خوراکي‌هاي داخلي بخريم يا خارجي؟


 

نويسنده: دكتر رامين خاكسار




 
گرايش مردم‌ به خوراکي‌هاي خارجي يک ريشه فرهنگي‌ـ‌تاريخي دارد که از قديم‌الايام اين باور غلط را به ما قبولانده که جنس وارداتي و خارجي بهتر و با کيفيت‌تر از توليدات داخلي است.
قبل از انقلاب، تبليغات گسترده تلويزيوني حس برتري کالاي خارجي را به ما القا مي‌کرد و بعد از انقلاب، بمباران تبليغات ماهواره‌اي!
اما اين تبليغات صرفا به معناي بهتر بودن کالاهاي وارداتي نيست و ما بايد بتوانيم خودمان کالايي را مناسب با شرايط‌مان انتخاب کنيم.
با مقدمه فوق‌الذکر، به سراغ موضوع اين بخش، يعني مقايسه مواد غذايي داخلي و خارجي يا وارداتي مي‌رويم. در کل، بسته‌بندي‌هاي زيبا و شکيل خوراکي‌هاي خارجي يکي ديگر از دلايل گرايش مردم به سمت آنهاست و بي‌راه نيست اگر بگوييم که ظاهر کالا نقش مهمي در انتخاب مصرف‌کننده دارد و متاسفانه کالاهاي خارجي بسته‌بندي‌هاي زيباتري دارند و مشتريان بيشتري را هم به سمت خود جذب مي‌کنند. به همين دليل است که بيشتر کارخانه‌هاي توليد مواد غذايي در داخل کشور هم به سمت بسته‌بندي‌هاي مناسب و زيبا هدايت شده‌اند. از طرف ديگر مردم مي‌بينند که حتي در صنعت مواد غذايي هم مي‌توانند کالاهاي چيني را با قيمتي پايين‌تر از کالاهاي ايراني تهيه کنند و در نتيجه تمايلي به کالاي داخلي نشان نمي‌دهند و اين در حالي است که خيلي از اين محصولات به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شوند و مي‌توانند تهديدي جدي براي سلامت مردم به شمار آيند.

محصولات بامجوز و بي‌مجوز
 

دو نوع نگرش کلي نسبت به محصولات غذايي وارداتي وجود دارد؛ اول اينکه برخي از آنها با مجوز و تاييديه وزارت بهداشت وارد کشور مي‌شوند و دوم اينکه برخي از آنها که درصدشان هم کم نيست، بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون هيچ‌گونه نظارت بهداشتي به دست مصرف‌کننده مي‌رسند.محصولاتي که با مجوز وزارت بهداشت وارد کشور مي‌شوند، توسط کارشناسان مختلف بررسي دقيق و تاييد مي‌شوند و اين کارشناسان اگر هيچ نقص سلامتي که جامعه را تهديد کند در آنها نبينند، به اين‌گونه محصولات گواهي معتبر مي‌دهند و مي‌گويند که مصرف‌شان براي افراد جامعه بدون مشکل خواهد بود اما محصولات قاچاق که بدون هيچ‌گونه نظارتي وارد کشور مي‌شوند و فرار از ماليات باعث پايين بودن قيمت‌شان است، بدجوري جان و مال مردم را تهديد مي‌کنند. در مجموع، خريد و استفاده از محصولات داخلي به انواع خارجي‌شان ارجحيت دارد، چراکه هم از نظر بهداشتي و هم از نظر اقتصادي، مصرف کالاي داخلي عاقلانه‌تر است.
اين روزها ديگر مردم کل دنيا طرفدار محصولات ارگانيک (يعني محصولاتي که در تهيه و توليد آنها از هيچ‌گونه ماده شيميايي و نگه‌دارنده‌اي استفاده نشده باشد) شده‌اند و استفاده از محصولات وارداتي، مصرف خوراکي‌هاي ارگانيک را براي ما بسيار محدود مي‌کند. شما حساب‌اش را بکنيد که وقتي يک ميوه يا يک محصول منجمد از کشور ديگري وارد کشور ما مي‌شود، قطعا نگه‌دارنده‌هاي فراواني به آنها اضافه مي‌شود تا شکل و قيافه‌شان را از دست ندهند. اگر طعم تلخ پرتقال‌هاي وارداتي را چشيده باشيد، حتما اين موضوع را خوب درک مي‌کنيد که نقش نگه‌دارنده در تغيير طعم و عطر خوراکي‌ها مي‌تواند چه‌قدر تاثيرگذار باشد.
برخي عادت دارند هميشه خوراکي خارجي بخرند و نمي‌دانند مزاياي استفاده از محصولات داخلي چيست. به همين دليل در اين قسمت چند نکته ساده و کاربردي را براي حذف يا کم کردن خوراکي‌هاي وارداتي از سبد خريدتان بازگو مي‌کنم:

6 توصيه ساده
 

1. فروشگاه‌ها و غرفه‌هاي فروش محصولات خارجي و وارداتي در کشور ما کم نيستند، بنابراين براي سرکوب کردن هوس خريد کالاهاي وارداتي يا مغلوب نشدن در برابر بسته‌بندي‌هاي پرزرق و برق آنها، دور اين فروشگاه‌ها يا غرفه‌ها را خط بکشيد و هنگام خريد به بخش توليدات داخلي مراجعه كنيد.
2. محصولات خوراکي خارجي بيشتر شامل فست‌فود و هله‌هوله هستند که سرشار از کالري، نمک و چربي‌اند. پس براي سلامت خودتان هم که شده، فکر خريد آنها را از سرتان بيرون کنيد.
3. امکان فسادپذيري در محصولات منجمد، پروتئيني و لبني خارجي بسيار بيشتر از انواع داخلي است.
4. برچسب محصولات خارجي معمولا ترجمه فارسي ندارد و شما نمي‌توانيد از ترکيبات کامل کالا مطلع شويد و اين نداشتن اطلاعات لازم مي‌تواند براي‌تان دردسرساز شود.
5. کالاهاي قاچاق معمولا تاريخ توليد و انقضا ندارند و مي‌توانند موجبات مسموميت شما را فراهم آورند.
6. استفاده از رنگ‌هاي غيرمجاز در برخي خوراکي‌ها مانند چيپس، پفک يا انواع بيسکوييت‌ها مي‌تواند سلامت‌تان را تهديد کند.
منبع:www.salamat.com