سنگدان جاي گوشت را مي‌گيرد؟


 

نويسنده:*دکتر خديجه رحماني




 


سنگ‌‌دان و دل و جگر مرغ بسته‌بندي‌شده که اين روزها در بسياري از مرغ‌فروشي‌ها و حتي در فروشگاه‌هاي بزرگ مواد غذايي عرضه مي‌شوند، در واقع، نوعي گوشت احشايي به حساب مي‌آيند. آنهايي كه بيش از همه از اين نوع گوشت‌ها استفاده مي‌كنند،
حتما تا به حال گاهي با خود فكر كرده‌اند كه آيا اين دسته از خوراكي‌ها ارزش تغذيه‌اي گوشت را هم دارند يا نه؟ اساسا يکي از خصوصيات گوشت‌هاي احشايي (دل و سنگدان مرغ) اين است که ميزان چربي بالايي دارند و درست است که در دسته گوشت‌ها قرار مي‌گيرند و پروتئين و ساير ترکيبات گوشت را دارا هستند اما کلسترول و چربي شان بسيار بالايي بوده و به همين دليل مصرف شان بايد محدود شود و حداکثر ماهي يک‌بار يا هر 2ماه يک‌بار در برنامه غذايي گنجانده شوند. البته به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود اين مواد غذايي را جايگزين گوشت کرده و به طور روزانه مورد استفاده قرار داد.
 

ميزان آهن سنگ‌دان و دل مرغ تقريبا برابر با گوشت مرغ و حتي کمي پايين‌تر است و گرچه باقي ترکيب‌ها داراي درصدي بالاتر هستند ولي آهن از نوع آهن «هِم» است که جذب بالايي دارد و از اين نظر مشکلي ندارد اما نکته ديگري که لازم است به آن اشاره کنم آن است كه داروهاي تزريقي به طيور معمولا در چربي‌ها تجمع پيدا مي‌‌کنند و از آنجا که ميزان چربي دل و سنگ‌دان مرغ بسيار بالاست، احتمال تجمع اين ترکيبات در اين اندام‌ها بيشتر بوده و چون به صورت غيرطبيعي و به شکل ترکيبات ناشناخته وارد بدن مي‌شوند مي‌توانند با توجه به ميزان و تعداد مصرف در طولاني مدت بسته به نوع دارو يا حتي هورمون اختلال‌هاي هورموني در مصرف‌كننده ايجاد کنند.
توصيه من به مصرف‌کنندگان، اين است که تا حد ممکن، مصرف اين نوع گوشت‌هاي احشايي را کاهش دهند و اگر تمايل به تهيه آن دارند، حتما از نوع بسته‌بندي با مجوز وزارت بهداشت خريداري کنند؛ چون بيشتر گوشت‌هاي احشايي که به صورت باز به فروش مي‌رسند، آلودگي دارند و سلامت را به مخاطره مي‌اندازند. به عبارت ديگر، در هيچ شرايطي متخصصان تغذيه مصرف اين نوع گوشت‌ها را توصيه نمي‌کنند اما براي کساني که علاقه زيادي به خوردن آنها دارند محدوديت قايل مي‌شوند؛ زيرا اين منبع آهن، پرچرب بوده و مي‌تواند به راحتي اضافه وزن و چاقي به بار آورد، در حالي كه منابع كم‌چرب‌تري از آهن نيز وجود دارد. در ضمن، در صورتي که مصرف کننده، چربي خون و يا سابقه بيماري قلبي دارد، بهتر است کلا خوردن اين دسته از منابع پروتئيني را فراموش کند.
متخصص تغذيه*
منبع: www.salamat.com
ae