هم چکش، هم دريل!


 





 
امروزه کارخانجات صنعتي جهت ساخت لوازم و دستگاه هاي مختلف، در صدد ارتقاي کيفيت برمي آيند. دريل DH50MRY که توسط کارخانه هيتاچي با وزن 10/4کيلوگرم ساخته شده قادر به ايجاد سوراخي با قطر 15سانتي متر در ديوار است و بدون تکان ها و لرزش هاي شديد، اين کار را انجام مي دهد. البته دريل هاي معمولي قادر به سوراخ کردن ديوار يا بتون هاي نازک هستند، امّا متخصصين صنعتي و افراد شاغل در خدمات فني/ مهندسي از دريل هاي گردنده پر قدرت استفاده مي کنند، به همين دليل، دريل DH50MRY هيتاچي جايگاه ويژه اي پيدا کرده است. اين دريل حتّي در کنار انجام کارهاي بزرگ و سنگين براي کارهاي ظريف در بنايي نيز استفاده مي شود و همچنين يکي از اولين دريل هاي سبک با سيستم فنري است که مي تواند ضربات را جذب کند و نتيجه آن کنترل آسان تر و سريع تر دريل و سوراخ کردن راحت بتون هاي ضخيم است. در ادامه با توانايي هاي اين دريل آشنا مي شويم.
1- پيستون: با حرکت رفت و برگشتي سبب کمپرس هوا و ايجاد فشار نيوماتيک مي شود که نهايتاً چکش اصلي را به جلو حرکت مي دهد.
2- وزنه تعادل: دو نوار باريک آهني آن را حمايت مي کنند که در هنگام نوسان مي توانند تا25 درصد فشار را جذب کرده و به دست ها انتقال ندهند.

3- جعبه دنده: سبب انتقال حرکت دوراني و چرخشي موتور به دو بخش مي شود. يک دندانه 90 درجه اي که مته را مي چرخاند و ديگري دنده اي که سبب حرکت پيستون به عقب مي شود.
4- موتور الکتريکي: مجهز به سيستم متغير سرعت براي ايجاد چرخش و به حرکت درآوردن ميله محور است.
5- دسته پلاستيکي: با وزن کم و مقاومت بالا، مقدار زيادي از لرزش هاي منتقل شده به دست ها را جذب مي کند.
6- اين دريل مي تواند حرکت چرخشي خود را غير فعال کرده و همانند يک چکش بادي مورد استفاده قرار گيرد.

7- مارپيچ مته: شيارهايي سبب خروج خرده تراشه ها از سوراخ مي گردند.
8- چکش: 35 بار در هر ثانيه ضربه مي زند و مي توان با آن ديوار را خراب کرد.
منبع:ماهنامه نوآور شماره 66