مهم‌ترين راه انتشار ميکروب‌ها


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده - متخصص پوست و مو




 
مهم‌ترين راه انتشار ميكروب‌ها، دست‌هاي ما هستند. تحقيقات اخير نشان داده كه براي پيشگيري از انتشار عفونت‌هاي تنفسي، شستن دست، حتي از دارو هم موثرتر است. هميشه بايد دست‌هاي خود را پس از اين موارد بشوييد:
پس از رفتن به توالت، پس از تعويض پوشک بچه، پيش و پس از آماده‌کردن غذا به خصوص وقتي با گوشت، مرغ يا ماهي خام سر و کار داريد، پس از حمل زباله‌دان يا کيسه زباله، پيش از گذاشتن يا برداشتن لنزهاي تماسي چشم، به دنبال استفاده از مکان‌هاي عمومي مانند فرودگاه، ايستگاه‌هاي اتوبوس يا مترو يا رستوران‌ها.

بهترين روش براي شست‌وشوي دست و صورت نيز استفاده از آب روان و صابون معمولي است. آب بهتر است ولرم تا مايل به گرم باشد که قدرت پاک‌کنندگي بيشتري داشته باشد و صابون مصرفي نيز بهتر است که صابون گليسرينه، صابون ‌کرم‌دار يا صابون بچه باشد، به‌خصوص براي کساني که بارها مجبورند دست‌هاي خود را شست‌وشو دهند.
مصرف صابون‌هاي معمولي و به‌خصوص صابون‌هاي مايع به دفعات زياد در طول روز به پوست دست‌ها آسيب‌رسانده و موجب خشکي و آغاز شدن فرآيند اگزماي تماسي تحريکي خواهد شد. اما به هر حال بايد دانست که قابليت صابون‌هاي مايع براي آسيب ‌رساندن به پوست دست‌ها زياد است و بنابراين بهتر است از انواع استاندارد و ملايم‌تر آن استفاده شود تا کمترين خشک‌کنندگي و آسيب پوست را موجب شوند.
توصيه مي‌کنم افراد به دنبال شست‌وشوي دست‌ها به‌خصوص با صابون مايع، حتما مرطوب‌کننده‌اي مانند وازلين معمولي مصرف کنند تا از خشکي دست‌ها جلوگيري شود.
درباره دماي آب نيز بايد به اين مساله توجه کرد که آب گرم توانايي زدودن آلودگي و چربي بيشتري دارد. بنابراين افرادي که پوست چربي دارند، بهتر است ابتدا با آب گرم صورت خود را بشويند و بعد مي‌توانند به دنبال آن از آب سرد استفاده کنند تا موجب نشاط و جمع‌شدن منافذ پوست خود شوند. بهتر است براي شست‌وشوي معمولي دست و صورت، از صابون‌هاي آنتي‌باکتريال استفاده نشود چرا که امکان مقاوم‌شدن ميکروب‌ها به اين مواد آنتي‌باکتريال و جود دارد. بهترين صابون، صابون‌هاي معمولي با اسيديته مناسب هستند که ملايم‌ترين آنها، صابون‌هاي بچه يا صابون گليسرينه يا کر‌م‌دار است.
اگر فردي در شغل‌ خاصي مانند دندان‌پزشکي، جراحي، مکانيکي، آشپزي يا شيريني‌پزي اشتغال داشته باشد و مجبور باشد به دفعات در طول روز دست‌هاي خود را بشويد، بهتر است از صابون‌هاي ملايم و گاهي از پن‌ها که شوينده‌هايي هستند که پاک مي‌کنند اما خاصيت دترژان نداشته و چربي سطح پوست را از بين نمي‌برند، استفاده‌ کرده و پس از هر بار شست‌وشوي دست، استعمال يک مرطوب‌کننده را مدنظر داشته باشند.

منبع:www.salamat.com