تأثیر روزه ‌بر ديابت پنهان


 

نويسنده: دکتر محسن خوش‌نيت*




 
ما يک مرحله پري‌ديابت يا ديابت نهفته داريم که در اين مرحله قند ناشتا بين 100 تا 125 است يا طي تست تحمل گلوکز پس از خوردن 75 گرم گلوکز قند 2 ساعت بعد بين 140 تا 199 قرار مي‌گيرد.
اين بيماران ريسک ابتلا به ديابت و بيماري‌هاي قلبي - عروقي و افزايش فشارخون را دارند. حرف من اين است كه اين افراد به شرط آنکه آموزش لازم را جهت کاهش وزن دريافت كنند، بايد به روزه‌داري تشويق شوند.
اگر اين افراد رژيم صحيحي داشته باشند در پايان ماه مبارک رمضان مي‌توانند از فوايد روزه‌داري کمال استفاده را ببرند. مطالعه‌ها نشان مي‌دهد که اگر ما آموزش صحيح به اين افراد بدهيم در پايان ماه مبارک رمضان مي‌توانيم بين 2 تا 4 کيلوگرم کاهش وزن انتظار داشته باشيم.

با روزه‌گرفتن چربي‌هاي مضر خون مانند LDL و تري‌گليسريد کاهش و HDL افزايش مي‌يابد. قندخون کاهش مي‌يابد و فشارخون بهتر کنترل مي‌شود. اما اگر فرد رژيم درست را در ماه رمضان رعايت نکند و در فاصله افطار تا سحر از غذاهاي چرب و با کربوهيدرات بالا استفاده کند، در پايان ماه رمضان نه تنها کاهش وزن ندارد بلکه ممکن است افزايش وزن نيز داشته باشد و در ادامه آن قند، فشارخون و چربي‌هاي مضر نيز در بدن وي بالاتر برود.
بنابراين حتما آموزش نوع تغذيه در اين افراد بسيار مهم است. به همين خاطر بايد قبل از روزه‌داري با مراجعه به يک متخصص و توضيح شرايط بيماري خود از مشاوره او بهره‌مند شوند. همچنين فعاليت بدني نقش بسيار مهمي در کاهش وزن اين افراد دارد بنابراين اين افراد نبايد از فعاليت بدني خود طي روزه‌داري کم کنند واگر طبق برنامه به توصيه‌هاي متخصص تغذيه توجه کنند و در ساعات اوليه روز و پس از افطار فعاليت بدني کافي داشته باشند روزه‌داري فوايد زيادي برايشان خواهد داشت.

پي نوشت ها :
 

*فوق‌تخصص غدد و متابوليسم

منبع:www.salamat.com