي رسد که تقريباً همه ي جوانب زندگي ما وابسته به استفاده از کامپيوتر است. به همين دليلي است که امروزه بيماري هايي ناشي از فشارهاي تکراري يا RSL متداول تر شده است. يکي از مهم ترين انواع اين بيماري ها سندرم تونل مچ و تاندونيت است. هرچند RSL هم مي تواند در مشکلات گردن، شانه و کمر و پشت بروز کند. استفاده از کامپيوتر بيش از چند ساعت در روز مي تواند باعث ابتلا به اين مشکلات شود. همچنين کيبوردهايي که براي بالا بردن سرعت تايپ استفاده مي شوند و استفاده مداوم از موس مي تواند باعث صدمه زدن به تاندون ها، عصب ها و بافت هاي دست شود. در مراحل اوليه، خستگي، بي حسي و ناراحتي عمومي در محل آسيب ديده احساس مي شود. خارش، سردي و بي حسي نيز در دست ها احساس مي شود. هم چنين ممکن است ناتواني و هماهنگي در دست ها کنيد. حتي ممکن است از فرط درد شب ها از خواب بيدار شويد و قسمت آسيب ديده نياز به ماساژ دادن پيدا کند. اين علائم معمولاً بعد از فعاليت طولاني رخ مي دهد و پس از اتمام کار خود به خود بر طرف مي شود. هر چند در طول زمان ناحيه ي آسيب ديده حساس تر و آسيب پذير تر مي شود و حتي فعاليتي غير مرتبط با آن ناحيه هم باعث بروز درد در آن شود. اگر اين عارضه مورد درمان قرار نگيرد، خيلي زود وخيم تر خواهد شد. بهتر است اکر يکي از اين علائم را در خود مشاهده کرديد، سريعاً اين مسئله را با مشاور پزشکي خود در ميان بگذاريد. درمان فوري احتمال عوارض وخيم تر را کاهش خواهد داد. بنا بر نواحي آسيب ديده، درمان RSL ترکيبي از درمان ها، حتي شکسته بندي کردن مچ و دست است. در موارد وخيم تر ممکن است عمل جراحي هم مورد نياز باشد. نوع درمان و شدت آسيب ديدگي در هر بيمار متفاوت است.
راه هاي بسياري براي پيشگيري از اين آسيب ها وجود دارد. يکي از آن ها اين است که مانيتور را دور تر و پايين از محل نشستن خود قرار دهيد. صندلي و کيبوردتان بايد طوري تنظيم شوند که ران ها و ساعدتان روي هم قرار گيرند. اگر ارتفاع ميز مانع اين است، بهتر است که کيبورد را روي پايتان قرار دهيد. حتماً صاف بنشينيد و از غوز کردن پرهيز کنيد. نبايد طوري بنشينيد که نياز باشد براي دسترسي به کيبورد يا خواندن آن چه روي مانيتور است به جلو خم شويد. هر از چند گاهي کمي جا به جا شويد يا بلند شده و کمي قدم بزنيد. يکي از اشتباهات متداول اين است که مراقب طريقه ي قرار گيريمان نيستيم، به ويژه قرار گرفتن مچ ها و پشتمان. مچتان نبايد هنگام تايپ کردن روي جايي قرار بگيرد يا خم شود. هر از چند گاهي به مچ ها بايد استراحت بدهيد. براي رفع خستگي دستها مي توان نرمش هاي بالا-راست را انجام داد. يکي ديگر از اشتباهات در رابطه با استفاده از کيبورد هنگامي است که مي خواهيم از بعضي دستورها مثلاً CTRL-F و ALT-C استفاده کنيم. در اين مواقع ممکن است بخواهيد از يک دست استفاده کرده و انگشتتان را براي تماس با دکمه ي ديگر امتداد بدهيد. استفاده مداوم و طولاني از اين حرکات ممکن است باعث بروز مشکل در دست ها و انگشتانتان شود .حتماً براي تا يپ کردن از دو دستتان استفا ده کنيد . براي جلوگيري از مشکلات کمر و پشت، حتماً صاف پشت کامپيوتر بنشينيد. اگر لازم بود مي توانيد از يک بالشتک تکيه گاه هم استفاده کنيد. هر از چند گاهي وضعيت نشستن خود را بررسي کنيد. هنگام تايپ کردن از فونت مناسب استفاده کنيد تا نيازي نباشد که براي خواندن مطالب به جلو خم شويد يا قوز کنيد. از رنگ هاي مناسب نيز استفاده نماييد تا باعث ناراحتي چشمانتان نشود. قرار دادن دستگاه موس نزديک به کيبورد نيز مي تواند از بعضي ناراحتي ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگيري کند. هنگام استفاده از بازي هاي کامپيوتري نيز رعايت اين نکات ضروري است. بالا بردن قدرت و انعطاف بدني، ميزان خستگي بدن را کاهش مي دهد. پس همواره ورزش کنيد. بعد از اتمام يک روز بلند کاري، در يک وان آب گرم دراز بکشيد، يا دوش آب گرم بگيريد. اين خستگي شما را از بين خواهد برد. اين موارد را براي فرزندانتان نيز رعايت کنيد و حتماً به آن ها خاطر نشان شويد که اين نکات را رعايت کنند تا مشکلي ايجاد نشود. منبع:
منابع:
http://www.noorvision.com
http://www.soltcity.ws
www.genetic.net.tk
با استفاده از سايت پزشکان:
دکتر اشرف السادات بطحايي، دکتر کامران خليلي به سفارش: اداره کل سلامت محيط و کار. دکتر عليرضا نادري- جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنيه.
ماهنامه ي رايانه شماره 188